Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

PTED vergoeding

Bewerkt 
Nieuwkomer

Geachte Mevrouw/Mijnheer..

Hoe is het mogelijk dat de PTED techniek niet vergoed wordt,mijn man loopt al 4 jaar met hernia achter zijn wervel,daar is hij aan geopereerd heeft niet geholpen ,nu kunnen ze alleen de wervel weghalen en dan terugplaatsen door middel van schroeven wat een zware en riskante operatie wordt,en hele grote kans dat de hernia niet helemaal weg is te krijgen.
Het hele gezin lijdt hieronder doordat mijn man 24 uur per dag pijn heeft ondanks de zware medicatie en prikken bij pijnkliniek.
Nu is er een relatief simpele operatie die kan helpen de gehele hernia weg te krijgen ,zodat mijn man zich weer een normaal mens gaat voelen,die niet meer depressief is en vaak zegt dat hij niet meer verder wil zo.
Zijn mri scan is doorgestuurd naar dr Iprenburg 1 van de 2 artsen die deze operatie in Nederland doen,verleden week kregen we bericht terug dat Rene zeker in aanmerking komt voor deze methode,daar deze methode de enigste is waarmee ze de hele hernia weg krijgen,en weer een leven zal krijgen zonder pijn .
Wat een Geluk ...Dolblij hier ,en toen toen kwam de domper,deze operatie wordt niet vergoed.
Verschrikkelijk ,we staan met onze rug tegen de muur, we weten dat er eindelijk een remedie is en dat binnen 4 weken geopereerd kan worden ,maar daar we geen 8100 euro hebben ,gaat het over.
Het is dus nu al zover in Nederland dat als je een gewoon mens bent dat je het kan schudden,als je genoeg geld hebt hoef je geen pijn te lijden.
Deze operatie de PTED heeft al zoveel mensen gelukkig gemaakt.
Nu kost mijn man toch veel en veel meer,heeft elke dag 60 milligram morfine nodig,heeft een tence apparaat voor de pijn slikt ook rifrotrill heeft ook butrans pleisters, dan nogsteeds naar de pijn kliniek
Dit is gewoon geen leven.
Deze operatie hoort gewoon in het Basis pakket,wordt gezegd dat het nog in een experimentele fase zit , sorry aan mijn hoela deze operatie voert Dr Iprenburg al heel heel veel jaren uit met goed gevolg.

We betalen ons scheel aan Zorg in Nederland,maar de Zorg die we behoren te krijgen krijgen we niet ,dit is onverteerbaar

Met vriendelijke Groet Rene&Karin de Ruiter
Karin De Ruiter Mouthaan

Ps.. Ik hoop met heel mijn hart dat er wat aan gedaan kan worden voor heel veel mensen die baat zouden kunnen hebben met de PTED techniek, mensen waarbij de traditonele operatie te ingewikkeld zwaar is en niet goed werkt.

Het moet toch niet zo wezen dat wij als gezin straks geen (Man, Vader )meer hebben omdat hij zich van het leven heeft beroofd ,omdat het geen leven meer is zo.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

PTED vergoeding

6 ANTWOORDEN

Re: PTED

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo Karin, allereerst mijn excuses dat je zolang op reactie hebt moeten wachten. We wisten dat het Zorginstituut Nederland bezig is met onderzoek naar behandeling PTED. Vandaar dat we nog even verder zijn gaan zoeken naar de actuele situatie.

Ik zeg op dit forum vaak dat ik me kan voorstellen dat een situatie vervelend is, maar ik kan me in deze situatie niet inleven, ik heb geen idee hoe heftig zoiets is. Ik vind het wel erg om te lezen dat je man met suicidale gedachten rondloopt, of dat je in ieder geval het idee hebt dat het zo ver kan komen.

Wat je zegt klopt, PTED behandeling is momenteel aangemerkt als experimenteel. Zorginstituut Nederland (voorheen CVZ) heeft de behandeling in oktober 2013 aangemerkt als geen basiszorg. Zorginstituut Nederland is het advies orgaan van de overheid, wie op haar beurt de inhoud van de basisverzekering bepaalt.

Aan de hand van het Radar item in 2012 over PTED heeft het Zorginstituut in oktober 2013 echter wel een procedure gestart waarin ze de effectiviteit van de PTED en MED behandeling willen gaan controleren. Dit gaat dan in een (aantal) zorginstellingen gebeuren. Omdat het een volledig nieuwe werkwijze betreft en er afstemming nodig is tussen meerdere partijen is het tot op heden nog niet zover dat het onderzoek draait, daardoor is er dus ook geen vergoeding voor mogelijk. Het is dus helaas een langdurig proces. Ze hebben er overigens ook een webpagina aan besteed, die vind je hieren hier. 

Ik kan begrijpen dat dit antwoord niet aan je verwachtingen voldoet. Ik hoop dat het onderzoek snel word opgestart, en ik hoop uiteraard dat er voor jouw man snel een goede oplossing word gevonden. Ik wens jou, je man en de rest van je gezin veel sterkte toe.

Update per 01-01-2016:

PTED wordt voorwaardelijk toegelaten tot het basispakket van de Zvw met ingang van 1 januari 2016, voor de duur van 4 jaar. De voorwaarde is dat patiënten deelnemen aan onderzoek naar de (kosten)effectiviteit van PTED versus de standaardbehandeling.
Informatie hierover is te vinden op de website van Zorginstituut Nederland.

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ook ik verbaas en erger mij enorm aan het feit, dat de pted behandeling niet vergoed wordt. Het scheelt 2500 euro aan revalidatiekosten en beperkt de economische schade voor mijn werkgever met minimaal 10.000 euro voor de tijd dat ik uit de roulatie ben en dat voor slechts 3000 euro extra kosten voor de ingreep.

Het minste wat ZK zou kunnen doen is de behandeling vergoeden met een bedrag gelijk aan de ouderwetse gouden standaard methode en de verzekerde vragen zelf het resterende bedragbij te leggen. Dat zou heel veel leed, kosten en verzuim besparen. Het gegeven dat het een om een niet wetenschappelijk beproefde methode is, zou in 2012 misschien gerechtvaardigd kunnen zijn, als in die tijd acupunctuur en homeopathie  ook in dat rijtje hadden thuisgehoord. Echter, minstens 5000 ingrepen verder , zou die bewering ten minste het schaamrood op de kaken van de zorgverzekeraar moeten laten verschijnen.

Momenteel loopt er een trial, waaraan je mee kunt doen. De trial gaat maar liefst 4 jaar duren en de artsen die dit uitvoeren hebben nog niet de ervaring die gevraagd wordt ,om van veel routine te kunnen spreken. Meedoen betekent : een gokje wagen. Of je treft de ouderwetse methode, waar ik voor bedank als er veel betere alternatieven zijn, of je wordt geopereerd door een arts , die nog geen jarenlange expertise heeft. Dank u, evenzeer. 

Dat betekent , dat degenen die financieel draagkrachtig genoeg zijn, deze ingreep zelf gaan bekostigen. Degenen die dit niet kunnen , hebben dan "pech". Hadden wij juist niet een ziektekostenverzekering uit solidariteit? Of is dat in deze tijd een woord met de geur van "extremisme"?

Wellicht is het een optie gedurende de komende 4 jaar deze ingreep te vergoeden. De patienten te volgen en te vergelijken met de trial patienten die dmv de pted methode worden behandeld. Het zal een zeer interessante studie zijn, waarbij dan niet alleen het verschil tussen gouden standaard en pted behandeling duidelijk wordt, maar ook het verschil tussen ervaren artsen die pted uitvoeren en minder ervaren artsen. 

Dat deze ingreep binnen 4 jaar vergoed gaat worden lijkt mij duidelijk. Dat er een jurisprudentie aan vooraf zal gaan ,eveneeens. Dat dit noodzakelijk is, is pijnlijk en schandelijk.

Moderator

Hoi gerdi, 

Ik lees in je post dat je graag een vergoeding zou willen zien van de PTED behandeling, nog voor dat het onderzoek is afgerond. Zo te lezen ben je ook goed op de hoogte van de huidige situatie. Dat PTED voorwaardelijk is toegelaten tot de basisverzekering, in het kader van het onderzoek de komende 4 jaar. Ik heb onze medisch adviseurs, als inhoudelijke experts op dit gebied, gevraagd om eens naar je post en ideeën te kijken.  

Tot slot nog een vraag, gewoon uit nieuwsgierigheid. Heb je zelf ervaring met de PTED behandeling (of een andere methode)? 

Bewerkt 
Moderator

Hallo Gerdi,

Zoals beloofd nog een laatste reactie. Ik heb gevraagd aan onze medisch adviseurs om ook even naar je reactie te kijken. Hieronder nog wat verdere toelichting op je verschillende wensen en punten. 

Als eerste verdere uitleg met betrekking tot je punten over vergoeding: 

Alle verzekerden in Nederland hebben recht op dezelfde vergoeding voor alle behandelingen die in de Zorgverzekeringswet zijn opgenomen. Wij als zorgverzekeraar kunnen alleen zorgkosten vergoeden uit de Zorgverzekeringswet voor behandelingen en indicaties die daarin zijn opgenomen. Het vervangen van de code van de behandeling door die van een andere behandeling is fraude.

Als een behandeling niet vanuit de Zorgverzekeringswet betaald mag worden, is er voor een verzekerde geen automatisch recht op die behandeling. Het Zorginstituut Nederland (ZiNL) is pakketbeheerder en adviseur van de minister over hetgeen in de Zorgverzekeringswet  zou moeten worden opgenomen. 

In het licht van de PTED is het volgende aan de hand. De PTED is, als te vergoeden behandeling,  niet opgenomen in de Zorgverzekeringswet. Het ZiNL heeft daarover vanaf 2006  diverse uitspraken gedaan.

Je hebt het over een wetenschap beproefde methode. Hoe werkt dat nu met de stand van wetenschap en praktijk? 

De bepaling van wat wel en niet conform “stand van wetenschap en praktijk “ is, is aan strenge zorgvuldigheidseisen gebonden. Meer informatie hierover kan je terug vinden op de website van Zorginstituut Nederland. Hier een link naar het document.

Het houdt in ieder geval niet in dat, als de beroepsgroep of een aantal beroepsgenoten vindt dat iets “stand van wetenschap en praktijk” is, dit ook zo geïnterpreteerd zou moeten worden. Voor alles en als eerste stap is het nodig dat een behandeling werkzaam is gebleken en veilig. Om dat te kunnen beoordelen zijn wetenschappelijke onderzoeken nodig van voldoende kwaliteit. Het aantal uitgevoerde ingrepen zegt nog niets over de uitkomst van die ingrepen, hooguit iets over de mate waarin bepaalde chirurgen vaardig zijn geworden in het uitvoeren van de procedure. Goed onderzoek houdt in dat de uitkomsten van de behandeling worden geïnventariseerd en vergeleken worden met andere behandelingen.

Je hebt het over de lopende trial van 4 jaar. Volgens mij ben je al aardig op de hoogte wat dit precies inhoud. Maar ook voor de andere lezers, hier nog wat extra uitleg van onze medisch adviseur: 

De procedure die bedoeld wordt is de “voorwaardelijke toelating” . Het ZiNL staat toe dat zorgverzekeraars een ingreep betalen die in het traject van de voorwaardelijke toelating zit voor de duur van die regeling. Het doel van de voorwaardelijke toelating is om in de daarvoor staande periode, via wetenschappelijk onderzoek, de “bewijzen” te verzamelen dat de nieuwe ingreep (PTED) tenminste even veilig en werkzaam is als de standaard methode en ook nog minstens even kosten effectief. Als na deze periode is gebleken dat de nieuwe behandeling minstens even effectief en minstens even veilig is, dan kan, als de kosteneffectiviteit gunstig is, deze ingreep opgenomen worden in het pakket.  

Je bespreekt ook de financiele situatie en de solidariteit. Daar wil ik tot slot graag nog op reageren: 

Juist om het pakket betaalbaar te houden en de solidariteit te behouden, is goed nagedacht over hoe nieuwe ontwikkelingen tot het pakket toegelaten zouden kunnen worden. Dit zonder de verzekerden bloot te stellen aan gevaarlijke interventies en zonder de premie torenhoog te laten worden.

Re: PTED vergoeding

Nieuwkomer

Beste Eva S / moderator,

Dank voor je uitgebreide verhaal. Het valt me op dat je enorm in de verdediging gaat en dat een en ander wordt verscholen achter een besluit van CVZ.

Helaas lees ik veel over dit onderwerp sinds kort omdat ook ik een PTED operatie wil voor mijn hernia. Ik ben al 20 jaar tevreden klant bij jullie en ik had dit echt niet van jullie verwacht. Kun je mij uitleggen waarom de uitspraak van een rechter niet voldoende motivatie is om deze behandeling op te nemen in jullie vergoedingenpakket? Gaat dit niet in tegen de wet?

Deze mevrouw heeft al in 2012 haar rechtzaak tegen ASR gewonnen: http://jure.nl/ECLI:NL:GHAMS:2012:BY6499

Hieronder het vonnis:

"4.16 Al met al heeft [appellante] in deze procedure met de door haar overgelegde medische artikelen niet alleen voldoende gemotiveerd verweer gevoerd tegen de stelling van ASR dat de PTED-methode niet meer aan de eisen voldeed maar ook, indien zij stelplicht zou hebben, in deze procedure afdoende aangetoond dat de PTED-methode in tal van ontwikkelde landen van de wereld wetenschappelijk onderbouwd en met goede resultaten wordt toegepast en ook door zorgverzekeraars wordt vergoed. In deze procedure moet daarom tussen deze partijen worden aangenomen dat deze techniek voldoet aan de maatstaf van de internationale stand van de wetenschap en de internationale praktijk. Dat wordt niet anders doordat hierover in 2007 niet in de gehele wereld overeenstemming bestond."

Re: PTED vergoeding

Moderator

Hoi Irene1,

Goed dat je aangeeft welk gevoel het stuk tekst bij je achterlaat. Ik lees dat jij ook graag een PTED operatie zou willen voor je hernia. Begrijpelijk waarom je nu opzoek bent naar informatie en deze vragen stelt. Het is ook een onderwerp wat veel in het nieuws is geweest de afgelopen periode. 

"Kun je mij uitleggen waarom de uitspraak van een rechter niet voldoende motivatie is om deze behandeling op te nemen in jullie vergoedingenpakket?"
Goed om te beseffen is dat het niet gaat over alleen ons specifieke vergoedingenpakket. De discussies gaan er over of dat PTED nu wel of niet verzekerde zorg moet worden. In andere woorden, of dat PTED vergoed moet worden uit de basisverzekering. De inhoud van dit pakket wordt samengesteld door de overheid, met het Zorginstituut Nederland (ZiNL) als pakketbeheerder en adviseur van de minister. De basisverzekering wordt dus niet door ons samengesteld. Met een meer inhoudelijke uitleg kan ik je daarom niet helpen. 

Op dit moment is PTED nog steeds voorwaardelijk toegelaten tot de basisverzekering, vanwege het onderzoek. Denk je erover om mee te doen met het onderzoek? Laat het gerust hier weten, ben benieuwd naar je ervaringen!

Meer informatie hierover (inclusief de ziekenhuizen die meedoen) lees je op de PTED-studie website