Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Fysiotherapie bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut

Nieuwkomer

Ik woon vlak aan de grens met België en mijn fysiotherapeut bevindt zich dan ook in België. Wordt de therapie hier gewoon vergoed? Of zijn er restricties.

• Fysiotherapie

Fysiotherapie bij een niet gecontracteerde fysiotherapeut

9 ANTWOORDEN

Re: Fysiotherapie in BelgiË

Fanatiekeling

Fysiotherapie wordt niet vergoed door de basisverzekering. ( pas bij bepaalde indicaties en vanaf de twintigste behandeling) . De aanvullende verzekering vergoedt een aantal behandelingen afhankelijk van het aantal sterren.

In de polisvoorwaarden staat dat slechts 75% van het gemiddelde gecontracteerde tarief vergoed wordt. Op de website staat dat dit overeenkomt met €18,75 ber behandeling. Bovendien moet de fysiotherapeut voldoen aan dezelfde kwaliteitseisen als NL-therapeuten. Op de website staat ook, dat als u de Exclusief ( dit is de restitutievariant) van de polis heeft, dat dan €31.25 per behandeling vergoed wordt. (Nb Bij beter nalezen zie ik dat boven deze kolom staat " de aanvullend exclusief": het is mogelijk dat dit een speciaal type aanvullende verzekering is, die niet meer te koop is, of alleen voor bepaalde collectieve contracten te koop is). U kunt eens informeren naar de prijs van deze aanvullende verzekering. Mocht deze niet veel duurder zijn, dan is het zeker aan te bevelen om uw polis te wijzigen in de " Exclusief" variant( voor de Basis) .( slechts €4 p.m. duurder dan de " Zeker" variant) en tevens de Exclusief variant van de aanvullende verzekering te nemen, omdat dit per behandeling fysiotherapie ongecontracteerd veel geld scheelt.

Zie de bijlage: schermafbeelding vergoeding ongecontracteerde fysiotherapie. 

ps ik denk dat het in dit geval niet uitmaakt of de fysiotherapeut Belgisch is mits hij aan dezelfde kwaliteitseisen voldoet. Ik denk dat je dit van te voren zwart op wit moet hebben. 

Later toegevoegd, belangrijk! ( 25 januari): 

In de polis staat dat bij een viersterren aanvullende verzekering van zilveren kruis, die normaal 40 behandelingen vergoedt, slechts 27 behandelingen bij een ongecontracteerde worden vergoed! En bij de Comfortplus-polis van ex-Agis, worden ipv 32 behandelingen slechts 12 behandelingen vergoed bij ongecontracteerden.

opmerking: dit wordt een beetje moeilijk als beide types door elkaar worden gebruikt. De verzekerde is nog altijd vrij om zijn zorgverlener zelf te kiezen. Nergens staat dat je het hele jaar dezelfde fysio moet hebben. 

Groet, Feina.

Vergoeding basis exclusief niet gecontr. fysio?

Voorbijganger

Krijg ik bij basis exlusief meer vergoed van zorg in aanvullende verzekering van niet gecontracteerde zorgaanbieders dan bij basis  zeker?

Fysiotherapie zit bijvoorbeeld in de aanvullende verzekering en nu vraag ik me af of je dan van niet gecontracteerde zorgaanbieders WEL het normale tarief vergoed krijgt als je de basis exclusief kiest.

Re: Fysiotherapie in BelgiË

Moderator

@MarkL, ik kan eigenlijk weinig aan het antwoord van @Feina toevoegen. Uiteraard wil ik wel een toelichting geven op de aanvullende exclusief verzekering die Feina benoemt. Het klopt dat er naast de Basis Exclusief ook Aanvullend Exclusief verzekeringen zijn. Deze zijn, net als de andere aanvullende verzekering, 1 t/m 4 sterren en bieden dezelfde inhoud qua vergoedingen. Waar je rekening mee moet houden is dat deze exclusief aanvullende verzekeringen ietsje duurder zijn, (€ 1,- duurder per maand) en alleen af te sluiten zonder collectieve korting. Dit betekent dat je geen gebruik meer kan maken van je eventuele collectieve korting wil je de aanvullende exclusief verzekering afsluiten.

Zou dit voor jou een optie zijn Mark? Als ik je kan helpen met je keuze, laat het gerust weten!

Re: Vergoeding basis exclusief niet gecontr. fysio?

Moderator

@annevv Wanneer je mijn eerdere antwoord bekijkt zie je dat er wel onderscheid wordt gemaakt in aanvullend Exclusief en gewoon aanvullend. Alleen bij een aanvullend Exclusief heb je recht op restitutie vergoeding. 

Vanwaar je vraag Anne? Kan ik je misschien helpen met je keuze? Ik hoor het graag!

Fanatiekeling

Als de keus nog niet duidelijk is: opzeggen! Je hebt nog tot 1 februari de tijd om een nieuwe verzekering te kiezen. 

Is het bij ZK mogelijk om de aanvullende verzekering nog in januari aan te passen? 

Maar wisseling van Zeker naar Exclusief kan volgens mij alleen tot 31 december. 

Groet, Feina.

Voorbijganger

Beste Michelle,

Ik snap er nu eigenlijk alleen maar minder van. Ik heb dmv een aantal aantal technisch zeer beroerde chatsessies inmiddels de informatie gekregen dat er geen manier is om niet gecontracteerde fysiotherpeuten vergoed te krijgen voor het marktconforme tarief en nu lees ik in dit forum dat dat dus wel kan?! Ik kan overigens totaal niets vinden over aanvullend exclusief. En opgeven van de collectiviteitskorting zou nergens op slaan, want dat is nog de enige reden dat ik bij zilveren kruis zit, anders is het echt veel te duur.

Dan nogmaals mijn vraag intwee delen dan maar:

a> Heeft het zin om basis exclusief te kiezen voor de vergoeding van niet-gecontracteerde fysiotherapeuten (of andere zorg uit aanvullende verkering) voor de eerste 20 behandelingen (vanaf de 21e is in basisverzekering toch?)?

b> Zo nee, is er een mogelijkheid (met behoud van collectiviteitskorting) om een aanvullende verzekering af te sluiten waarin niet-gecontracteerde zorg marktconform wordt vergoed?

Alvast bedankt!

m.vr.gr.

Anne

Moderator

@annevv Ik kan me voorstellen dat de situatie er niet duidelijker op is geworden. 

Het is mogelijk om een restitutie variant te nemen van de polis. Bij deze polissen heb je dus recht op restitutie vergoeding. 

Fysiotherapie komt in de meeste gevallen uit de aanvullende verzekering. Alleen wanneer er sprake is van een chronische indicatie is er een vergoeding uit de basisverzekering. Dit is dan vanaf de 21ste behandeling. Wanneer je een vergoeding zoekt van het marktconform tarief van alle behandelingen, is enkel de Basis Exclusief niet voldoende. Als er al sprake is van een chronische indicatie, worden de eerste 20 behandelingen niet als restitutie vergoed.

Dan kijk ik nu graag naar je 2e vraag. De aanvullende restitutieverzekering, genaamd Aanvullend Exclusief, kan afgesloten worden in combinatie met de Basis Exclusief polis. Of je hiervoor een korting kan krijgen is afhankelijk van je collectiviteit. Met een aantal collectiviteiten zijn namelijk afspraken gemaakt waar je wel een restitutiepakket (basisverzekering en eventueel aanvullend) kan krijgen, inclusief korting. Wanneer er met jouw collectiviteit geen afspraken zijn gemaakt, is korting helaas niet mogelijk. Dan is de enige oplossing om individueel verzekerd te gaan worden. Je verliest dan ook je korting. 
Ik besef dat dit een ander antwoord is. ​Helaas is mijn collega Michelle verkeerd geïnformeerd en waren we onder de veronderstelling dat de collectiviteit en zijn korting altijd zou vervallen. Excuses hiervoor. 

Via welke organisatie heb jij je collectiviteit? Dan zoek ik graag voor je uit wat er mogelijk is. Je mag ook je relatienummer in een privébericht sturen. 

Feina geeft terecht aan dat je eventuele wijzigingen van je basisverzekering dit jaar nog door moet geven. Het veranderen van je aanvullende verzekering kan ook nog in januari. Bedenk wel dat de Aanvullende Exclusief polis in combinatie wordt afgesloten met de Basis Exclusief polis. 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Deel een van de vraag: basis exclusief vergoedt alleen vanaf de 21ste behandeling het tarief van €31,25 bij ongeconcontracteerd. Als je een andere basispolis hebt dan wordt vanaf de 21ste behandeling ook slechts €18,50 vergoed voor ongecontracteerd. Dus het heeft geen zin om de exclusief basisverzekering voor de eerste 20 behandelingen te nemen. Voor de eerste 20 behandelingen heb je namelijk de aanvullende verzekering nodig.

Deel twee. 

De gewone aanvullende verzekeringen vergoeden slechts 75% van gemiddeld gecontraxteerd tarief en dit komt uit op €18,50. Er bestaat een soort geheime aanvullende verzekering, met de naam " aanvullende exclusief" die slechts een euro duurder is per maand en die €31,25 vergoedt. Het verlies van collectieve korting is denk ik overbrugbaar. Het gaat enkel om de aanvullende verzekering. De collective korting is maximaal 15% . Stel een aanvullende verzekering kost €36 per maand. Dan is het verschil door het verlies aan collectiviteitskorting maximaal €5,40 per maand. Zie premietabel in bijlage van de aanvullende verzekeringen met de naam " aanvullend exclusief". Je bent verplicht om hierbij ook de exlusief basisverzekering te nemen. Ik ga ervan uit dat hierop WEL collectiviteitskorting mogelijk is. Bovendien is hij slechts €4 duurder dan de " Zeker". 

Conclusie: als je WEL kiest voor het totale " exclusief pakket" dan ben je duurder uit: ca. 12x 4 plus 12x €5,40 plus 12x 1 per jaar. Dit is €48+€64,80+€12=€124,80. En het brengt op: ca. €13 per behandeling fysio ongecontracteerd. 

Groet, Feina.

Moderator

@Feina Bedankt voor het meedenken en meehelpen met @annevv Je geeft in je antwoord duidelijk aan dat het verstandig is om even goed de cijfers naarst elkaar te leggen. Dan kan je goed naar het financiele plaatje kijken, om zo te zien of een wijziging de moeite waard is. 

De uiteindelijke premie (inclusief eventuele korting) is afhankelijk van de collectiviteit en de mogelijkheden die daarbij horen. Als je die informatie doorgeeft, kunnen we even goed kijken welke bedragen precies op jouw situatie van toepassing zijn. 

Vergeet niet dat het wijzigingen van je basisverzekering alleen vandaag nog mogelijk is. Wil je weten tot wanneer je welke wijzigingen kan doorgeven? Kijk dan hier.

Fijne jaarwisseling jullie allen! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.