Verandering in vergoeding fysiotherapie 2018?

Vaste bezoeker

Ik zie dat het volgende gaat veranderen: 

In 2018 worden uit uw aanvullende verzekering van het totaal aantal behandelingen maximaal 9 behandelingen manuele therapie vergoed. En 12 behandelingen oefentherapie voor knie- of heupartrose vanaf 18 jaar worden vergoed vanuit de basisverzekering.

Ik kan hier uit niet precies begrijpen wat nou het verschil is met 2017. Kan iemand mij dat uitleggen?

Verandering in vergoeding fysiotherapie 2018?

OPGELOST
9 ANTWOORDEN

Re: Verandering in vergoeding fysiotherapie 2018?

Fanatiekeling

Kunt u een link toevoegen van de plaats waar deze informatie staat en liefst ook een kopie van de tekst? Hebt u het over de basis- of over de aanvullende verzekering?

Groet, Feina.

Vaste bezoeker

@Feina Ik wil de link niet delen, want mijn persoonlijke info wordt dan hier ook gedeeld. Zie een screenshot van de pagina.zilveren kruis.png

Moderator

Hallo @JaxTeller

De vergoeding voor fysiotherapie bij knie- of heupartrose zit in 2018 nieuw in de basisverzekering. Daarom staat dat apart vermeld. Patiënten met artrose aan de heup- en kniegewrichten krijgen vanaf 1 januari 2018 de eerste 12 behandelingen met fysiotherapie of oefentherapie vergoed. In 2017 en daarvoor werden deze behandelingen alleen vanuit uit de aanvullende verzekering vergoed. De voorwaarden en de vergoeding kun je nalezen in ons online vergoedingenoverzicht bij de vergoeding Fysiotherapie bij knie- of heupartrose.

Heb ik hiermee jouw vraag beantwoord? Heb je verder nog vragen, stel ze gerust. ik zoek het graag voor je uit!

Moderator

Ik heb nog een aanvulling op mijn vorige antwoord @JaxTeller

Voor manuele therapie worden in 2018 maximaal 9 behandelingen vergoed. In plaats van het normale maximum van je pakket.

Vaste bezoeker

@Corine V Dat laatste begrijp ik niet. Stel je hebt een aanvullend pakket met 27 behandelingen. Krijg je dan maar 9 vergoed?

Moderator

Wat je zegt, klopt @JaxTeller

Bij een aanvullende verzekering met 3 sterren krijg je van de  27 behandelingen fysiotherapie per kalenderjaar maximaal 9 behandelingen manuele therapie vergoed. Je kunt dit onder andere nalezen in de online vergoeding fysiotherapie vanaf 18 jaar. Deze aanvullende voorwaarde zie je ook terug bij andere vergoedingen van fysiotherapie.

Ik vraag nog even bij onze medische adviseur na wat de achterliggende reden is. Daar kom ik dus nog graag even op terug!

Vaste bezoeker

@Corine V Ok, wel jammer en apart. Het blijft ook vaag. Stel je hebt je schouder geblesseerd, valt dat dan onder manuele therapie of fysiotherapie. Dat zul je nooit van te voren weten.

Moderator

Ik snap dat je het vaag vindt @JaxTeller want het is ook lastig. Onze Zorginhoudelijk Adviseur Paramedie zegt er dit over:

'Gelukkig zijn de manueel therapeuten ook op de hoogte van deze voorwaarden, zij weten dat zij maximaal 9 zittingen manueel therapie in rekening kunnen brengen en dat zij daarna een fysiotherapeutisch zitting in rekening moeten brengen. De manueel therapeut is ook altijd fysiotherapeut en kan na de 9de behandeling altijd zittingen fysiotherapie in rekening brengen. Daarmee kan de behandeling gewoon doorlopen als dit nodig mocht zijn. Meer dan 9 behandelingen manueel therapie zijn niet doelmatig, daarom worden er niet meer dan 9 behandelingen manueel therapie vergoed.'

Helpt deze uitleg je bij de vragen die je hebt? Mocht je verder nog onzeker zijn over de behandeling, dan is het goed om dit bij het begin van een behandeling gelijk te bespreken. Zodat je weet waar je aan toe bent.

Vaste bezoeker

duidelijk bedankt!