Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Heb ik een verwijzing nodig voor fysiotherapie?

Stamgast

Moet ik altijd eerst naar de huisarts voor een verwijzing of kan ik bij een (nieuwe) blessuren gewoon direct zelf contact opnemen met een fysiotherapeut?

Heb ik een verwijzing nodig voor fysiotherapie?

OPGELOST
14 ANTWOORDEN

Re: Heb ik een verwijzing nodig voor fysiotherapie?

Nieuwkomer

Hallo,

Ik vroeg mij af of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt om je rugklachten te laten behandelen door een fysiotherapeut of een manueletherapeutt.

Alvast bedankt.

Richard Bijsterbosch.

Fanatiekeling

Nee, je hebt geen verwijzing nodig. Er is Vrije Toegankelijkheid ( DTF, Directe Toegang Fysiotherapie). Maar huisartsen geven nog wel verwijzingen. De uitleg op de website vindt u hier.

Via enkel de basisverzekering bent u niet voor fysiotherapie verzekerd: alleen voor bepaalde klachten en dan ook nog vanaf de 21 ste behandling.  De eerste 20 betaalt u dus altijd zelf.

De aanvullende verzekeringen bevatten wel fysiotherapie. ( respectievelijk 6,12 en 27 keer bij één, twee of drie sterren) Als u niet via de huisarts gaat, kost het eerste bezoek aan de fysiotherapeut u direct al twee behandelingen van uw tegoed. Als u via de huisarts bij de fysio komt, wordt de eerste behandeling als een keer gerekend. De fysiotherapie via de aanvullende verzekering kost u geen eigen risico. 

De tarieven van fysiotherapeuten zijn vrij. Dus als u het zelf moet betalen, informeer dan goed naar de prijzen. Het kan zijn dat u niet het passantentarief hoeft te betalen, maar de gecontracteerde prijs die de zorgverzekeraar bedongen heeft, ook als u geen aanvullende verzekering heeft. Maar dit weet ik niet zeker. As u het zelf moet betalen, dus als u geen aanvullende verzekering heeft, dring er dan op aan, dat u zelf de factuur ontvangt. 

Bij de keuze van een fysiotherapeut moet u opletten dat u een " gecontracteerde" kiest, vooral als u een naturapolis heeft. Want anders krijgt u maar ca. 50% vergoed. Als u naar een zogenaamde "pluspraktijk" gaat ( dit is een term van Zilveren Kruis) dan wordt de eerste behandeling NIET als twee behandelingen geteld. 

Webcare
engeluk schreef:
Hallo,

Ik vroeg mij af of je een verwijzing van de huisarts nodig hebt om je rugklachten te laten behandelen door een fysiotherapeut of een manueletherapeutt.

Alvast bedankt.

Richard Bijsterbosch.

Elze30 schreef:
Nee, je hebt geen verwijzing nodig. Er is Vrije Toegankelijkheid ( DTF, Directe Toegang Fysiotherapie). Maar huisartsen geven nog wel verwijzingen. De uitleg op de website vindt u hier.

Via enkel de basisverzekering bent u niet voor fysiotherapie verzekerd: alleen voor bepaalde klachten en dan ook nog vanaf de 21 ste behandling.  De eerste 20 betaalt u dus altijd zelf.

De aanvullende verzekeringen bevatten wel fysiotherapie. ( respectievelijk 6,12 en 27 keer bij één, twee of drie sterren) Als u niet via de huisarts gaat, kost het eerste bezoek aan de fysiotherapeut u direct al twee behandelingen van uw tegoed. Als u via de huisarts bij de fysio komt, wordt de eerste behandeling als een keer gerekend. De fysiotherapie via de aanvullende verzekering kost u geen eigen risico. 

De tarieven van fysiotherapeuten zijn vrij. Dus als u het zelf moet betalen, informeer dan goed naar de prijzen. Het kan zijn dat u niet het passantentarief hoeft te betalen, maar de gecontracteerde prijs die de zorgverzekeraar bedongen heeft, ook als u geen aanvullende verzekering heeft. Maar dit weet ik niet zeker. As u het zelf moet betalen, dus als u geen aanvullende verzekering heeft, dring er dan op aan, dat u zelf de factuur ontvangt. 

Bij de keuze van een fysiotherapeut moet u opletten dat u een " gecontracteerde" kiest, vooral als u een naturapolis heeft. Want anders krijgt u maar ca. 50% vergoed. Als u naar een zogenaamde "pluspraktijk" gaat ( dit is een term van Zilveren Kruis) dan wordt de eerste behandeling NIET als twee behandelingen geteld. 

Hai Richard,
Elze heeft je een topantwoord gegeven, ik laat je nog even de vergoedingen zien voor de fysiotherapie.
Elze, dank voor je volledige antwoord.
Richard, sterkte met je rug. Je kunt altijd contact opnemen met onze zorgcoach als je wilt weten waar je terecht kunt voor behandeling.
Ook in onze Zorgzoeker vind je de info.
Ik verplaats je vraag naar het forum paramedische zorg.

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

In artikel 11 op pagina 46 van het gedeelte " aanvullende verzekeringen" van de polisvoorwaarden( Beter Af) staat:
"Soms bij gecontracteerde fysio- en oefentherapeut geen verklaring nodig
Let op! In sommige gevallen heeft u geen verklaring van de verwijzer nodig voor een vergoeding. Met een aantal gecontracteerde fysiotherapeuten en oefentherapeuten hebben wij namelijk afspraken gemaakt over directe toegankelijkheid: deze fysiotherapeuten en oefentherapeuten kunnen u behandelen zonder verklaring van de verwijzer.
Dit noemen wij DTF of DTO (Directe Toegang Fysiotherapie/ Oefentherapie). Via de Zorgzoeker op www.zilverenkruis.nl/ zorgzoeker vindt u de gecontracteerde zorgverleners en de PlusPraktijken voor fysiotherapie en oefentherapeuten die DTF of DTO aanbieden. U kunt deze ook bij ons opvragen."
Conclusie: u heeft alleen directe toegang, zonder verwijzing huisarts, als u naar een DTF praktijk gaat, via de zorgzoeker op de website te vinden. Dus niet alle gecontracteerde praktijken zijn DTF praktijken! Pas op.
Als u bovendien een " Plus" praktijk uitzoekt, kost u het eerste bezoek niet twee behandelingen maar een behandeling. ( lees in de polisvoorwaarden de tekst die direct volgt op de boven aangehaalde tekst).
PS in geval van een " chronische indicatie" bent u altijd verplicht om een huisartsverwijzing te hebben. ( basisverzekering na 20 zelf-/ aanvullend- betaalde behandelingen).
PS . Wettelijk heeft iedereen recht op "directe toegang fysiotherapie". Alleen hebben sommige zorgverzekeraars ( zoals Zilveren Kruis)bepaald dat u geen vergoeding ontvangt als u hiervan gebruik maakt.

Stamgast

oke weer een ingewikkeld verhaal net als vorig jaar ;-)
en het wordt nog ingewikkelder als je verder gaat zoeken
bij mijn therapeut staat dat ik geen verwijzing nodig heb
blader je dan verder dan staat er opeens dit:

De medische diagnose die uw arts stelt waarvoor fysiotherapie of oefentherapie nodig is, bepaalt of uw behandeling wordt vergoed vanuit de basisverzekering. U heeft altijd een verwijzing nodig van uw arts wanneer u naar de fysiotherapeut en oefentherapeut gaat, en de aandoening moet op een lijst staan die door de overheid is vastgesteld. Op deze lijst staan zowel chronische als niet-chronische aandoeningen.

en op die lijst staan:

De aandoeningen, bedoeld in artikel 2.6, tweede lid, betreffen:

a. een van de volgende aandoeningen van het zenuwstelsel:

1°. cerebrovasculair accident;

2°. ruggemergaandoening;

3°. multipele sclerose;

4°. perifere zenuwaandoening indien sprake is van motorische uitval;

5°. extrapyramidale aandoening;

6°. motorische retardatie of een ontwikkelingsstoornis van het zenuwstelsel en hij jonger is dan 17 jaar;

7°. aangeboren afwijking van het centraal zenuwstelsel;

8°. cerebellaire aandoening;

9°. uitvalsverschijnselen als gevolg van een tumor in de hersenen of het ruggenmerg dan wel als gevolg van hersenletsel;

10°. radiculair syndroom met motorische uitval;

11°. spierziekte;

12°. myasthenia gravis;

b. of een van de volgende aandoeningen van het bewegingsapparaat:

1°. aangeboren afwijking;

2°. progressieve scoliose;

3°. juveniele osteochondrose en hij jonger is dan 22 jaar;

4°. reflexdystrofie;

5°. [vervallen;]

6°. fractuur als gevolg van morbus Kahler, botmetastase of morbus Paget;

7°. frozen shoulder (capsulitis adhaesiva);

8°. [vervallen;]

9°. [vervallen;]

10°. [vervallen;]

11°. [vervallen;]

12°. [vervallen;]

13°. hyperostotische spondylose (morbus Forestier);

14°. collageenziekten;

15°. status na amputatie;

16°. whiplash;

17°. postpartum bekkeninstabiliteit;

18°. fracturen indien deze conservatief worden behandeld;

c. [vervallen;]

d. of een van de volgende aandoeningen:

1°. Chronic obstructive pulmonary disease indien sprake is van stadium II of hoger van de GOLD Classificatie voor COPD;

2°. aangeboren afwijking van de tractus respiratorius;

3°. lymfoedeem;

4°. littekenweefsel van de huid al dan niet na een trauma;

5°. status na opname in een ziekenhuis, een verpleeginrichting of een instelling voor revalidatie dan wel na dagbehandeling in een instelling voor revalidatie en de hulp dient ter bespoediging van het herstel na ontslag naar huis of de beëindiging van de dagbehandeling;

6°. claudicatio intermittens (vasculair) graad 2 of 3 Fontaine;

7°. weke delen tumoren;

8°. diffuse interstitiële longaandoening indien sprake is van ventilatoire beperking of diffusiestoornis.

2. Indien het een aandoening betreft als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, subonderdeel 10, of onderdeel b, subonderdeel 17, is de duur van behandeling maximaal drie maanden.

3. Indien het een aandoening betreft als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 18, is de duur van behandeling maximaal zes maanden na conservatieve behandeling.

4. Indien het een aandoening betreft als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 7, of onderdeel d, subonderdeel 6, is de duur van behandeling maximaal twaalf maanden.

5. Indien het een aandoening betreft als bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, subonderdeel 5, is de duur van de behandeling maximaal twaalf maanden in aansluiting op ontslag naar huis of beëindiging van de behandeling in de instelling, bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, subonderdeel 5.

6. Indien het een aandoening betreft als bedoeld in het eerste lid, onderdeel b, subonderdeel 16, is de duur van de behandeling maximaal drie maanden. Indien hierna nog sprake is van de trias bewegingsverlies, conditieverlies en cognitieve stoornissen, kan deze periode verlengd worden met maximaal zes maanden.

7. Indien het een aandoening betreft als bedoeld in het eerste lid, onderdeel d, subonderdeel 7, is de duur van behandeling maximaal twee jaren na bestraling.

.

Stamgast

je moet dus zelf al arts zijn om te weten of het op de lijst staat ;-)

Fanatiekeling

Als de fysiotherapeut denkt dat het " chronisch" is, zal hij je verwijzen naar de huisarts. In principe heb je nog genoeg tijd om ( alsnog) een verwijzing te krijgen. Je moet de eerste 20 toch zelf betalen.
Voor mij is het duidelijk. Als je nog vragen hebt, kan ik ze proberen te beantwoorden.
Ik maak zelf gebruik van directe toegang. De fysio heeft afspraken met de zorgverzekeraar. De fysio mag bijv. Maar 5 x behandelen en als het niet geholpen heeft is hij verplicht ( onder het contract met de zorgverzekeraar) om de patient voor advies naar de huisarts te verwijzen.

Stamgast

nee ik hoef de eerste 20 juist Niet zelf te betalen
die komen uit de aanvullende verzekering
had ik ze wel moeten betalen dan zou ik er niet eens aan beginnen, want ik kan het risico niet nemen om in de schulden te raken

Re: heb ik een verwijzing nodig voor fysiotherapie?

Fanatiekeling
Ik hoop dat het duidelijk is dat de eerste twintig alleen uit de aanvullende verzekering komen als je voldoende aanvullend verzekerd bent en de behandelingen nog niet zijn opgebruikt. Als je in een bepaald jaar bijvoorbeeld al 15 behandelingen hebt gehad voor een andere kwaal, dan zijn er nog maar 12 behandelingen over voor de chronische kwaal. ( aannemende dat je een drie sterren verzekering hebt). Dan zul je de ontbrekende (20-12=8) 8 behandelingen volledig uit eigen zak moeten betalen.
Lees ook de andere vraag over fysiotherapie.

PS ik hoorde van mijn fysiotherapeut dat ZK enkele jaren geleden bij drie-sterren volledig vergoedden. Toen hebben ze een viersterren verzekering geintroduceerd en de driesterren omlaaggeschaald naar 27 behandelingen. Er schijnen nu nog veel trouwe klanten te zijn die in de veronderstelling leven dat ze nog volledig fysio vergoed krijgen. Het is mogelijk dat ZK haar klanten hierover niet duidelijk per brief heeft geïnformeerd.

Ik ben ook benieuwd naar de uitleg van ZK over de viersterren fysiotherapie: speelt daar de omschrijving " per aandoening" ( zie andere topic) misschien een cruciale rol?

Stamgast

ja dat weet ik
ik ben vorig jaar naar 3 sterren gegaan omdat 4 sterren onbetaalbaar werd en het verschil met 3 niet bijster groot was.

zk blijft trouwens wel erg stil hier

Community Manager

Hoi Mara en Elze, we bleven inderdaad even stil. Jullie komen er kennelijk goed uit samen. Vinden jullie het prettig als wij interrumperen in een thread of gaan jullie liever samen in discussie?

Wat betreft de opmerking van de fysiotherapeut, zover ik kan nagaan is dat niet het geval geweest. Helaas kan ik zelf de vergoedingen voor fysiotherapie maar tot 2010 inzien. Vanaf die tijd is het zo geweest dat alleen de 4 sterren verzekering volledige vergoeding bood. Omdat er vanaf 2010 geen wijzigingen zijn geweest in de vergoeding hebben we verzekerden daar ook niet apart van op de hoogte hoeven brengen. Als je wil weten hoe het zat met de vergoedingen tussen 2006 en 2010, dan moet ik dat even voor je navragen.

Stamgast

lijkt me logischer dat ik het wilde weten van 2014 toch?
Maar dat weet ik al.

Community Manager

Excuus dat we dit signaal niet duidelijk genoeg hebben opgevangen. Uiteraard geven wij jou graag een antwoord. We zagen echter dat je samen met Elze al had gevonden. We zijn zelf ook nog aan het zoeken waar wij de juiste persoon zijn om te reageren of wanneer onze forumleden elkaar kunnen helpen.

Stamgast

simpel vraagje van een eenvoudig mens, denk je dat de stukken die elze en ik hier gecopieeerd hebben leesbaar zijn voor de gemiddelde leek?