Dure zorg, hogere kosten.

Starter

De zorg wordt duurder, en de gezondheid neemt niet toe. Veer ouderen mensen gebruiken medicijnen voor chronische aandoeningen. Mensen die medicijnen gebruiken zijn in mijn ogen niet gezond.

Ik verwacht als je ergens geld in stopt er een positief resultaat uitkomt. En dat is in dit geval niet aan de orde. Wat gaat er dus helemaal mis?

Ik hoor vaak verhalen van mensen uit het buitenland in zogenaamde arme landen. Deze worden oud en hebben geen medicijnen nodig. Bv vandaag weer een verhaal, mijn opa is 84 jaar  en ploegt het land zelf. Onze opa's in nederland lopen achter een rollator. Nederland toch een ontwikkelingsland? Zowel lichamelijk als geestelijk. Check RIVM maar. Een gezonde geest in een gezonde lichaam en vice versa.

2 ANTWOORDEN

Starter

De kosten in de zorg nemen toe, maar worden de mensen daardoor gezonder? Check het RIVM: veel mensen met overgewicht, diabetes, geestelijke problemen, veel ouderen hebben medicatie voor chronische aandoeningen. Mensen die medicatie gebruiken zijn in mijn ogen niet gezond. Dus de stelling: kosten zorg nemen toe, de magezondheid neemt af. Hoe kan dit? Want als je ergens geld in stopt behoor je verbeteringen te krijgen en dat zie ik niet. Ik hoor wel van buitenlanders vaak in zogenaamde arme landen maar waar bepaalde mensen toch zelfvoorzienend zijn, relatief oud worden.Vandaag weer zo'n verhaal: mijn opa is 84 jaar en ploegt zelf het land. Onze opa's van 84 ( als ze dit halen) lopen achter een rollator. Is nederland toch een ontwikkelingsland? Wat doen we gruwelijk verkeerd? Waarom neemt het overgewicht toe?Waarom steeds meer DM patienten, waarom meer oncologische patienten? Waarom veel geestelijke problematiek? oja, die opa van 84 was er geestelijk er ook goed aan toe, alzheimer, wat is dat?

Re: Dure zorg, hogere kosten.

Moderator

Hallo @robodel,

welkom om de community. Je hebt 2 berichten geplaatst over het zelfde onderwerp. Wat dat bewust? Of had je te maken met een storing? We hebben de berichten samengevoegd. Het bericht is vindbaar onder zowel 'ouder worden' als 'gezond leven'.

Je snijdt een interessante discussie aan! Je stelt dat dat de kosten in de zorg toenemen. Maar dat de gezondheid afneemt. En vraagt je af hoe dat komt. Je maakt een interessante vergelijking tussen de bevolking in de rijkere landen en ontwikkelingslanden.

Ik ben benieuwd wat andere lezers vinden van jouw stelling. Zijn jullie het daarmee eens?  En zo ja, waar komt dat door? En is deze ontwikkeling te stoppen? Wat zijn jouw gedachten hierover @robodel?  Zie hier nog een taak voor ons als zorgverzekeraar? Of wil je de discussie breder trekken?