Hoe is het om doof of slechthorend te zijn?

Community Manager

Hoe is het om doof of slechthorend te zijn? Je kunt je er misschien weinig bij voorstellen. Hoe gaat dat bijvoorbeeld op je werk waar communiceren vaak een belangrijke rol speelt? Ronald Kaijim werkt als klantenservicemedewerker bij Zilveren Kruis. Hij is slechthorend. Door zijn gehoorbeperking zit Ronald niet aan de telefoon. Hij behandelt vooral online klantvragen, bijvoorbeeld via chat.

Hieronder geeft Ronald een kijkje in zijn leven:

"Werken was voor mij jarenlang een zaak van overleven. Op mijn tenen lopen om aan de informatie te komen die ik voor mijn functie nodig had. Steeds achter collega's aan lopen als ik niet had gehoord wat zij zeiden. Meelachen om grappen die ik niet eens had verstaan. En bij verplichte vergaderingen voor mij uit staren en van binnen smeken om het einde van het overleg. Ik snap achteraf niet waar ik toen de kracht vandaan haalde om dit allemaal vol te houden."

"Het werd ook steeds moeilijker om vol te houden. Mijn gehoor nam af. Zo veel inspanning leveren lukt ook alleen als er een beloning komt. En een beloning bleef vaak uit. Want hoe ik ook mijn best deed om te zorgen dat mijn slechthorendheid niet in de weg zat in mijn werk en bij mijn collega's, ik werd toch afgerekend op wat ik niet had gehoord en de misverstanden die daar uit volgden."

"Ik nam daarom het heft in eigen handen. Ik liet mij opereren voor een cochleair implantaat (CI), mijn laatste redmiddel om nog iets aan gehoor over te houden. Ik werkte aan mijn assertiviteit. Ik zette schrijftolken en extra hulpmiddelen in. Ik zette, kortom, alle wapens in die ik kon bedenken. Was ik eerst iemand die zich vooral aanpaste, nu werd ik iemand die opkwam voor zijn rechten."

"Een belangrijke gebeurtenis in mijn leven vond plaats op de dag dat ik las over een speciaal team binnen Zilveren Kruis. Een team dat 'mensen met een beperking' juist de kans gaf. Dit was precies wat ik nodig had na twee jaar werkloosheid. Ik hoef mij nu nog nauwelijks druk te maken om mijn gehoor. Geweldig dat ik mijn energie alleen nog maar hoef te steken in het werk zelf. En in het omgaan met mijn collega's natuurlijk. Nu kan ik eindelijk ontdekken waar mijn kracht ligt, welke kant ik op wil groeien!"

Herken je jezelf (of iemand in je omgeving) in het verhaal van Ronald? Of heb je een vraag aan hem? Schrijf hieronder een reactie en ga met elkaar in gesprek!

Hoe is het om doof of slechthorend te zijn?

11 ANTWOORDEN 11
Highlighted

Re: Hoe is het om doof of slechthorend te zijn?

Geregelde bezoeker

Ronald, mooi om te lezen, dat je verder op weg bent gegaan.

Voorbijganger

ik ben zelf vanaf mijn 8ste jaar al doof

jammer er kan niet veel meer aan geburen

mooi dat er middelen zijn om toch nog mensen het gehoor weer terug te geven 

Medewerker

Hallo Tineke,

Wat erg om te lezen dat jij vanaf jouw 8ste doof bent! Hoe is dit gebeurd? Ik ben zelf geleidelijk aan steeds slechter gaan horen. Ik kan mij er daarom geen voorstellling van maken hoe het is om ineens je gehoor kwijt te zijn.

Lukte het jou om ondanks jouw doofheid jouw diploma's te halen, werk te vinden en relaties aan te gaan?

Ken jij de Stichting Plotsdoven? https://www.stichtingplotsdoven.nl/

Medewerker

Dank je wel Tinus!

Ja, ik vind het een mooie uitdaging zo veel mogelijk te kunnen ondanks een lichamelijke beperking. Niet altijd een gemakkelijke weg, wel een boeiende!

Gast

Heel herkenbaar. En wat fijn dat het voor je opgelost is. Voor mij is er geen oplossing. Ik ben doof aan 1 oor sinds ik als kind oorontsteking heb gehad. Het heeft mijn trommelvlies, hamer, stijgbeugel en aambeeld vernietigd. Wel zijn mijn andere zintuigen veel sterker geworden. Zoals het 'zien'. Ik zie vaak meer dan anderen, of eerder. Je leert vanzelf je aan te passen en te leven met een beperking. Het heeft ook mijn intuitie sterk verbeterd, wat ik nu inzet in mijn werk bij o.a. intuitief schilderen, waar intuitie en zien een groot voordeel. Ja, er zijn hilarische momenten als ik iets verkeerd versta, en daar lach ik daar ook om. Niets om voor je te schamen, iedereen heeft wel ergens een beperking in. Het gaat erom hoe je ermee omgaat, met humor en inzicht.

Medewerker
Hallo Ernya,

Wat ga jij op een prachtige manier om met jouw doofheid! Jij bent in mijn ogen echt een voorbeeld van hoe je je beperking kunt accepteren. Ik vind het helemaal knap dat jij er juist voordeel bij hebt in jouw werk.

Het voordeel dat ik op het werk heb van mijn doofheid is dat ik mij tijdelijk kan afsluiten. Het is regelmatig erg gezellig op kantoor van Achmea in Leiden. Ik doe mijn cochleair implantaat af als ik mij dan toch goed wil concentreren.

En inderdaad: andere zintuigen worden vanzelf sterker. Wij krijgen veel mee van de lichaamstaal en mimiek van mensen.

Ik ben benieuwd naar jouw schilderen! Komt doofheid hier ook in terug? Exposeer jij jouw werk?

Gast

Ronald Kaijm,

Dank je wel voor het compliment! Het is beter om naar mogelijkheden te zoeken dan een 'slachtoffer' te worden van je beperking. Als coach en counselor heb ik dat zelf ook wel geleerd. En het is zo fijn om mensen hierbij te helpen. 

Wat goed dat je jezelf kan afsluiten voor prikkels van buitenaf en het is zo veel gemakkelijker als je doof of slechthorend bent :-) Ik heb geen cochleair implantaat (mooi woord) dus doe gewoon een vinger in 1 oor, zonder dat het opvalt. Ook een voordeel is dat als mijn man snurkt... hoef ik mij maar even om te draaien en het is stil.
Ja, lichaamstaal en mimiek is pure communicatie en wordt je ook steeds beter in. Soms wel eens verwarrend als de woorden er niet bij passen. Dan weet je eigenlijk al dat er iets niet klopt.

Ik weet niet of ik hier mijn website mag plaatsen, ik zal hem via een priveberichtje aan je sturen. Niet bewust heb ik mijn doofheid hier in terug verwerkt, ik ga er eens naar kijken en over nadenken. Bedankt voor de inspiratie. Wel was ik begonnen met schilderijen voor blinden te maken, met verschillende structuren die ze konden voelen. Mede dat mijn man blind is en ik bij een zorgcentrum kwam waar wel posters hingen en ik dacht...die ziet toch niemand?

Ja ik heb op verzoek wel eens in het ziekenhuis en in het gemeentehuis  geexposeerd. Wie weet in de toekomst.

Vaste bezoeker

Ik heb een gehoordapparaat aan beide oren.

En vanwege dat heb ik relgelmatig ooronsteking.

Met mijn gehoorapparaat kan ik gewoon telefoongesprekken voeren.

Maar wat ik wel lastig vindt is het zoeken naar audiciens die aan huis komen. en die aangeloten zijn bij zilveren kruis.

Wie heeft er ervaring mee?

Miranda

Webcare

@ninn het is mogelijk dat een audicien aan huis komt als er een medische reden is waardoor je niet naar de audicien kunt.

Beter Horen en Hans Anders zijn onze gecontracteerde audiciens.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Vaste bezoeker

@PaulineIk zit in een grote elektrische rolstoel met de benen recht vooruit. Ik pas niet in de testruimtes.

Vandaar aan huis.

Miranda

Webcare

Terechte vraag.  Voor een bezoek van je audicien aan huis heb je toestemming nodig. Je audicien vraagt toestemming voor je aan. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.