Hoe sta jij tegenover donorschap?

Bewerkt 
Medewerker

Als klachtbehandelaar krijg ik dagelijks veel persoonlijke verhalen te horen. En soms zit daar 1 tussen die in mijn hoofd blijft hangen. Of die mij laat nadenken over lastige dilemma’s.

Ik sprak een vader van een 6 maanden oud meisje. Ze was direct na haar geboorte in een ziekenhuis opgenomen met een ernstige aangeboren leverafwijking. Een 1e operatie had niet het gewenste effect. Haar enige kans was een levertransplantatie. Vader en ik spraken elkaar over de vergoeding van bezoek- en verblijfkosten, maar het onderwerp donorschap kwam natuurlijk ook ter sprake.

Vader legde mij uit dat volwassenen bij leven een stuk van hun lever kunnen doneren. En dat de lever dan weer aangroeit. Ik vond dat wonderlijk en geweldig om te horen. Oké, het groeit niet snel weer aan. En het is een ingrijpende operatie om te ondergaan. Maar je kan er een klein kindje mee redden. Stel dat je, net als deze vader, je dochter ziet lijden in een ziekenhuisbedje, zou je dan ook niet een stuk van lever willen afstaan? Of voor een nichtje? Neefje? Een kind van een goede vriend of vriendin? Of zou je het zelfs voor een vreemde doen?

De ouders van dit meisje waren helaas niet geschikt als donor. Dus moesten ze op zoek naar een andere donor. Die zoektocht leverde hen veel hartverwarmende reacties op. En veel mensen die zich spontaan aanmeldden als potentiële donor. Maar het leverde hen ook iets anders op: het besef dat er veel te weinig geregistreerde donoren zijn in Nederland.

Op mijn 18e heb ik mij laten registreren als donor. Ik ontving een brief waarin stond dat ik dat kon doen. Ik had geen bezwaar. Wat moet ik met die organen als ik dood ben? Ik ontving een registratiepas, stak die in mijn portemonnee en dacht er verder niet meer over na. Af en toe komt het ter sprake en dan verbaast het mij als ik hoor dat iemand geen donor is. Uit principiële overwegingen: oké. Daar wil ik verder niet aankomen, iemand heeft het recht ervoor te kiezen geen donor te zijn. Maar ik hoor ook wel eens van mensen dat ze zich ‘gewoon’ nooit hebben geregistreerd. Het kwam er niet van, geen tijd, vergeten. Ook wel begrijpelijk, want zo’n brief vergeet je gemakkelijk. Helemaal als je 18 bent!

Door de gesprekken met de vader van het meisje, ben ik me meer bewust van dit onderwerp. En ben ik ook benieuwd hoe onze forumleden daarover denken. Ben je wel of geen donor? Was dat een bewuste keuze? En heeft een verhaal zoals hierboven daar invloed op?

Update: op de dag dat ik dit topic postte, las ik ook dat het meisje inmiddels een transplantatie heeft gehad. Ze maakt het naar omstandigheden goed!

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe sta jij tegenover donorschap?

6 ANTWOORDEN

Re: Hoe sta jij tegenover donorschap?

Uitblinker

hoi,

even nagekeken, mijn donorregistratie is van 1998,

begin van destijds het donoregister, toen kreeg een ieder een brief en die heb ik toen ook direct gebruikt en niet op de stapel post gelegd die geen haast had, wist al dat als dat gebeurt dat het formulier dan zou verdwijnen.

keuzeoptie 1 gebruikt, alles is beschikbaar indien te gebruiken.

ook meegemaakt met een kennis, zoontje van 4 al zijn hele leven aan het kwakkelen en dit jaar had hij een levertransplantatie nodig, gelukkig voldeed vader wel als donor, dus gelukkig was de zoektocht niet heel groot, wel weer een ziekehuisopname voor het kleine mannetje, maar gelukkig is alles ook hier goed gegaan en maken vader en zoontje het goed op dit moment.

kan dus ook niet anders zeggen dan dat als je die brief ontvangt, vul hem gewoon gelijk in, dan vergeet je het niet, overlweg het wel met je nabestaanden, maar persoonlijk zou ik kiezen voor de eerste keuzeoptie om alles gewoon beschikbaar te stellen en niet de keuze aan de nabestaanden over te laten, dan laat je een heel moeilijke keuze over aan mensen die het op dat moment al moeilijk hebben, terwijl het beschikbaar zijn van bepaalde lichaamsdelen erg tijdsgevoelig kan zijn(als er echt delen zijn die je niet wilt doneren dan kun je dat altijd aangeven)

groet mike

Medewerker

Hoi Mike,

Fijn om te lezen dat het met je kennis en zijn zoon goed gaat. En goede toevoeging over nabestaanden! Het lijkt mij ook een lastige beslissing om voor een ander te nemen, vooral in zo'n emotionele tijd. En misschien denkt de ene nabestaande 'gebruik alles maar', maar denkt de ander 'absoluut niet'. Zo'n discussie kan inderdaad kostbare tijd innemen. Dus ik ben het met je eens dat het beter is zelf al vast te leggen wat je wensen zijn!

Uitblinker

hoi @Nathalie Elhorst,

gelijk nog even gekeken of alles nog klopte op https://www.donorregister.nl klik hier

en bleek dat de gegevens bijgewerkt konden worden, dus gelijk even gedaan.

nog een interessante link http://www.transplantatiestichting.nl/ klik hier

of https://orgaandonatie.nu/ klik hier

ook voor mensen die nog een ouderwets/papieren donorcodicil hebben is registratie een goede optie omdat hun gegevens nog niet in het donorregister staan en dat is de database die geraadpleegd wordt door een arts als je mocht overlijden.

groet mike

Vaste bezoeker

Ik sta als donor geregistreerd.

Maar ik slik veel medicijnen dat ik denk niet meer geschikt ben als donor. Maar als het kan zou ik dat meisje graag helpen. Dit geldt ook voor mijn neefje en nichtje.

Moderator

Zien jullie de laatste tijd ook de orgaandonatie campagne op tv? Over 'App met Bep'.

Ik heb even op de website gekeken en zag dat daar jouw vraag ook wordt beantwoord @ninn. Hier de link naar het filmpje. 

Diadino heeft de website ook al genoemd: orgaandonatie.nu Wat mij betreft de moeite waard om eens te bekijken. Een leuke extra: Je kan ook zien hoeveel inwoners van je stad / dorp al hun keuze hebben aangegeven en wat deze keuze is. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Medewerker

Ik moet eerlijk zeggen dat ik bar weinig tv kijk de laatste tijd. Met een kleine is het vooral veel Sesamstraat en co Smiley Knipoog

Maar ik heb wel gisteren ook mijn donorregistratie gecontroleerd en geüpdatet. Goeie tip Mike, dank!