Vergoeding niet-gecontracteerde zorg fysiotherapie

Nieuwkomer

Goedemiddag allen,

Ik wil graag fysiotherapie behandelingen krijgen bij een niet-gecontracteerde zorgverlener. Ik heb een Basis Budget verzekering, zonder aanvullende verzekering. Het gaan om een niet-chronische aandoening.

1. Heb ik een doorverwijzing (van de huisarts?) nodig?
  2. Krijg ik de 75% vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg zoals vermeld op het blad tarieven niet-gecontracteerde zorg 2016 fysiotherapie, van 18,75E per behandeling (zonder maximum)?
  3. Als ik geen aanvullende verzekering heb, krijg ik dan deze vergoeding sowieso of moet ik eerst mijn eigen risico 'opmaken'?
  4. Als ik geen vergoeding krijg met alleen de Basis Budget, heb ik dan wel recht op de 75% vergoeding als ik alleen de Basis Plus Module als aanvullende verzekering neem? Zo staat het wel op het blad tarieven niet-gecontracteerde zorg 2016 fysiotherapie (in de 3e kolom en 1e rij staat o.a. de Basis Plus Module vermeld). 

Alvast bedankt.

• Fysiotherapie

Vergoeding niet-gecontracteerde zorg fysiotherapie

16 ANTWOORDEN

Re: Vergoeding niet-gecontracteerde zorg fysiotherapie

Fanatiekeling

Het antwoord kan kort zijn: u krijgt geen enkele vergoeding, omdat fysiotherapie niet vergoed wordt door de basisverzekering. 

U kunt nog wel vlug ( vóór 1 februari) een aanvullende verzekering afsluiten. Die vergoedt wel fysiotherapie. 

De basisplusmodule vergoedt GEEN FYSIOTHERAPIE. De goedkoopste aanvullende verzekering die fysiotherapie wel vergoedt is de aanvulling-een ster. Deze vergoedt 9 behandelingen. Maar het is mogelijk dat de eerste keer als twee geteld worden ( tenzij u misschien een verwijzing van de huisarts heeft). 

Groet, Feina.

Medewerker

Hoi Thomas, 

Wat Feina aangeeft klopt helemaal. Op dit moment heb je alleen een Basisverzekering en daaruit vergoeden wij  helaas geen fysiotherapie. Je kunt inderdaad tot 1 februari nog een aanvullende verzekering afsluiten hiervoor. 

De vergoeding fysiotherapie vind je hier: https://vergoedingen.zilverenkruis.nl/fysiotherapie-vanaf-18-jaar

Mocht je hier nog vragen over hebben, altijd welkom!

groet,

Jochem

Fanatiekeling

Het is belangrijk om bij vragen over ongecontracteerde fysiotherapie te vermelden dat Zilveren Kruis voor het bezoek aan een ongecontracteerde fysiotherapeut altijd een verwijzing eist. Zonder de verwijzing wordt er ook met een aanvullende verzekering, niets vergoed. Deze 'eis' stelt Zilveren Kruis, want Zilveren Kruis mag haar eigen eisen stellen bij de vergoedingen van de aanvullende verzekering. En dan kost de eerste behandeling bij de ongecontracteerde therapeut tòch nog twee van de negen behandelingen. 

Groet, Feina.

Moderator

@ThomasHulsman @Feina Bedankt voor jullie vragen en input. Ik wil nog even kort ingaan op wat Feina zegt over de eerste behandeling als 2 behandelingen tellen. Dit is vanaf 2016 niet meer het geval. Meer informatie hierover lees je hier.

Fanatiekeling

Kan Zilveren Kruis een voorbeeld factuur bespreken en uitleggen: het is me nog steeds niet duidelijk. Met name val ik over de uitspraak " hebben we besloten de prestatie ‘Intake en onderzoek na screening’ niet meer in te kopen." 

Ik wil met name weten wat dit betekent bij een bezoek aan een ongecontracteerde fysiotherapeut. 

Verder had ik geschreven dat een verwijzing altijd noodzakelijk is om vergoeding voor ongecontracteerde fysio te kunnen krijgen. Klopt dat wel? 

Groet, Feina.

Moderator

@Feina Bedankt voor je reactie. Omdat Thomas het specifiek over een niet gecontracteerde zorgverlener heeft, is dit mogelijk nog interessant: 

Een verwijzing bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut is inderdaad noodzakelijk. 

Daarnaast vallen de screening en de intake bij niet gecontracteerde fysiotherapie onder de uitzonderingen, hiervoor is dus geen vergoeding mogelijk. Directe toegang fysiotherapie is dus niet mogelijk. Ook daarom is de verwijzing dus noodzakelijk. 

@ThomasHulsman Kom jij er zo verder uit? Heb je al besloten wat je gaat doen, toch nog die aanvullende verzekering of niet?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Een verwijzing bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut is inderdaad noodzakelijk. 

Daarnaast vallen de screening en de intake bij niet gecontracteerde fysiotherapie onder de uitzonderingen, hiervoor is dus geen vergoeding mogelijk. Directe toegang fysiotherapie is dus niet mogelijk. Ook daarom is de verwijzing dus noodzakelijk. 

Ik begrijp deze tekst niet. Is hij afkomstig uit de polisvoorwaarden of van de website? Dan zou ik de informatie daar graag willen nalezen. 

Met name begrijp ik niet " screening en intake vallen onder de uitzonderingen". 

Groet, Feina.

niet gecontracteerde zorg fysiotherapie

Nieuwkomer

Hallo,

Klopt het dat de vergoeding fysiotherapie, niet gecontracteerd, los staat van een markt conform tarief.

Dat deze vergoeding plaats vindt op basis van een door jullie vast gesteld tarief, wat los staat van de markt maar is gebaseerd op jullie tarief (conform contract)?

Re: niet gecontracteerde zorg fysiotherapie

Fanatiekeling

Zie het vergoedingen overzicht niet gecontracteerde fysiotherapie en lees dit onderwerp ( vergoedingen bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut in Belgie) heel goed door. Daar wordt je wijzer van! Ik kan dit niet allemaal dubbel vertellen. Als u nog specifieke vragen heeft, kan ik proberen het uit te leggen. https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Vergoedingen-en-Zorg/Fysiotherapie-bij-een-niet-gecontracteerde-fy...

Als u de aanvullende verzekering naar aanleiding hiervan nog wil wijzigen: vóór 1 februari 2016 moet de wijziging of het verzoek tot wijziging bij ZIlveren Kruis binnen zijn. 

https://forum.zilverenkruis.nl/agbdu52854/attachments/agbdu52854/Vergoedingen/5545/2/image.png

en een letterlijk antwoord op uw vraag staat in de polisvoorwaarden van de aanvullende verzekeringen:  artikel 10.1 pagina 53:"Lagere vergoeding bij niet-gecontracteerde therapeut Let op! Laat u zich behandelen door een fysiotherapeut, oefentherapeut of huidtherapeut die wij niet hebben gecontracteerd? Dan vergoeden wij maximaal 75% van het gemiddeld door ons gecontracteerde tarief.". nb gemiddeld gecontracteerd is niet hetzelfde als marktconform. Gemiddeld gecontracteerd is veel minder. Dat is terug te rekenen: €31,25 zou marktconform zijn, €18,75 is 75% van het gemiddelde contracttarief. Dus het contracttarief is 4/3 x€18,75=€€25. 

Deze voorwaarde geldt ook als u een basis-restitutie-verzekering heeft. Tenzij u niet de gewone aanvullende verzekering heeft, maar de zogenaamde " aanvullend-exclusief" aanvullende-verzekering. Dit is ook terug te vinden in het andere onderwerp. 

Groet, Feina.

Fanatiekeling

Feina schreef:

Ik begrijp deze tekst niet. Is hij afkomstig uit de polisvoorwaarden of van de website? Dan zou ik de informatie daar graag willen nalezen. 

Met name begrijp ik niet " screening en intake vallen onder de uitzonderingen". 

Ik heb om uitleg gevraagd op zaterdag. Het is nu woensdag avond.

Groet, Feina.

Moderator

@Feina

Ik heb net ook even op de website (en de voorwaarden) gekeken. Je hebt gelijk, ik kan het niet terug vinden. Bedankt voor het signaal. Dan gaan we er voor zorgen dat deze informatie gewoon publiekelijk op te zoeken is. Dat is namelijk wel de bedoeling. 

Je vraagt tot slot om extra verduidelijking over de zin " screening en intake vallen onder de uitzonderingen". Daarmee bedoel ik dat screening en intake, bij een niet gecontracteerde fysiotherapie, niet vergoed wordt. Misschien is de benaming 'uitsluitingen' dan duidelijker? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling
Lees hier meer
@Eva S
Ik heb net ook even op de website (en de voorwaarden) gekeken. Je hebt gelijk, ik kan het niet terug vinden. Bedankt voor het signaal. Dan gaan we er voor zorgen dat deze informatie gewoon publiekelijk op te zoeken is. Dat is namelijk wel de bedoeling.

Is er al een aanpassing gedaan? Zoja, dan wil ik graag de link hebben.

En aangezien de polisvoorwaarden boven alles staan, dan zou ik ook graag willen weten waar dit in de polisvoorwaarden te vinden is. Ik denk dat het valt onder de regel dat er maar een behandeling per dag vergoed wordt.

Groet, Feina.

Moderator

Hoi Feina,

Ik heb mijn collega's gevraagd naar de status van de signalen. Het zal je vast niet ontgaan zijn dat fysiotherapie een onderwerp is waar veel vragen over worden gesteld. Daarom zijn we op dit moment bezig om de informatie over fysiotherapie aan te passen en te verbeteren (op de website). Ook de punten die besproken zijn in dit topic worden hierin meegenomen.

Wanneer is dit dan klaar? Deze actie duurt 3 weken en is deze week van start gegaan. Ik zal in dit topic aangeven wanneer alle nieuwe informatie beschikbaar is, inclusief een linkje! 

Moderator

Hallo allemaal,

In mijn vorige bericht gaf ik aan dat we bezig zijn met de informatie over fysiotherapie op de website. Er zijn verschillende aanpassingen gedaan. Zo is er nu ook een nieuwe 'landingspagina' voor de vergoedingen fysiotherapie. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. 

Hier de link: Fysiotherapie

Nieuwkomer

Hallo allemaal,

Weet iemand of fysiopractijk SMA Olympiaplein in Amsterdam bij gecontracterde zorgverleners hoort?

Dat kan ik niet vinden.

Groeten,

Danijel

Webcare

@ Danijel  Wij hebben inderdaad een contract met SMA voor fysiotherapie. Als je bij onze Zorgzoeker bent, zoek dan op 'fysiotherapie' op postcode 1076AG. Je krijgt dan de praktijk in beeld.

Groet,
Bart

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/