Deelnemen aan het beweegprogramma afvallen en afblijven

Nieuwkomer

Hi, 

Ik wil graag deelnemen aan het beweegprogramma 'afvallen en afblijven', maar ik kom niet vooruit. 

Het is namelijk niet zo makkelijk om zelf een zorgverlener te vinden, het zou beter zijn als Zilveren Kruis een lijst aanbied of tips geeft. Ik kan nu geen gebruik maken van een programma, waar ik wel gebruik van zou mogen maken. 

Wie kan mij hierbij helpen? 

Gr. Elisia

Deelnemen aan het beweegprogramma afvallen en afblijven

4 ANTWOORDEN 4

Re: afvallen en afblijven

Fanatiekeling

Aanbieders van dit programma zijn fysiotherapiepraktijken. Je moet hen zelf benaderen om te vragen of zij dit volgens de voorwaarden van Zilveren Kruis aanbieden. Hoeveel praktijken heb je al gebeld? Je moet dus in ieder geval gecontracteerde praktijken bellen. En het moet duidelijk zijn dat zij zich houden aan de afspraken die gelden voor dit programma. Je krijgt echter slechts €250 vergoed en zult dus veel moeten bijbetalen.  

Dit zijn de voorwaarden: 

De vergoeding is voor mensen die
  • een BMI hebben van 25 of hoger
  • én af willen vallen en vitaler willen worden
  • én 18 jaar of ouder zijn
Wat krijgt u vergoed?

Een combinatie van een beweeg- en afslankprogramma van minimaal 8 en maximaal 12 weken dat al het onderstaande aanbiedt:

• een (persoonlijke) coach die een intake en behoeftebepaling doet gericht op de specifieke doelstelling van de deelnemer
  • een gepersonaliseerd trainingsplan gericht op resultaat behalen
  • meerdere weeg- en meetmomenten gericht op resultaat
  • meerdere evaluatie- en sportbegeleidingsmomenten door een (persoonlijke) coach
  • een persoonlijk consult voor persoonlijke voedingstips, met betrekking tot voeding toe te passen voor ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes
  • gericht advies over aanvullende trainingsmogelijkheden voor, tijdens en ná het beweeg- en afslankprogramma
U heeft geen verwijzing nodig

U mag zonder verwijzing een afspraak maken

Waar kunt u terecht?

Elke zorgaanbieder die een programma aanbiedt dat aan onze voorwaarden voldoet. U controleert dit zelf bij uw zorgaanbieder.

Groet, Feina.

Re: Deelnemen aan het beweegprogramma afvallen en afblijven

Webcare

Dag Elisia,

Ik lees dat Feina al het een en ander heeft uitgelegd over het programma 'Afvallen en afblijven'. Dank je wel daarvoor, Feina.

Ik heb nog een paar aanvullingen.

Allereerst is het goed om te weten dat we eerst een afspraak bij Fitland hadden over dit programma. Daardoor was het voor verzekerden ook meteen duidelijk waar ze terecht konden.

Fitland is inmiddels overgenomen door BasicFit. Met hen hadden we geen afspraken gemaakt over het programma. We wilden niet dat mensen de dupe werden door de overname van BasicFit. Daardoor bieden we het programma nog steeds aan. We hebben alleen helaas geen lijst met zorgaanbieders.

Feina geeft aan dat de zorgverlener een contract met ons moet hebben en een fysiotherapiepraktijk moet zijn. Dat is niet het geval. Je krijgt de vergoeding bij iedere zorgverlener die het programma aanbiedt. Zolang de zorgverlener het programma aanbiedt onder de voorwaarden die Feina al noemde. 

Op onze website vind je de vergoeding en voorwaarden nog eens terug.

Hopelijk kom je met de informatie van Feina en mij zo verder. Laat het weten als je nog vragen hebt!

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

>>> "iedere zorgverlener die het programma aanbiedt"

-Welke typen zorgverleners zouden dit kunnen zijn? Fitness aanbieders? Het zou dan eerder gaan om een soort gymleraren? 

-Wat zou de prijs van zo'n programma ongeveer zijn? Zodat de klant kan uitrekenen hoeveel eigen betaling nodig is? 

Conclusie: ik vermoed dat TS gelijk heeft, dat er eenvoudigweg geen aanbieders zijn. Het financiele risico is te groot, de eisen zijn onduidelijk. 

Groet, Feina.

Webcare

Dag Feina,

De zorgverleners kunnen inderdaad fitnessaanbieders zijn.

Helaas hebben we geen inzicht in de tarieven die de fitnessaanbieders hanteren. Dat kan ook van aanbieder tot aanbieder verschillen. We hebben helaas geen lijst van fitnessaanbieders die het programma aanbieden. Het is dus aan verzekerden om zelf contact op te nemen en te informeren of de fitnessaanbieder dit programma biedt en hoeveel dat kost.

Natuurlijk hadden we het liefst dat we een lijst van zorgaanbieders hadden. Wat dat betreft is het goed om te lezen dat jullie de Zorgzoeker waarderen.

Helaas werden we ook overvallen door de overname door BasicFit en dat zij het programma niet aan konden bieden. We wilden toch de vergoeding blijven bieden, vandaar deze oplossing.