chronisch ziek vergoeding fysio of behandelingen 3 sterren verzekering

Voorbijganger

Hallo,

Ivm MS heb ik het recht op levenslange vergoeding fysiotherapie. De eerste 20 behandelingen vallen dan onder de aanvullende 3 sterren verzekering. Ik heb er nu 16 gebruikt en het is bijna het einde van het jaar.

Het addertje onder het gras is het eigen risico. Als ik gebruik maakr van de regeling maak ik standaard mijn eigen risico op. Normaal gesproken doe ik dat nooit. Mijn vragen:

- moet ik de levenslange vergoeding aanvragen en bij wie?

- Als ik recht op op de vergoeding, maar ik ga toch niet veel naar de fysio in het komende jaar, wordt dan toch het hele eigen risico aangesproken, ook als ik komend jaar maar 20 keer naar de fysiotherapeut ga?

vriendelijke groeten, Sanja

chronisch ziek vergoeding fysio of behandelingen 3 sterren verzekering

8 ANTWOORDEN

Re: chronisch ziek vergoeding fysio of behandelingen 3 sterren verzekering

Webcare
Webcare

Goedemorgen Sanja, welkom op ons forum!

- Je hebt geen toestemming nodig. 
- De vergoeding van fysiotherapie bij een chronische aandoening die op de lijst van de overheid staat, geldt de volgende vergoeding:
De 1e 20 behandelingen vallen onder je Aanvullend 3 sterren. Die kosten vallen niet onder je eigen risico
Na de 20e behandeling vergoeden wij de fysiotherapie uit de basisverzekering. Die behandelingen vallen wel onder je eigen risico.
Dit geldt niet per kalenderjaar maar per aandoening. Na 20 behandelingen geldt elk jaar je eigen risico. Ook als je maar een paar keer per jaar gaat. De 1e €385 aan zorgkosten betaal je zelf. Hier staat informatie over de vergoeding op onze website.
Is het zo duidelijk voor je?
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

De interessante vraag is nu, of je van die chronische diagnose  af kan komen.

Zoja, hoe? 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Dus zelfs als ik maar een paar keer per jaar naar de fysio ga, bovenop de 20 behandelingen die ik betaald krijg, vanwege mijn 3 sterren verzekering, betaal ik het volle pond van € 385? 

Dus, stel dat ik nog 2 x ga, betaal ik per keer 192,50? 

Webcare

Hallo Sanja,

Nee zo werkt het gelukkig niet. Stel dat je nog 2 x gaat, dan betaal je voor die 2 behandelingen je eigen risico, omdat de vergoeding uit de basisverzekering komt. En dat is geen € 192,50 hoor! Een behandeling chronische fysiotherapie kost rond de € 38,-.

Wat jouw fysiotherapeut rekent voor jouw behandelingen kun je nakijken in je Mijn Zilveren Kruis. Je logt in met je DigiD. 

Groet, Laura

Fanatiekeling

Ik vraag me af of het duidelijk is. Ik schets enkele situaties:

1. U heeft 15x chronisch fysio. De verzekering betaalt dit uit de basisverzekering. Dus ca. 15x €38=€570. U moet aan de verzekering €385 eigen risico betalen.

De Aanvullende verzekering wordt niet gebruikt.

2. U heeft 50x chronisch fysio. De verzekering betaalt dit uit de basisverzekering.

Dus ca. 50x€38=€1900. U moet aan de verzekering €385 eigen risico betalen. 

3. U heeft 5 x chronisch fysio. De verzekering betaalt dit uit de basisverzekering.
Dus ca. 5x€38=€190. U moet aan de verzekering €190 eigen risico betalen. 

4. U heeft 20x normale fysio. De Verzekering betaalt vanuit de aanvullende verzekering. Dus ca. 20x €30=€600. U hoeft niets te betalen. De Aanvullende verzekering wordt gebruikt tot het maximum aantal dat hoort bij uw 3 sterren. Of u nog normale fysio kan krijgen weet ik niet. Ik vermoed van wel, als het iets is dat niets met uw ziekte te maken heeft. Bijvoorbeeld een enkelblessure door een val.

Groet, Feina.

Webcare

Dankejwel Feina voor bovenstaande voorbeelden. Ik hoop dat het nu voor Sanja helemaal duidelijk is. Als er toch nog vragen zijn over chronische ( of niet - chronische ) fysiotherapie dan hoor ik het graag! Groetjes, Wim 

Ik stuur graag ook nog even het linkje naar de vergoeding: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-vanaf-18-jaar-chronisch....

Voorbijganger

Ik ga die verklaring chronisch ziek niet inleveren. Ik gebruik normaal nooit mijn hele eigen risico. Dat was dit jaar voor het eerst, omdat ik een nieuw medicijn uitprobeerde (wan niet werkte trouwens) . Ik heb mijn eigen trainingsprogramma ontwikkeld met de fysio. Maximaal 20 per jaar is voor mij zo genoeg. De chronisch ziek verklaring is voor mij een boete. Het is alleen gunstig voor mensen die te slecht zijn om zelfstandig te trainen en zowiezo hun hele eigen risico op moeten maken.

Webcare

Ha Sanja, ik begrijp jouw bezwaar en redenering. Of er wel of geen sprake is van 'chronische fysiotherapie' is echter geen keuze. De fysiotherapeut stelt dit vast naar aanleiding van jouw klachten. Hij of zij kijkt daarbij of datgene waarvoor je behandeld wordt voorkomt op de lijst van chronische indicaties: 

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/chronische-aandoeningen-fysiotherapie....

Als dit het geval is dan moet de fysiotherapeut de behandelingen indienen als chronische fysiotherapie. Wij moeten dan na 20 behandelingen uit de basisverzekering vergoeden. En het gevolg is dat je eigen risico betaalt. Uit aanvullende verzekering mogen we alleen de niet-chronische fysiotherapie vergoeden. Dus, wat Feina terecht aangeeft,  is dat je de aanvullende verzekering na de 20e behandeling alleen nog voor fysiotherapie gebruikt als je voor andere klachten gezien wordt. Groetjes, Wim