Geen vergoeding niet-gecontracteerde fysiotherapeut uit polis exclusief + aanvullend?

Voorbijganger

Beste mensen,

Ik heb een basispolis exclusief met aanvullende verzekering (3 sterren) en ik ga naar een fysiotherapeut die niet gecontracteerd is. Ik heb laatst een declaratie ingevoerd en krijg de melding dat de behandeling niet vergoed wordt, terwijl ik met mijn huidige verzekeringspakket volgens mij recht heb op een volledige vergoeding van 27 behandelingen.

Help.

groet, TF

• Fysiotherapie

Geen vergoeding niet-gecontracteerde fysiotherapeut uit polis exclusief + aanvullend?

8 ANTWOORDEN

Re: Geen vergoeding niet-gecontracteerde fysiotherapeut uit polis exclusief + aanvullend?

Fanatiekeling

Volgens polisvoorwaarden moet u een verwijzing hebben. Misschien had u die niet? Dit geldt alleen voor ongecontracteerde fysiotherapie.

Verder is de vergoeding niet 100% maar 75% van het gecontracteerde tarief. Dit is €18,75 per behandeling. Zie bijlage. 

Ondanks dat u een restitutieverzekering heeft, valt u voor behandelingen niet chronische-fysio toch onder de laatste kolom.

PS er is een ander topic dat heel uitgebreid op de vergoeding voor fysiotherapie ingaat.

Belangrijk is dat u daaruit leest dat er een andere aanvullende verzekering bestaat, precies €1 per maand duurder, die wel 100% marktconform vergoedt. ( dus volgens de eerste kolom). 

Groet, Feina.

Re: Geen vergoeding niet-gecontracteerde fysiotherapeut uit polis exclusief + aanvullend?

Fanatiekeling

Is dit antwoord duidelijk? 

Ik kan begrijpen dat u liever een bevestiging van zilverenkruis over de juistheid van dit antwoord zou ontvangen.

Groet, Feina.

Moderator

@TFB Ik zie dat Feina je al informatie heeft gegeven. Kan je daar mee verder? 

Misschien is het nog interessant om dit topic door te lezen. Daar staat ook nog de nodige informatie over de vergoeding van niet gecontracteerde fysiotherapie. 

Als ik je post lees, vraag ik me nog 2 dingen af:

- Gaat het om chronische of niet chronische fysiotherapie? Hier gelden andere regels. 

- Heb je helemaal geen vergoeding gekregen of geen volledige vergoeding? 

Ik kijk graag naar je nota, om te kunnen zien wat precies de achterliggende reden is. Zou je dan je relatienummer en geboortedatum kunnen sturen in een privé bericht? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

@Eva S Ik heb wel iets aan de informatie van Feina, maar ik begrijp niet waarom ik extra betaal voor een restitutiepolis als ik nog steeds geen vrije zorgkeuze heb. Ik heb namelijk helemaal geen vergoeding gekregen voor de behandeling fysiotherapie. Het betreft niet-chronische fysiotherapie (denk ik).

Ik zal mijn gegevens doorgeven in een privebericht.

groetjes,

TFB

NB. Ik hoop dat ik de behandeing met terugwerkende kracht vergoed kan krijgen. Ik zal het topic hierover nog eens doornemen.

@Feina Bedankt voor je reactie.

Voorbijganger

@Eva SIn het andere topic lees ik:

''Daarnaast vallen de screening en de intake bij niet gecontracteerde fysiotherapie onder de uitzonderingen, hiervoor is dus geen vergoeding mogelijk.''

Dit verklaart waarom ik (een deel) van de eerste behandeling niet vergoed krijg. Ik ben benieuwd of ik- wanneer ik een verwijzing krijg van mijn huisarts- bij mijn huidige fysiotherapeut kan blijven en de behandelingen wel volledig vergoed krijg? Zo nee, dan moet ik maar een andere fysiotherapeut zoeken denk ik..Ik heb per slot van rekening geen aanvullende verzekering genomen om de extra behandelingen alsnog zelf te betalen.

TFB

Moderator

@TFB Dat klopt inderdaad. Er is geen vergoeding voor screening en intake bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut. 

Bij een niet-gecontracteerde fysiotherapeut heb je altijd een verwijzing nodig. Een andere arts (de doorverwijzer) heeft de screening en intake al gedaan. Een niet-gecontracteerde fysiotherapeut hoeft daarom nooit een screening en intake te doen.

Wanneer je een verwijzing hebt van je huisarts dan krijg je wel de vergoeding voor de fysiotherapie behandeling. Zoals Feina al heeft aangegeven, bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut is dit geen volledige vergoeding. Besef wel dat er dus een verschil is tussen een reguliere behandeling en de screening en intake 'behandeling'. Dat laatste wordt dus niet vergoed. 

Ik zie ook je privébericht. Nu ik je gegevens heb zal ik ook controleren of dat het inderdaad gaat om een screening en intake of toch een ander soort declaratie. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer

Ik loop hier nu ook tegenop. Heel raar de basisverzekering heet exclusief, de aanvullende staat dat er niet bij, maar het meest gekke is dat Aanvullend exclusief op de hele website van ZilverenKruis niet te vinden is. Volgens mij een slimme manier om mensen minder te betalen omdat ze toevallig een zeer goede niet gecontracteerde fysiotherapeut bezoeken.

Wie vertelt me hoe ik mijn verzekering "exclusief" kan maken? Telefonische en via chat contact gehad met onbevredigend resultaat.

Webcare

Hallo @DorjaD, wil je mij een privébericht sturen met je relatienummer, geboortedatum en postcode. Ik kijk je polis graag om dezenaar jouw wens naar Basis Exclusief om te zetten. Voor de basis exclusief is er geen collectiviteitskorting mogelijk, vandaar dat we deze niet actief aanbieden op onze website.

Zeker geen adder onder het gras of truc, houden wij niet van. 

groet Pauline