Hoe oneerlijk zijn zorgverzekeraars, fysiotherapie nodig maar pakket wordt afgewezen.

Nieuwkomer

Hoe oneerlijk zijn zorgverzekeraars
Mijn vader heeft een spierziekte, en heeft dus wekelijks 2 x fisio nodig. Anders takelt hij af heel simpel. Hij kan niet meer werken, krijgt 70 % van zijn laatste verdiende loon van het uwv. Hij heeft zich jaren het schompes gewerkt, het werdt bijna zijn dood. Hij is gedwongen gestopt met werk en nu mag zijn zorgverzekeraar een extra fisio pakket weigeren? Zelfs als hij er er een chronische indicatie van zijn arts voor heeft. Hoe moet hij dit dan gaan betalen? Met alle extra kosten die wij als gezin al op moeten vangen omdat de zorgverzekeraar er geen zorg voor wilt dragen kunnen wij dit niet ook nog eens gaan ophoesten. En ja we gaan mijn vader natuurlijk ook niet af laten takelen vanwege geld.....moeten we ons dan in de schulden gaan steken met het risico dat mijn vader of wij straks alles kwijt zijn terwijl mijn vader steeds slechter wordt? Wij zien door de bomen het bos niet meer en als er iemand is die ons met advies of tips kan helpen brandt alsjeblieft los.
( Hij is niet verzekerd bij het zilveren kruis helaas)

Hoe oneerlijk zijn zorgverzekeraars, fysiotherapie nodig maar pakket wordt afgewezen.

3 ANTWOORDEN 3

Re: Hoe oneerlijk zijn zorgverzekeraars, fysiotherapie nodig maar pakket wordt afgewezen.

Fanatiekeling

Als je vader een indicatie heeft voor chronische fysiotherapie, dan wordt fysiotherapie volledig vergoed via de basisverzekering ( behalve de eerste 20 behandelingen). Of je vader een indicatie heeft, is op te zoeken in deze lijst: https://fysio.net/pdf/Chronische%20lijst%20aandoeningen%20(lijst%20Borst,%202014).pdf

Ik raad aan om de aanvullende zorgverzekering per 1 januari 2019 te verhogen en tevens misschien van zorgverzekeraar te wisselen.

PS fysiotherapeuten zijn soms bereid een korting te geven op het tarief, als ze weten dat het niet vergoed wordt. Je komt dan uit op ca. €22 per behandeling. 

Groet, Feina.

Re: Hoe oneerlijk zijn zorgverzekeraars

Webcare

Hallo Kelley,

Ik begrijp je zorgen. Je wilt uiteraard de beste zorg voor je vader, maar het is zeker niet de bedoeling om daar financieel aan ten onder te gaan. 

Zoals Feina aangeeft is er voor chronische fysiotherapie een vergoeding vanuit de basisverzekering vanaf de 21e behandeling. Je betaalt voor deze vergoeding wel (ieder jaar) het eigen risico als dit nog niet volledig is verrekend. 

Het verhogen van de aanvullende verzekering van jouw vader kan ook een uitkomst bieden voor fysiotherapiebehandelingen die niet onder de basisverzekering vallen. Het is mogelijk dat een zorgverzekeraar een medische selectie hanteert voor de aanvullende verzekeringen. Hierdoor kan het zijn dat jouw vader niet bij iedere zorgverzekeraar het pakket van zijn keuze kan krijgen. Zilveren Kruis hanteert geen medische selectie voor onze aanvullende zorgverzekeringen. Wellicht dat een overstap van zorgverzekeraar voor jouw vader per 1 januari een uitkomst kan bieden.

Het is goed om te weten of de fysiotherapie van jouw vader onder de basisverzekering valt of niet. Is dit het geval? Dan is een hoge aanvullende verzekering in verband met de vergoeding van fysiotherapie niet nodig. Goed verzekerd zijn is immers niet over-verzekerd zijn. 

Ik hoop dat we je hiermee wat handvatten hebben kunnen geven!

Groeten, Joram

Re: Hoe oneerlijk zijn zorgverzekeraars, fysiotherapie nodig maar pakket wordt afgewezen.

Fanatiekeling

"Het is goed om te weten of de fysiotherapie van jouw vader onder de basisverzekering valt of niet. Is dit het geval? Dan is een hoge aanvullende verzekering in verband met de vergoeding van fysiotherapie niet nodig. Goed verzekerd zijn is immers niet over-verzekerd zijn. "

Uitleg: alleen het eerste jaar behoeven de eerste 20 behandelingen zelf betaald te worden. De volgende jaren niet meer. Maar de kosten vallen wel onder het eigen risico. Dat is niet te vermijden. 

PS dus mijn eerdere advies ( aanvullende verzekering nemen) was niet goed, tenzij de eerste 20 behandelingen in 2020 vallen. 

Groet, Feina.