Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Bad trip door je malariapillen?

Bewerkt 
Moderator

“Mijn anti-malariapillen maakten mij psychotisch,” kopte een artikel in The Guardian bij het verhaal van Tim over zijn dramatische Afrika-reis. De pillenkuur die malaria moest voorkomen, liet de Nederlandse student denken dat hij de tweede zoon van God was. Ook stuurde hij sms’jes naar zijn vader over een aanstaande ontmoeting met Bruce Springsteen. Tim was één van de pechhebbers die extreem veel last had van bijwerkingen van zijn malariamedicijn.

Sommige varianten van malaria kunnen je ernstig ziek maken en soms zelfs erger. Daarom slikken veel mensen medicijnen om malaria te voorkomen als ze naar een land gaan waar malaria voorkomt. Gelukkig hebben de meeste mensen geen bijwerkingen van hun malariamedicijnen, maar als je wel bijwerkingen hebt, dan kunnen ze best ernstig zijn, zoals het verhaal van Tim laat zien.

Heb jij wel eens last gehad van bijwerkingen van je malaria-medicijnen? Of heb je ze al bij verschillende reizen geslikt zonder enig probleem?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bad trip door je malariapillen?

4 ANTWOORDEN

Re: Bad trip door je malariapillen?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Ik heb slechts 1 keer in mijn leven echt een kuur moeten volgen ter voorkoming van malaria. Ik heb de malarone gebruikt. Prima ging dat. Dag voor vertek mee begonnen en daarna dagelijks telkens 1, tot en met de dag na de reis. Geen echte bijwerkingen gehad op wat hele zware dromen na, waarbij ik echt wel een beetje aan het hallucineren was. Dromen waren erg intensief!

Mijn vrouw heeft tijdens dei reis de Lariam geslikt, puur omdat ze niet dagelijks een pil wilde slikken. Ook zij had geen bijwerkingen op wat intense dromen na.

Overigens, op reis kwamen een stel Duitsers tegen. Zij hadden een thee bij zich die ze dagelijks moesten drinken. Deze thee, vertelde ze ons, deed iets met hun bloed, waardoor de malariamug geen trek zou hebben in hun bloed. De thee was wel erg vies vertelde ze ons, maar verder dus wel geheel natuurlijk en zij hadden ook inderdaad geen seconde last gehad van muggen... De thee bevatte volgens hen Artemisia annua, afkomstig van een jonge plant.

Tot slot, ik ken ook mensen die Doxicycline gebruiken, maar dat is meer voor mocht je malaria krijgen. Dus hun gedachte is meer van: ik "vergifitg"mijn lichaam niet met medicijnen, pas als het echt nodig is.

Voor van alles valt dus wel wat te zeggen. Ben wel benieuwd naar wat anderen zoal ervaren hebben/aan adviezen hebben. En mocht je binnenkort op reis gaan: Fijne reis!! 

Nieuwkomer

Ik slik nooit meer Lariam of Malerone. Ik heb dus hele slechte ervaringen hiermee. Ook mijn dochter heeft hele nare bijwerkingen gehad van Lariam. Zij werd angstig en had ook dromen en dacht dat ze werd achtervolgd door iets. Allerlei klachten van psychische aard.

Zelf slikte ik Lariam in 1992 op mijn eerste reis naar Ghana. Toen ik 8 jaar later weer naar Ghana ging kwam ik erachter dat ik Lariam niet mocht slikken omdat ik psychische klachten had gehad. Toen viel bij mij het kwartje. In 1992 heb ik dus ook bijwerkingen ervaren van Lariam wat heeft geresulteerd in een behandeling bij een spycholoog.

Ik heb ook malaria gehad omdat ik in 2000 paladrine/nivaquine slikte waar de muggen toen al resistent voor waren. Ik ben in Nederland behandelt tegen malaria en als het over is dan is het over.

dit kan ik niet zeggen van de spychische bijwerkingen van Lariam. Die beinvloeden de rest van je leven. Ook mijn dochter ervaart nog steeds klachten zoals angstig zijn en hyperventileren.

Ik neem nu dus altijd het risico om malaria te krijgen en slik niets. Ik ken ook veel van dit soort verhalen over lariam en ik begrijp niet dat het nog steeds wordt voorgeschreven. Het zijn geen enkelingen die bijwerkingen krijgen.  Er staat op internet veel over ervaringen met lariam. Ook mensen die het een paar keer gebruikten zonder klachten en dan opeens wel bijwerkingen ervaren.

Medewerker

Hallo Tineke,

allereerst van harte welkom bij de community en leuk, ondanks de ervaring met de medicatie, dat je je verhaal hier deelt. 

Zijn er andere voorzorgsmaatregelen die je neemt, buiten de medicatie, wanneer je naar een land reist waar de kans op malaria aanwezig? Bijvoorbeeld het gebruik van speciale thee waar @WouterH het over had?

Nieuwkomer
Ik hoop toch dat je 7 dagen hebt doorgeslikt na het verlaten van het malaria gebied!!