Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Hoe zit het met de vergoeding voor een kruisbandconstructie?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Sinsds zes jaar bewandel ik de wereld zonder voorste kruisband in mijn rechterknie. Omdat dit in eerste instantie goed op werd gevangen door de overige spieren in mijn knie, was een reconstructie van de kruisband niet nodIg. Omdat ik sportleerkracht ben en het laatste jaar steken in mijn knie begon te krijgen, heb ik besloten om eind dit jaar een kruisbandreconstructie te ondergaan. Ik kijk er naar uit, maar het is ook een pittige revalidatie. Nu heb ik me verdiept in de vergoedingen binnen het zilverenkruis voor een standaard polis. Hierbinnen wordt gesproken over chronische en niet chronische aandoeningen. Op internet is hier wel het een en ander over te vinden, maar blijkbaar is het toch een grijs gebied. Wie kan mij vertellen hoe het zit met een afsgescheurde kruisband. Is dit chronisch of niet?  En is het zo dat indien het niet chronisch is, je elke cent aan fysiotherapie zelf moet betalen?  Dat tikt dan n.l. enorm aan met 12 x fysiotherapie per maand. Mocht het wel chronisch zijn, dan wordt het vergoed vanaf behandeling 21, hier kan ik me eventueel tegen bijverzekeren. Ik hoop bemoedigende reacties te krijgen.

Groeten van Joost

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Hoe zit het met de vergoeding voor een kruisbandconstructie?

OPGELOST
5 ANTWOORDEN

Re: kruisbandreconstructie

Fanatiekeling
Er bestaat een " chronische lijst" . Googel of zoek in dit forum.

Bewerkt 
Starter

Beste Joop,

Hier kan je de chronische lijst vinden: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/zorgverzekering/vraag-en-antwoord/is-fysiotherapie-opgenomen...
Een voorste kruisband valt niet onder de noemer chronisch. 

Ik heb zelf ook een voorste kruisband operatie/reconstructie ondergaan in april van dit jaar. 
Omdat ik  in 2012 wist dat deze operatie er aan zat te komen heb ik een aanvullende verzekering afgesloten die deze behandelingen vergoedt.
Aangezien er veel fysiotherapie nodig is met zo'n reconstructie (nu twee maal per week én negen maanden revalidatie) zou ik er zeker van om verzekerd te zijn voor voldoende behandelingen. De Beter Af Plus Polis *** vergoedt  (momenteel in 2013) alsnog maar 27 behandelingen in het jaar, wanneer je dus aan het begin van het jaar wordt geopereerd zijn dit al te weinig behandelingen. De Beter af Plus Polis (vier sterren) vergoedt álle behandelingen en zou ik dan ook zeker aanraden! 

Houd er tenslotte nog rekening mee dat er voor de operatie een eigen risico van ? 350 wordt gerekend. 
Volgend jaar zal het eigen risico ? 360 zijn (heb ik net begrepen uit de plannen van Prinsjesdag) 

M.v.g. 
Birgit Weterkamp

Starter
Ik heb nog eens goed naar de lijst gekeken, en de volgende code staat erop (onder 04) ; 

D5 Kruisbandplastiek, postoperatieve fase |      12 mnd i.a.o. |      S+/VHA+

Dit zou dus wél betekenen dat je onder 'chronisch valt' en dat je bij vanuit Beter Af Plus Polis 3 sterren de volgende vergoeding hebt; 

Beter Af Selectie Polis (BASIS) vanaf 21e behandeling
+
Vanuit aanvullende verzekering 20 behandelingen per jaar

Het lijkt mij nu dus wél dat het vergoedt wordt. Ik ga toch maar een contact opnemen met Zilveren Kruis, ik ben benieuwd of de 21e behandeling telt vanaf de 20ste uit mijn aanvullende verzekering..

Fanatiekeling
Om dit probleem enigszins te ondervangen ( aannemende dat het v.a. de 21ste NIET onder de basisverzekering valt), kun je de operatiedatum strategisch plannen, waardoor fysiotherapie van twee verzekeringsjaren gebruikt kan worden.

PS in principe is de chronische lijst bij elke verzekeraar hezelfde: imeers het gaat om de basisverzekering. Toch is de manier waarop het beschreven wordt bij elke zorgverzekeraar anders. Zie bijvoorbeeld deze lijst van ONVZ.

Fanatiekeling
Dit is de lijst: klik.