Meerdere fysio behandelingen op 1 dag

Vaste bezoeker
Bij de vergoeding voor zowel chronische als niet-chronische fysiotherapie staat dat er max. 1 behandeling per dag wordt vergoed. En dat indien meer nodig is, de fysiotherapeut toestemming moet aanvragen. Ik vroeg me af hoe dit werkt. Hoe kan de fysiotherapeut dit aanvragen en wat zijn de eisen/voorwaarden waar aan voldaan moet worden om deze toestemming te krijgen?
  • Fysiotherapie

Meerdere fysio behandelingen op 1 dag

10 ANTWOORDEN

Re: Meerdere fysio behandelingen op 1 dag

Webcare

Hoi Mel,

Dankjewel voor je berichtje!

De fysiotherapeut kan de behandelingen aanvragen via het systeem waar zij mee werken. Als het goed is weet jouw fysiotherapeut dit. Het is belangrijk dat de fysiotherapeut duidelijk aangeeft waarom er meerdere behandelingen zijn op 1 dag en waarom dit niet in 1 behandeling mee kan worden genomen. In de indicatie moet ook staan om welke behandelingen het gaat. Daarnaast moet er in staan wat de tijdsduur is tussen de behandelingen. Daarmee bedoel ik of het twee behandelingen meteen na elkaar zijn of dat er een aantal uren tussen zit. 

Een screening, intake en onderzoek mogen wel op 1 dag plaatsvinden.

Heb je wat aan deze informatie denk je?

Groetjes,

Sylvana

Vaste bezoeker

Hallo,

Bedankt, mijn fysiotherapeut zei niet te weten hoe dit zou moeten, vandaar. En zelf was ik benieuwd naar de voorwaarden, maar hier is dus niet echt een duidelijke richtlijn voor, maar wordt per aanvraag bekeken?

Geldt de regel trouwens ook voor 2 bezoeken op 1 dag aan 2 verschillende fysiotherapeuten? Bijvoorbeeld een "algemene" en een "verbijzonderde" zoals bekkenfysiotherapie. Want als je dan ook maar 1 behandeling mag maximaal, wie zou het dan moeten aanvragen (aangezien ze allebei er 1 geven en niet met elkaar verbonden zijn in de praktijk). 

Webcare

Dag Mel,

De reden dat er niet zomaar twee behandelingen op 1 dag gedeclareerd kunnen worden, is dat sommige behandelingen elkaar tegen kunnen werken. Dit wordt inderdaad per individueel geval en per indicatie bekeken.

De fysiotherapeut kan het beste bellen met de zorgverlenerslijn, die kunnen jouw fysiotherapeut precies vertellen of en hoe hij of zij meerdere behandelingen op 1 dag kan declareren. De fysiotherapeut weet het nummer van deze zorgverlenerslijn. Dit geldt ook voor een eventueel andere fysiotherapeut.

Heb je hier zo voldoende informatie aan?

Groeten,

Bas

Vaste bezoeker

Bedankt voor de extra reactie, ik zal het aan de therapeuten doorgeven. Wel ben ik nieuwsgierig: waarom is specifiek bij fysiotherapie deze regel om te voorkomen dat behandelingen elkaar kunnen tegenwerken? Ik heb daar nog niet eerder van gehoord namelijk, uberhaupt bij fysiotherapie niet dat dit zo vaak voorkomt dat de zorgverzekeraar hiervoor de verzekerde moet beschermen (via deze regel), maar ook bij andere behandelingen eigenlijk niet. 

Fanatiekeling

Ik vermoed dat deze regel bedacht is om fraude tegen te gaan. Volgens mij verschilt dit per zorgverzekeraar. 

Groet, Feina.

Webcare

@Mel

Volgens beleidsregels fysiotherapie van het NZA  (Nederlandse Zorgautoriteit) zijn er afspraken gemaakt over prestaties:

https://www.nza.nl/1048076/1048090/BR_REG_17104__Beleidsregel_fysiotherapie.pdf

Bladzijde 7:

"Per dag kan per patiënt één prestatie in rekening gebracht worden. Deze declaratiebepaling geldt niet voor de prestatiebeschrijvingen f t/m w of een combinatie van f t/m w. Deze prestaties kunnen wel meerdere keren op één dag in rekening gebracht worden indien er een medische noodzaak bestaat voor meerdere prestaties op één dag, gesteld door een arts."

Er moet dus bij meerdere behandelingen op één dag door een arts de medische noodzaak worden vastgesteld.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Webcare

@Feina we hebben je de laatste weken niet gezien op onze community. Mogen we aannemen dat je van je vakantie hebt genoten?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Ik heb de NZA om toelichting gevraagd met betrekking tot de reikwijdte van deze Beleidsregel. 

Groet, Feina.

Vaste bezoeker
Betekent dit dat de fysiotherapeut het eigenlijk moet kunnen onderbouwen met een artsenverklaring? Want dat leek uit eerdere berichten niet te worden geëist. En artsen zijn vaak nogal anti-verklaring, al zou het voor zoiets misschien wel lukken.

Ik ben benieuwd wat ze gaan zeggen Feina. Ik vind het fijn dat je zo nauwkeurig bent en iedereen helpt (terwijl je niet van ZK bent). Je hebt ook veel kennis over al deze materie volgens mij.

Fanatiekeling

De NZA zegt dat de regel ook voor niet door de basisverzekering vergoede fysio geldt. 

Groet, Feina.