Nieuwe regeling voor fysiotherapie bij COPD

Geregelde bezoeker

Ik lees met angst en beven de nieuwe regeling voor fysiotherapie bij COPD! Om voor astma patienten mogelijk te maken dat ze de eerste 20 behandelingen eenmalig zelf betalen en daarna niet meer, wordt over de rug van de COPD patient gedaan. Als ik dan lees wat de gevolgen voor COPD patienten zijn, kan ik wel janken. Voor ons betekent het namelijk dat we geen onbeperkt fysio meer hebben. Het aantal behandelingen wordt dan gerelateerd aan hoe ernstig de COPD is. Ik heb ergens gelezen dat een patient met ernstig COPD vanaf het 2e jaar nog maar 52 behandelingen cergoedt krijgt. Dit is ook het maximum. Sport je nu 2 per week betekent dit 52 behandelingen zelf betalen! Wat ik in jaren heb opgebouwd wordt nu afgebroken met alle gevolgen van dien. Veel patienten zullen niet in staat zijn om de kosten van behandelingen zelf te betalen. Het is heel leuk om het voor astma patienten het gelijk willen trekken, maar verzekeringsmaatschappijen grijpen dit aan om een onvervalste besparing door te voeren ten koste van de COPD-patient. Ik vind het schandalig en ben bang dat het voordeel voor de verzekeringsmaatschappijen van korte duur is. Beweging, conditie en energie zijn erg belangrijk voor een COPD patient. Zonder deze punten zal een patient snel verslechteren. Bovendien vind ik het raar dat de aandoening COPD op de lijst Borst staat, maar klaarblijkelijk kan die daar ook zomaar afgehaald worden..

Nieuwe regeling voor fysiotherapie bij COPD

4 ANTWOORDEN

Re: Nieuwe regeling voor fysiotherapie bij COPD

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Antoinette,

Je hebt je bericht in dit topic: 'Welke vergoedingen voor zorg en vitaler leven wil jij graag in de aanvullende verzekering?' geplaatst. Aangezien je reactie echt een los onderwerp aanwakkert, heb ik een nieuw topic geopend. Op deze manier kunnen we echt op de vergoeding voor COPD en fysiotherapie ingaan.

Ik had nog niet zoveel informatie over het onderwerp en kwam na zoeken uiteindelijk bij de website van het Zorginstituut Nederland uit. Daar heb ik het volgende gevonden:

Uit onderzoek van het Zorginstituut is gebleken dat een deel van de patiënten een zeer hoog aantal behandelsessies ontvangt, terwijl de noodzaak voor dat hoge aantal wetenschappelijk niet is aangetoond. Daarom stelt het Zorginstituut voor om voor elk van de 4 groepen A, B, C en D (een aanvullende groepsindeling naar ziektelast door COPD, waarbij groep A de lichtste is) een maximum aantal behandelsessies per 12 maanden vast te stellen:

• 5 sessies voor patiënten in groep A;
  • 27 sessies voor patiënten in groep B;
  • 70 sessies voor patiënten in groep C en D.

Als na het startjaar van behandeling nog onderhoudsbehandeling nodig is, zijn de maximum aantallen per 12 maanden lager: 3 in groep B en 52 in groep C en D. De kosten van oefentherapie bij COPD zullen hiermee ongeveer € 4,6 miljoen lager uitvallen dan de kosten in de huidige praktijk.

Matig ernstige tot zeer ernstige COPD (vanaf GOLD-stadium II) is in de huidige situatie opgenomen in de zogenoemde chronische lijst. Dat betekent dat oefentherapie voor COPD-patiënten die ouder zijn dan 18 jaar pas vanaf de 21e behandeling in het basispakket zit. De eerste 20 behandelingen moeten zij zelf betalen. Wanneer de minister van VWS het advies van het Zorginstituut overneemt, is dit niet langer het geval en kan de aandoening geschrapt worden van de chronische lijst.

Je kunt het volledige artikel op de website van het Zorginstituut Nederland lezen. Klopt het dat het in jouw reactie om deze informatie gaat?

Ik ben erg benieuwd waar jij de informatie vandaan hebt? En of je specifieke vragen over het onderwerp hebt?

Geregelde bezoeker
Ik had de informatie via facebook. Sorry ik vind het gewoon een bezuinigingsmaatregel die zeer veel patienten raakt. Voor velen zal het niet op te brengen zijn om de resterend benodigde behandelingen zelf te betalen, met alle gevolgen van dien. De werkelijke bezuiniging kan dan uiteindelijk behoorlijk tegenvallen omdat er meer medicatie en meer zorg nodig is. Ik voel me als COPD patient behoorlijk in mijn hemd gezet. Ik probeer zelf zo actief mogelijk te blijven en dat gaat redelijk mede vanwege de fysio. Als dat voor een groot gedeelte wegvalt, ben ik bang dat ik mijn huidig nivo niet kan vasthouden. Omdat de wens er was om het voor astma patienten gelijk te trekken ( wat ik overigens toe juich) wordt de gelegenheid direkt aangegrepen om te bezuinigingen. Ik voel me als chronisch patient steeds meer in een hoek gedrukt. Je kost teveel dus ben je niet meer welkom.. Ik heb hier ook hiet om gevraagd maar je mag het lekker zelf oplossen.

Geregelde bezoeker
Ik lees nu ook "als na het startjaar nog vervolgbehandelingen nodig zijn" Als?? Deze blijven nodig. Net alsof na een jaar behandelingen de problemen zijn opgelost.

Community Manager

Als ik het goed begrijp zou een nieuwe regeling als deze wel de nodige negatieve gevolgen voor je met zich meebrengen @Antoinette. Of je betaalt je extra behandelingen zelf of je verliest je huidige niveau met alle gevolgen vandien. 

Ik heb op dit moment helaas geen nieuwe informatie voor je. Het is nu een pakketadvies gericht aan de minister van medische zorg en sport. Het is dus even afwachten wat er gaat gebeuren en op welke termijn. Via de overheid en de website van zorginstituut nederland kan je denk ik het beste op de hoogte blijven van dit alles. 

In je reacties lees ik wel de vraag en verwarring, hoe dit precies kan. Dat chronische patiënten hiervan de dupe worden. Waarom doen ze dit dan? Nu ben ik zelf niet thuis in deze materie en herhaal ik dus puur wat ik lees. Uit het stuk maak ik op dat een deel van de patiënten een zeer hoog aantal behandelsessies ontvang. De noodzaak hiervoor is niet wetenschappelijk aangetoont. 

Nog wat extra informatie voor de lezers:
Matig ernstige tot zeer ernstige COPD is nu opgenomen in de chronische lijst. De vergoeding uit de basisverzekering is vanaf de 21ste behandeling. De eerste 20 behandelingen betaal je zelf (of via een aanvullende verzekering). Het advies is van Zorginstituut is ook om oefentherapie al vanaf de 1e behandelingen vergoed te laten worden uit de basisverzekering. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.