Wat is het nut van fysio in de aanvullende verzekering?

Bezoeker

Ik ben twee sterren aanvullend verzekerd en zou vandaar uit recht hebben op vergoeding voor 12 behandelingen. Nu krijg ik tot mijn verbazing een nota, of ik voor de 6 behandelingen even eigen risico wil betalen??? Nu schijnt het dat dit komt omdat de fysio therapeut een chronische indicatie heeft afgegeven, voor de revalidatie na een enkelbreuk. En dan geldt de aanvullende verzekering in eens niet meer, wat een gelul. En het is blijkbaar nog legaal want de chat medewerker verschuilt zich achter wettelijke regels.

Waarom staat dit niet op de site aangegeven bij het vergoedingen overzicht dat de behandelingen die vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering niet voor alle fysio behandeling gelden maar alleen voor een bepaalde categorie of met een bepaalde indicatie? En dat je aan de grillen van de therapeut ben overgeleverd of je wel of niet mag bij betalen?

Ik heb helaas weer hetzelfde gevoel als met de kosten die je mag betalen voor een zogenaamd nieuw medicijn wat je voorgeschreven krijgt, ook een heerlijk slecht omschreven en wettelijk verplichte kostenpost. Waarbij het niet uitmaakt of de apotheek er iets voor heeft gedaan, of je in de bijsluiters de grootste onzin mee geeft. (bijvoorbeeld neem na een geslaagde zelfmoord poging contact op met je huisarts en stop met het nemen van het medicijn.

Ook dit zal verder wel niks uithalen, met als excuus we hebben de regels gevolgd dus u moet betalen. 

• Fysiotherapie

Wat is het nut van fysio in de aanvullende verzekering?

7 ANTWOORDEN

Re: Wat is het nut van fysio in de aanvullende verzekering?

Fanatiekeling

Ook bij een chronische indicatie geldt dat de eerste 20 behandelingen NIET door de basisverzekering betaald worden. Dus de verklaring van u kan niet kloppen. Voor die eerste 20 kan wel de aanvullende verzekering worden ingezet. 

Ik ben benieuwd hoe dit nu kan. 

Groet, Feina.

Bezoeker

Ik snap het ook niet. Alles wat ik kan vinden op de site is dat de eerste twaalf behandelingen vergoed worden vanuit de aanvullende verzekering. Of het nou chronisch is of niet. Ook over eigen risico wordt niks gezegd. Ik heb helaas de chat sessie niet opgeslagen.

Voor mij klinkt het alsof ze gewoon niet willen betalen en dus maar mist en ruis aan het creeren zijn.

Uitblinker

@EvK

enige reden waarom je een rekening zou kunnen ontvangen voor fysio kosten, zou zijn als je naar een niet gecontracteerde fysiotherapeut geweest bent, in alle andere gevallen betaal je geen kosten voor die 6 behandelingen.

Bezoeker

Inderdaad maar met deze fysio hebben ze een contract.

Re: Het nut van fysio in de aanvullende verzekering

Community Manager

@EvK Welkom op de community. Ik begrijp je frustratie. Sommige regels maken het vergoeden van fysiotherapie complexer dan nodig maar dat houdt niet in dat alles gelijk gelul is. Ik kijk graag met je mee naar jouw situatie. Stuur me via een privé-bericht even je relatienummer en geboortedatum. We hebben ook een kennisbankartikel waar meer uitgelegd staat over fysiotherapie. 

@Feina en @diadino24 Zeker goede suggesties maar er zijn zeker nog andere opties. Misschien loopt de behandeling al langer en zijn de eerste 20 behandelingen al geweest.

Bezoeker

Ik ben er inmiddels uit, via een vriendelijke klantenservice collega aan de telefoon, werkt toch beter dan een chat sessie waarin men niet verder komt dan het zijn wettelijke regels. Ben het er nog steeds niet mee eens maar dat is een ander verhaal. Het is dus zo dat voor een chronische indicatie het aantal behandelingen per jaar niet bij een nieuw jaar op nul gezet wordt, de teller loopt dus gewoon door. Wat ik nergens duidelijk op de site heb terug kunnen vinden.

In dit geval betreft het mijn zoon die de behandelingen heeft gehad en op het randje van 2015 18 jaar is geworden. En dat hij een chronische indicatie heeft gekregen was ons niet bekend. Hij heeft dus zoals ik het nu begrijp al 20 behandelingen in 2015 gehad voordat hij 18 werd. Vanaf behandeling 21 worden de behandelingen dus uit de basisverzekering betaald met bij betaling van eigen risico. De behandelingen die hij dus in 2016 nog heeft gehad na zij 18e verjaardag. De vergoeding vanuit de aanvullende verzekering is in dit geval dus niet meer van toepassing want we blijven gewoon door tellen met het aantal behandelingen, dit wordt dus bij het begin van het nieuwe jaar niet op nul gezet, waardoor je niks meer hebt aan je aanvullende verzekering behalve dan wanneer je voor een zere vinger of iets anders ook nog fysio nodig hebt. Dit staat voor zover ik heb kunnen vinden nergens duidelijk op site uitgelegd. Ik blijf het ook vreemd vinden dat voor dit soort gevallen de teller gewoon doorblijft lopen en ik dus in dit geval niks heb aan de aanvullende verzekering.

Als ik het nu zo allemaal even bekijk zou ik haast zeggen als je weet dat je fysio nodig gaat hebben voor iets dat als chronisch geindiceerd gaat worden, neem een drie sterren of meer aanvullende verzekering voor de eerste 20 behandelingen en zeg hem daarna weer op want je betaald na de twintigste behandeling dubbel en voor de aanvullende verzekering waar je niks meer aan hebt, voor de fysio, en voor de boete op ziek zijn het eigen risico.

Zoals ik al zei een heel vreemde situatie, waarvan ik het systeem wat hier achter zit inmiddels begrijp, maar het waarom niet. Waarom blijft voor dit specifieke geval de teller van behandelingen doorlopen, ook voor de aanvullende verzekering, en staat dat niet duidelijk in het vergoedingen overzicht. Voor zowat alle vergoedingen uit de aanvullende verzekeringen begint elk jaar de teller opnieuw te lopen. Maar door alleen het ontbreken van de kreet per kalenderjaar moet je er uit halen dat dus tot het eind der tijden blijft gelden.

Achteraf gezien pakt het voor ons op dit moment dan gunstig uit dat behandeling 13 tm 20 zijn geweest toen hij 17 was. Maar het gevoel van dubbel te betalen, voor een aanvullende verzekering en ook nog eigen risico, blijft hangen, want er zijn dit jaar maar 6 behandelingen geweest. Maar goed het hele zorg systeem zoals we dat op dit moment hebben snap ik niet, ik hoop nog altijd dat de belofte dat dit systeem de zorg beter en goedkoper gaat maken waarheid wordt. Maar het wordt helaas alleen maar vager, vaak duurder en ondoorgrondelijker.

Community Manager

@EvK Goed om te lezen dat je in ieder geval een duidelijke uitleg hebt gehad over hoe het in elkaar zit. De regels voor fysiotherapie met een chronische indicatie zijn eigenlijk bedoeld voor mensen met een chronische aandoening en houden minder rekening met jongeren die bijvoorbeeld een ongeluk krijgen. In theorie werkt het zo: je hebt bijvoorbeeld een chronisch spierziekte en hebt frequente fysiotherapie behandelingen nodig. De overheid vindt dan dat deze categorie behandelingen vergoed moeten worden uit de basisverzekering omdat je er zoveel nodig hebt en omdat deze zorg ook beschikbaar moet zijn voor mensen die geen aanvullende verzekering kunnen betalen. Voor die groep mensen is dit een betere situatie: je betaalt na de eerste 20 behandelingen per jaar alleen je eigen risico. Vaak zijn chronisch zieken dit sowieso elk jaar al kwijt aan ziekenhuisbezoek en medicatie. 

Ik denk dat de situatie van je zoon uitzonderlijk is. De eerste 20 behandelingen hoefde hij niet te betalen want hij was nog geen 18. Hij heeft dus geen voordeel gehad van de aanvullende verzekering. De rest valt onder het eigen risico wat alleen écht voordeel oplevert als hij dat sowieso al op zou maken of hij dit jaar heel veel (meer dan 12) fysiotherapie behandelingen nodig heeft. Ik hoop dat dit een antwoord geeft op de vraag waarom deze regeling zo is. 

Hier vindt je meer informatie over de regeling (lid 2) en de aandoeningen op de chronische lijst. Op onze site vindt je in dit artikel meer informatie over de voorwaarden.