Gezonder leven én zorgkosten besparen, hebben jullie goede suggesties?

Community Manager

@boumacor, jij diende een tijdje geleden een idee in om mensen hun eigen bloeddrukmeter te geven, zodat ze daar niet telkens voor naar de huisart hoeven. Een manier om kosten te besparen die helaas wat lastiger te verwezenlijken viel dan iemand op het eerste oog zou denken. 

Je gaf aan dat je het leuk vindt om te sparren over andere oplossingen. Daarom dit topic:

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën.

13 ANTWOORDEN

Re: Gezonder leven én zorgkosten besparen, hebben jullie goede suggesties?

Gast

Hoi @Raoul

Ik kan mijn stokpaardjes weer eens van stal halen, maar ik begreep dat er voor ééntje al wat werk wordt verricht op de achtergrond, maar noem ze toch nog een keer :

1. Voor chronisch zieke patiënten medicijnen voor meer dan 3 maanden bestellen. Dit scheelt ieder jaar een berg apotheek kosten, want de medicijnen zijn meestal zelf veel goedkoper dan de uitgifte kosten.

2. Kijk een keertje of je niet wat anders kunt gebruiken als dat de arts heeft voorgeschreven en overleg dit. Zelf gebruik ik Asaflow ipv Carbasalaatcalcium en dat scheelt aardig wat in de kosten.

3. Niet meer iedere maand naar de huisarts om je bloeddruk te laten meten, gewoon mensen zelf een bloeddruk meter geven en zelf laten meten. Keurig briefje er bij doen tussen welke waarde het moet zijn (is voor iedereen net een beetje anders). Is hij daar buiten, afspraak maken met de huisarts.

1. Bij katheterisatie alleen artsen toestaan die ook direct kunnen en mogen dotteren. Heb al meerdere keren mee gemaakt dat kennissen van mij een mooie stent moesten hebben, maar dat gebeurde niet direct met katheteriseren, maar ze moesten dus een 2e keer "onder het mes". Dat is nooit goed voor de patiënt zijn gezondheid en portomonee. Gewoon dus niet meer doen.

Kunnen we hier wat mee ?

Groeten Cor-Jan

Community Manager

Hoi @boumacor, ze komen me inderdaad bekend voor Smiley Vrolijk

Voor anderen die de discussie over de eerste drie stokpaartjes hebben gemist: hier staan de eerdere topics over de verstrekkingstermijn, andere medicijnen en een gratis bloeddrukmeter.

Je nieuwe suggestie, daar heb ik iets meer uitleg voor nodig, simpelweg omdat ik niet zoveel verstand heb van de procedure. Heb je het dan over hartcatheterisatie, dat iemand kijkt naar vernauwingen in de aderen van het hart?  En is je suggestie dan dat, als er een vernauwing gevonden wordt, dezelfde arts die de hartcatheterisatie doet ook gelijk een stand plaatst?

Gast

Hallo @Raoul

Ik zal even proberen uit te leggen wat mijzelf en twee van mijn kennissen is overkomen :

In 2006 is er een stent in één van mijn bloedvaten van mijn hart geplaatst, nadat ik druk op mijn borst had. In mijn geval was het ernstig, dus met "toeters en bellen" naar de operatie kamer, stent er in en klaar. Één opname, Één operatie, Één keer herstellen. (dus na katheterisatie direct een stent plaatsen)

Vorig jaar hoorde ik van een kennis die het zelfde had, pijn op de borst, ook naar het ziekenhuis en ook een katheterisatie. Nu moest ook hij een stent in zijn hartbloedvat krijgen, maar de arts die de katheterisatie uitvoerde mocht geen stent zetten. Dus mocht hij terug naar het ziekenhuis, daar even beter worden en met een hand pillen naar huis, niet werken en over 3 weken terugkomen.

3 weken later dus weer het zelfde, weer (via de lies) een katheterisatie (da's geen pretje, kan ik je vertellen, pols trouwens ook niet) en toen wel een stent geplaatst. Nu gaat het prima met hem, dus dat is goed nieuws.

Hetzelfde verhaal hoorde ik 4 maanden terug bij een oud collega. Pijn op de borst, katheterisatie, maar geen stent plaatsen. Dat gebeurd 3 weken later door andere arts (na opnieuw katheterisatie, je moet immers wel zien waar de vernauwing zit).

Zie je wat er dus gebeurd wanneer je artsen die alleen een katheterisatie kunnen / mogen uitvoeren dit laat doen. Alles gewoon maal 2.

Ik weet wat mijn katheterisatie met plaatsen van een stent in 2006 ca 10000 euro was. Da's best veel geld. Ik geloof dat het nu wellicht een stukje betaalbaarder is, maar het blijft toch bijzonder.

Immer, je komt met je auto naar de garage want er zit een rare tik in de motor. De monteur haalt de motor er uit en wijst op een onderdeel van de motor waar het uit komt. Hoera : gevonden !!!! Jij roept "graag fixen !!" waarop de monteur roept "helaas, dat mag ik niet, kom over 3 weken maar terug, dan doet mijn collega dat fixen, want die mag het wel. In de tussentijd rustig auto rijden, niet de bergen in en alleen loodvrij tanken." Ik ben benieuwd naar je reactie ...........

Community Manager

@boumacor Helemaal helder. Daar heb je eerder een idee over ingediend en daar is toen antwoord op gekomen van één van onze medisch adviseurs. Wij zien dat inderdaad ook graag gebeuren maar de wetenschappelijke vereniging van cardiologen is het nog niet met ons eens. Het zou volgens mij wel een besparing opleveren wanneer alles in één keer afgehandeld kan worden. 

Onze medisch adviseur heeft jouw signaal doorgestuurd naar de voorzitter van de NVVC en de patientenvereniging. Als je wil kan ik navragen of er nog een reactie op gekomen is.

Gast

Hallo @Raoul

Als er wat terugkoppelingen en reactie zijn dan verneem ik die graag. Ik begrijp overigens wel dat de wetenschappelijke vereniging van cardiologen het er niet mee eens is, want dat betekend dat je opeens een groep cardiologen hebt die je niet meer kan gebruiken voor katheterisaties.

Even vanuit de auto bekeken, de garage eigenaar heeft opeens een stuk minder aan zijn leerling-monteurs en dat vind hij ook niet fijn.

Wel vreemd wanneer dat de renenatie zou zijn vanuit de wetenschappelijke vereniging van cardiologen want dan zouden ze hun belang boven dat van de patienten stellen. Wellicht goed om er toch (ook gezien het nieuwe verzekeringsjaar) boven op te blijven zitten, want het kan alleen maar beter worden Smiley Vrolijk

Bedankt, groeten Cor-Jan

Starter

Gezonder leven en zorgkosten besparen...

Wat verstaan we dan onder "Gezonder"leven? Wanneer is het gezond, wanneer is het gezonder maar is er dan ook een "gezondst"?

Zo eenvoudig is "gezonder"dus niet. Wie bepaalt het "gezond" leven en wat voor consequentie heeft "ziek worden" dan? Iedereen die ziek wordt heeft dus dan niet "gezond" geleefd? En moet een groter deel van zijn/haar zorgkosten betalen? Om de zorgkosten te drukken? Gevalletje eigen schuld dikke bult?

Ik vind het lastig, 57 jaar (denk ik) goed voor mijn lijf gezorgd, nooit ziek, geen medicijnen ook geen paracetamolletjes want hoofdpijn gaat ook vanzelf weer over, niet roken, geen alcohol, geen overgewicht. Kwam nauwelijks bij een huisarts en in een ziekenhuis al helemaal niet. (wel op bezoek natuurlijk) Sporten 2 a 3 keer per week, fietsen... kortom volgens mij deed ik het niet zo heel slecht. Ik vind zelf dat ik wel gezond leef. En toch.... feb 2016 een aantal TIA's en een operatie aan mijn halsslagader die vrijwel dicht zat. Oorzaak? Ik behoor blijkbaar tot een risicogroep met beide ouders als bron. Hoge bloeddruk en hoog cholesterol, maar dat wist ik niet. Neurloog zei: het ligt niet aan je levenstijl.. je hebt gewoon pech! Binnen 9 maanden na de Carotis stenose lag ik ook nog 2 keer op de ok voor 2 hartcatherisaties met 3 stents en een dotter behandeling.

Vraag: Wat had ik "gezonder"kunnen doen?

Starter

Waar is mijn bijdrage nu gebleven?? Ik vind het niet erg helder dit forum.

Community Manager

@boumacor De terugkoppeling is dat we er al twee jaar over in gesprek zijn en dat er zeker vorderingen zijn maar dat zulke veranderingen tijd kosten. Misschien niet heel concreet, dit antwoord, maar we zijn er in ieder geval mee bezig. 

@Pmim58 Je reactie was door het systeem als spam gemarkeerd en daardoor niet zichtbaar. Ik heb dat aangepast en nu is je bericht zichtbaar. Excuus voor het ongemak. 

Goede vragen Pmim. Het is echt een lastig om daarin goed onderbouwde keuzes te maken. Wat volgens mij wel kan is mensen ondersteunen bij het leven van een gezonder leven. Dat sluit natuurlijk ziekte niet uit maar verkleint het risico op bepaalde aandoeningen, die ontstaan door bijvoorbeeld overgewicht, waarschijnlijk wel. In jouw situatie kan ik me goed voorstellen dat het kwam als donderslag bij heldere hemel, zeker omdat je naar alle maatstaven een gezond leven leidde. Dus inderdaad: wat is gezond en waar begint en eindigt iemands eigen verantwoordelijkheid? Dat zijn vragen die volgens mij steeds vaker gesteld gaan worden naar mate de zorg duurder wordt en wellicht zullen we op dat moment, of al eerder, onszelf gaan afvragen of we voor ongezond gedrag willen blijven betalen. Dat is uiteindelijk een beslissing waar we allemaal iets over te zeggen hebben.

Kan je meer vertellen over hoe je de zorg hebt ervaren die je hebt gekregen? En heb je onze hart- en vaatziekten pagina al bekeken? 

Gast

Hallo @Raoul

Bedankt voor je terugkoppeling, ik weet dat dit soort dingen enorm veel tijd kosten, maar je moet een keer beginnen om aan de "berg te gaan trekken". Ook vanuit wetenschappelijke vereniging van cardiologen had ik ook niet anders verwacht, maar als er iemand is die dit proces kan verbeteren voor de patient (zowel voor degene die het moeten ondergaan als alle andere die het betalen) dan is het Zilverenkruis / Achmea wel. Immers met de afspraken die gemaakt worden kan er gewoon afgedwongen worden dat de patient op de eerste plaats komt en niet de wetenschappelijke vereniging van cardiologen.

Top dat jullie er druk mee bezig zijn, ik zou zeggen "vooral doorgaan" Smiley Vrolijk

Community Manager

@boumacor Als ik iets nieuws hoor laat ik het je weten. En als je nog briljante ingevingen hebt hoe we zorgkosten kunnen besparen dan ben je altijd welkom om ze met ons te delen.

Gast

Hallo @Raoul

Graag gedaan, ik zal bijven nadenken over 'verbeterpunten"

Starter

Zelf heb ik de ervaring dat ik na een hartinfarct werd uitgenodigd door het ziekenhuis om een 12-weekse hartrevalidatie training te volgen. Daaraan heb ik deelgenomen. Enkele maanden erna heb ik aangemeld bij een hart- en vaat sportgroep die 1x per week een uurtje bijelkaar komt in een sporthal o.l.v. een fysiotherapeut. Ik vind dat aan ex hartpatienten deze vorm van bewegen meer onder de aandacht moet worden gebracht. De cardioloog, maar ook de Ziektenkostenverzekering kan daarin een rol spelen.

Moderator

Welkom op de community @Jim Komijn! Goed dat je aan het bewegen geslagen bent en dat je je aangemeld hebt bij een hart- en vaat sport groep. Sporten in een groep kan motiverend werken. Zeker als je met 'lot' genoten te maken hebt. Geldt dat voor jou ook?

Sporten in een groep kan soms wat kostbaar zijn. Ik kan me voorstellen dat gezamenlijk wandelen ook al een optie zijn voor sommigen. Wij vinden bewegen bieden wel een vergoeding voor beweegprogramma's aan. Daarin leer je in beweging komen op een manier die past bij bepaalde ziekten. Deze vergoeding zit onder andere in de aanvullende verzekering vanaf 3 sterren.

Zijn er nog andere met goeie tips die je wilt delen? Deel ze hier!