Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Gehoorbescherming met vuurwerk!

Bewerkt 
Bezoeker

http://www.nu.nl/gezondheid/2703905/vuurwerk-gevaarlijk-gehoor.html

Op bovengenoemde website staat vermeld dat het volume van vuurwerk 156dB mag bedragen. Alleen we hebben niet zoveel aan de uitdrukking decibel. Het gaat meer om db(A) wat afgestemd is op het menselijk gehoor. Hoewel de knal kortdurend is kan de gehoorbeschadiging voordurend zijn voor de rest van je leven. Zo kreeg ik last van oorpijn toen er vuurwerk af werd gestoken. Nu weet ik niet of het om legaal vuurwerk ging. Onze dochter van 3 jaar was aan het buiten spelen toen onze buren vuurwerk afstaken. Zij durfde niet meer naar buiten en had haar handen op haar oren. Zij ging huilen. Kinderen hebben nog een veel breder gehoorspectrum dat naar mijn idee heel gevoelig is. Eigenlijk zou de geluidssterke van vuurwerk naar beneden moeten gaan zodat het geluid niet meer schadelijk is voor het gehoor. 80 decibel is daarbij een veilige marge.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Gehoorbescherming met vuurwerk!

4 ANTWOORDEN

Re: Gehoorbescherming met vuurwerk!

Webcare
Dit is echt een interessante discussie MarjolijnMarjolijn, maar hoe kom jij bij die 80 decibel?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Bezoeker
Dit wordt als norm bepaald dat 80 decibel veilig is. Echter 80 decibel bij hogere tonen is dat weer niet veilig!

Daarbij is een hoogfrequent geluid schadelijker. Langduriger expositie aan een intensiteit van 80 dB blijkt al een permanente gehoorbeschadiging te veroorzaken. De buitenste haarcellen van de cochlea zijn het meest gevoelig voor lawaaibeschadiging. Degeneratie van deze haarcellen leidt tot verval van betrokken gehoorzenuwen, met gevolgen voor de centrale auditieve verbindingen.

Bron: http://wetenschapsbureau.nl/uploads/files/5567cb27a2b348b1ab30a48df1da10b1/lwm-2012-2-oncologie.pdf

Bezoeker
Vanuit preventieoogpunt zouden de ziektekostenverzekeraars gehoorbeschermers gratis moeten aanbieden. De kosten ervan zijn zeer waarschijnlijk lager dan de kosten die ze moeten betalen na schade bij 'e'en of meerdere personen. Het zou Zilveren kruis sieren als ze dat daadwerkelijk gaan doen.

Bezoeker
Ik ben voorstander dat het vuurwerk alleen op bepaalde locaties wordt afgestoken. Zo hou je rekening met mensen die niet van vuurwerk houden en van mensen die er wel van houden.