Is er in 2019 vergoeding voor fysiotherapie bij COPD?

Gast

Klopt het dat met ingang van 2019 ook de mensen met een lichte copd-indicatie recht hebben op 70 fysio-sessies van uit de basisverzekering?

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/veranderingen-basispakket...

Is er in 2019 vergoeding voor fysiotherapie bij COPD?

41 ANTWOORDEN 41

Re: Is er in 2019 vergoeding voor fysiotherapie bij COPD?

Fanatiekeling

Ik denk dat er een fout gemaakt is in de overheidstekst. In onderstaande polisvoorwaarde is te zien dat het maximum van 70 behandelingen in het eerste jaar alleen geldt voor classificatie C en D. Ik raad u aan om dit aan te kaarten bij de overheid. Ministerie van VWS, telefoon 1400.

U bent verzekerd voor fysiotherapie en/of oefen- therapie in de vorm van gesuperviseerde oefen- therapie in geval van chronic obstructive pulmona- ry disease (COPD) stadium II of hoger van de GOLD Classificatie voor spirometrie. Deze zorg omvat:
 bij klasse A van de GOLD Classificatie voor symptomen en risico op exacerbaties: 5 behandelingen gedurende maximaal 12 maanden;
 bij klasse B van de GOLD Classificatie voor symptomen en risico op exacerbaties: 27 behandelingen gedurende maximaal 12 maanden na aanvang van de behandeling en 3 behandelingen per 12 maanden in de daarop volgende jaren;
bij klasse C of D van de GOLD Classificatie voor symptomen en risico op exacerbaties: 70 behandelingen gedurende maximaal 12 maanden na aanvang van de behandeling en 52 behandelingen per 12 maanden in de daar- op volgende jaren.
Meer informatie over de GOLD Classificaties en de onderverdeling in klassen vindt u op onze in- ternetsite.

Groet, Feina.

Re: copd en fysio

Webcare

Goedemorgen Cloris,

Bedankt voor je bericht! 

COPD is ingedeeld in 4 stadia van licht naar zeer ernstig. In de vergoeding voor oefentherapie bij COPD is dit klasse A voor licht en klasse D voor zeer ernstig. 

De vergoeding van maximaal 70 behandelingen oefentherapie zijn voor COPD patiënten met COPD in klasse C en D. Voor klasse A is de vergoeding 5 behandelingen en bij klasse B is de vergoeding 27 behandelingen per kalenderjaar uit de basisverzekering vandaan het eerste jaar. 

Het jaar erna is er voor klasse A geen vergoeding uit de basisverzekering bij klasse B krijg je dan 3 behandelingen vergoed en bij C en D 52 behandelingen. De vergoedingen uit de basisverzekering vallen onder het eigen risico. 

Als je een aanvullende verzekering hebt waar uit ook therapie vergoed wordt krijg je hieruit vergoeding zodra de behandelingen uit de basisverzekering op zijn. 

Bij een gecontracteerde fysiotherapeut krijg je de behandelingen 100% vergoed. Je vindt deze op zk.nl/zorgzoeker. Meer over de vergoeding en de voorwaarden  van fysiotherapie bij COPD kan je hier lezen op onze site: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-bij-COPD.aspx 

Is mijn uitleg zo duidelijk Cloris? Als je er nog vragen over hebt hoor ik het graag. 

Groeten Andrea

Gast

Dank voor julie antwoorden, maar ik begrijp het nog niet helemaal;

Feina haar tekst spreekt vna een vergoeding vanaf "stadium II of hoger van de GOLD Classificatie voor spirometrie", en dan wordt er alsnog met klassen gewerkt.

Andrea echter, zegt dat er vanaf klasse 1 al een vergoeding is, zij spreekt enkel maar over de vier verschillende klassen en niet over de gold-indeling.

Krijg je nu bij een klasse1-copd wel of geen vergoeding?

Webcare

Goed dat je hierover terugkomt Cloris! 

Je hebt GOLD-classificatie voor COPD en de klasse indeling A tot en met D voor de vergoeding van fysiotherapie bij COPD. 

Vanaf COPD stadium II of hoger van de GOLD-classificatie heb je recht op de vergoeding van fysiotherapie. Als je bij de GOLD-classificatie een stadium 1 hebt krijg je geen vergoeding voor therapie uit de basisverzekering. 

Daarbij is de indeling voor de vergoeding uit de basisverzekering:

De eerste 12 maanden:

• 5 behandelingen bij klasse A
  • 27 behandelingen bij klasse B
  • 70 behandelingen bij klasse C en D

Na de eerste 12 maanden indien nodig:

• 3 behandelingen bij klasse B
  • 52 behandelingen bij klasse C en D

De fysiotherapeut beoordeelt in welke klasse A, B, C of D voor vergoeding je valt. 

De link naar het vergoedingen artikel had ik in mijn vorige bericht al geplaatst maar voor de volledigheid hier nogmaals: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-bij-COPD.aspx

Maakt dit het antwoord duidelijk? 

Groeten Andrea

Gast

Ik ben nogal dom, dus snap dingen niet,

heeft dus iedere goldklasse weer een onderverdeling in A t/m D?

Webcare

Hoi Cloris, 

Je moet minimaal Stadium II of hoger hebben van de GOLD-classificaties. Dan deelt de fysiotherapeut je in in Klasse A t/m D voor de vergoeding van het aantal fysiotherapie behandelingen uit de basisverzekering vandaan. 

De GOLD-classificaties geven de ernst van de COPD aan. 

De Klasse A t/m D geven het aantal fysiotherapie behandelingen aan. 

Schroom niet als je nog vragen hebt hoor! 

Groeten Andrea

Fanatiekeling

@AndreaV

Deze link is fout: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-bij-COPD.aspx%C2%A0

Je zegt dat de AV gaat vergoeden, daar waar de vergoedingen uit de basisverzekering ophouden. Klopt dat echt? 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Feina, 

De link die je stuurt is inderdaad niet juist. Dit is de goede:  link: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-bij-COPD.aspx

Als de vergoedingen uit de basisverzekering op zijn komt de vergoeding voor de therapie uit de aanvullende verzekering. De fysiotherapeut beoordeelt of de fysiotherapie nodig is. 

De voorwaarden en vergoedingen voor fysiotherapie kan je hier vinden op de site:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-vanaf-18-jaar.aspx

Groeten Andrea

Starter

Goede middag.

Ik  heb nu al enkele jaren fysio sporttherapie twee maal per week. Ik begrijp dat het in 2019 flink veranderd.

In mijn geval 52 keer per jaar. Niet leuk maar kan er mee leven. Mijn vraag, gaat iedereen die het komende jaar doorgaat met de fysio het eerste jaar 70 behandelingen krijgen, of vallen wij gelijk in de 52 x per jaar behandelingen. Dit is mij even niet duidelijk.

Vriendelijke groet,

Clapa

Fanatiekeling

Er is eerder een topic over geweest.https://forum.zilverenkruis.nl/t5/Fysiotherapie/Is-er-in-2019-vergoeding-voor-fysiotherapie-bij-COPD... (Zie de bijlage.) Als je dat doorleest, wordt het duidelijk. 

Onduidelijk is het feit dat er twee classificatie systemen zijn. De Goldclassificatie en de letterclassificatie ( de laatste wordt door de fysiotherapeut bepaald).** Vanaf GOLD II heb je recht op fysiotherapie. Maar binnen elke GOLD-stadium heb je de letters A tm D. Alleen C en D geven recht op een flink aantal fysio-behandelingen. Maar in het tweede jaar maximaal 52. U vraagt zich af of voor u geldt dat 2019 niet het eerste jaar is? Daar weet ik het antwoord niet op. 

Zie ook de test van https://www.longenenleven.nl

PS let op: je krijgt geen recht op vergoeding van fysiotherapie, maar recht op vergoeding van " gesuperviseerde oefentherapie". 

** dit is onjuist. De combinatie van Gold1-4( gebaseerd op spirometrie) en exacerbaties bepaalt de uitslag.  Zie schema in de bijlage.

Groet, Feina.

Medewerker

Bedankt voor je vraag over vergoeding van fysiotherapie bij COPD, @Clapa. Zoals @Feina al zegt is er over dit onderwerp al een topic. Daarom heb ik jouw vraag en de reactie van Feina naar dit topic verplaatst. Kun je met de reacties in dit topic verder? Of heb je nog vragen? Laat het even weten, we helpen je graag verder!

Fanatiekeling

@Corine V@Clapa Had nog een vraag gesteld: of hij of zij in 2019 recht krijgt op 70 behandelingen? Dit, omdat hij in 2018 ook fysio gehad heeft ( al was dit vanuit de AV)? 

PS ik heb nog een mooie uitleg over de Goldclassificatie A-D gezien: zie bijlage. Deze komt uit de polisvoorwaarden van zorgverzekeraar de Friesland.

Groet, Feina.

Medewerker

Bedankt voor je opmerkzaamheid @Feina! Ik zet de vraag even door naar mijn collega's van webcare.

Webcare

Goedemiddag Clapa, 

We vergoeden de fysiotherapie alsof het voor iedereen weer het eerste behandeljaar is. De fysiotherapeut bekijkt per persoon hoeveel behandelingen dit zullen zijn en geeft aan in welke klasse de patiënt valt.

Vanaf COPD stadium II of hoger van de GOLD-classificatie vergoeden we de eerste 12 maanden:

• 5 behandelingen bij klasse A
  • 27 behandelingen bij klasse B
  • 70 behandelingen bij klasse C en D

Is mijn antwoord zo in orde voor je Clapa? Het is allemaal nieuw. Dus als je nog vragen hebt dan zien we ze graag komen. 

Groeten Andrea

Fanatiekeling

@AndreaV, je zegt dat de fysiotherapeut de Gold A-D bepaalt. Maar ik lees eerder dat de classificatie A-D een medische classificatie is, die onderdeel uitmaakt van het Gold-systeem. 

Kan Zilveren Kruis hier uitleg aan geven? 

Groet, Feina.

Webcare

Dag Feina, 

COPD heeft meerdere stadia. Het GOLD-systeem bepaalt in welk stadium de patiënt met COPD zit. Vanaf COPD stadium 2 heeft een patiënt recht op fysiotherapie uit de basisverzekering.

Vervolgens beoordeelt de fysiotherapeut de klasse waarin de patiënt wordt ingedeeld. Dit is de mate van symptomen en het risico van die symptomen. 

Je hebt dus de GOLD-classificatie én vervolgens de Klasse A tot en met D. Waarbij er achtereenvolgens naar het stadium van COPD wordt gekeken én de mate van symptomen/risico. 

Of zoals Andrea het zei:

'De GOLD-classificaties geven de ernst van de COPD aan. 

De Klasse A t/m D geven het aantal fysiotherapie behandelingen aan.'

Maakt dit het zo wat duidelijker?

Groeten,

Bas

Gast

@Bas, Wie/wat bepaalt de Goldclassificatie?

Webcare

Goedemorgen Cloris, 

Goed dat je dit nog even checkt. 

De huisarts en longarts mogen de GOLD-classificatie bepalen. 

Groeten Andrea

Geregelde bezoeker

Lees hier van alles maar mijn vraag is:

Heb nu 2 keer per week fysio, valt in D. Chronische indicatie. (COPD)

Krijg ik dit volgend jaar dan ook, of houd het op bij 70. Dan heb ik veel te weinig behandelingen.

met als een naar gevolg ziekenhuis opname, heb echt 2 keer per week nodig. In het begin lag ik elk jaar in het ziekenhuis en met 2 keer per week fysio overkomt mij dat niet (geen opname ziekenhuis)

Dus als ik het goed begrijpt dat men liever ziekenhuis opname betaald als voor mij 2 keer per week fysio.(Fysio lijk mij goedkoper)