Kinderfysiotherapie (niet gecontracteerd) is amper vergoed!?

Nieuwkomer

Ik ontving zojuist een declaratie overzicht van de vergoeding vam de fysiotherapie voor mijn dochter en er is niet eens de helft vergoed? we hebben een zie zo aanvullende zorgverzekering en de fysiotherapeut heeft geen contract, dus ik ging er vanuit dat 75% vergoed zou worden. Maar de vergoeding bedraagt 22,50 vam de 48 euro, minder dan 50%  dus. Hoe zit dit? 

Alvast dank!

Shelly

Kinderfysiotherapie (niet gecontracteerd) is amper vergoed!?

2 ANTWOORDEN

Re: kinderfysiotherapie (niet gecontracteerd) is amper vergoed!?

Fanatiekeling

Hallo Shelley,

De vergoeding is niet 75% van het gedeclareerde bedrag, maar 75% van het gemiddelde gecontracteerde bedrag. 

Het gemiddelde gecontracteerde bedrag is lager dan de normale prijs ( lagere prijs gecontracteerd). Hierdoor krijg je minder vergoed. 

Ik voeg links toe van pagina's waar dit staat en ook een schermafbeelding van de fysiotherapieprijzen. 

http://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Niet-gecontracteerde-zorg.aspx

en 

https://www.zilverenkruis.nl/SiteCollectionDocuments/Consumenten/Gecontracteerde-zorg/Tarieven-niet-...

Ik neem aan dat het om code 1100 gaat. 

1100 Individuele zitting kinderfysiotherapie € 59,63 ( vergoeding restitutie-basisverzekering) en € 29,81 ( vergoeding naturapolis).

in 2016: 1100 Individuele zitting kinderfysiotherapie € 37,50 resp. € 22,50  

Als uw kind de " exclusief" polis ( d.i.de restitutiepolis) had gehad, dan was er dus €59,63 vergoed. Kinderen zouden, blijkens een antwoord van Zilveren Kruis elders op dit forum, de Exclusief polis kunnen krijgen zonder dat hun ouders deze hebben. ( maar ik neem aan dat de ouders dan wel een ' echte' zilveren kruis moeten hebben). 

En wist u dat u een verwijzing nodig heeft als u van een niet gecontracteerde therapeut gebruik maakt? ( zie Artikel 3.2 Fysiotherapie, oefentherapie Cesar/Mensendieck voor verzekerden tot 18 jaar). 

Groet, Feina.

Re: kinderfysiotherapie (niet gecontracteerd) is amper vergoed!?

Moderator

Hoi Shelly,

Goed dat je je vraag hier stelt. Ik zie dat Feina je al een hoop informatie heeft gegeven. 

Feina geeft ook wat meer uitleg over de vergoeding. Dat er inderdaad wordt gekeken naar het gemiddelde gecontracteerde tarief. 

Een bedrag van 22.50 euro past inderdaad bij een 75% vergoeding van het gemiddelde gecontracteerde tarief voor een individuele zitting kinderfysiotherapie in 2016. Gaat het ook over een behandeling in 2016?

Kan je met deze informatie vooruit Shelly?

Ik kan eventueel ook meekijken in jullie polissen, om te controleren of dat dit inderdaad de situatie is. Wil je dat? Stuur dan even jullie gegevens in een privébericht! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.