Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwave

Re: Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwave

Medewerker

Hallo @Henk64

Welkom op de community! En dank voor je bijdrage. Wat fijn dat jouw klachten naar een paar shockwave behandelingen verdwenen zijn! Bij de vergoeding voor shockwave houden we ons aan de richtlijnen van de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit). Voor het gebruik van apparaten, zoals de shockwave, is geen aparte prestatie vastgesteld door de NZa. De doelmatigheid van deze behandeling is niet bewezen ten opzichte van een reguliere fysiotherapie behandeling. Je kunt dit lezen in de factsheet van de NZa 'De rekening van de fysiotherapeut' (pdf). Misschien dat de NZa dit in de toekomst opnieuw gaat beoordelen.

Nog even kort hoe het zit met de vergoeding: brengt jouw fysiotherapeut extra kosten voor shockwave therapie in rekening? Dan krijg je geen vergoeding. Soms wordt shockwave ingezet als een verrichting die onderdeel uitmaakt van de reguliere behandeling en behandelplan. Dit vergoeden wij als een reguliere behandeling fysiotherapie. Het gaat dan niet om een losse of aparte shockwave behandeling. Dan kun je een vergoeding krijgen voor de 'gewone behandeling' fysiotherapie. 

Voorbijganger

Hallo allemaal,

Ik heb mij met 'shockwavetherapie' (SW) laten behandelen in een ziekenhuis. De uitvoering mag dus wel als correct worden ingeschat. Ik had me voorbereid op tijdelijk meer pijn, wat na vrijwel elke behandeling kan gebeuren. Echter, in mijn geval (behandeling lage rugklachtenmet uitstraling naar been), kreeg ik behalve meer pijn ook functieverlies; ik kon niet meer goed op mijn been staan! Bij enig buigen (doorzakken), knikte mijn been gewoon helemaal door en zat ik op de grond. Dat ging me net even te ver en ik ben direct gestopt met SW. Na ca. twee weken was ik pas weer in staat om staand mijn sokken/schoenen aan te trekken en ik moet nu nog steeds opletten met 'doorzakken'.
Dit is niet bedoeld om shockwavetherapie als slecht ofzo te bestempelen. Het zal in andere gevallen misschien wel goed werken. Maar ik lees hier een aantal bijna lyrische verhalen over SW en ik vond een kritische noot op zijn plaats. SW werkt niet altijd als beoogd!

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Beste @Penthane,

Bedankt voor de waarschuwing richting de andere communityleden. Hoe gaat het nu met je? En ik ben erg benieuwd of je na de shockwavetherapie nog naar een andere arts bent gegaan?

Groet, Jordan

Medewerker

Voor de duidelijkheid geef ik even een update over de vergoeding in 2018:

Ook in 2018 is er geen aparte vergoeding voor de extra kosten van Shockwave therapie. Brengt de fysiotherapeut geen extra kosten voor shockwave therapie in rekening? Dan kun je een vergoeding krijgen voor de gewone behandeling fysiotherapie. Bekijk welke voorwaarden en vergoedingen voor fysiotherapie voor jouw situatie van toepassing zijn.

Voorbijganger

Update op mijn bericht van vorig jaar. Mijn been werkt nog steeds niet als vóór de SW-behandeling. Meer pijn en nog steeds problemen met het wegklappen van mijn been bij het buigen van mijn knie. Let wel, het staat natuurlijk niet vast dat ik deze klachten zónder SW-therapie niet had gekregen, maar ik ben er wel van overtuigd dat de SW invloed heeft gehad op het negatief verloop. Op z'n minst heeft het de verslechtering bespoedigd.

Community Manager

Wat vervelend voor je Penthane. Wel fijn dat je hier nog een update geeft. 

Zo te lezen heb je vrij direct echt vervelende klachten gekregen na je behandelingen. Die na een langere tijd eigenlijk nog steeds niet helemaal weg zijn gegaan. Misschien heb je dit allang besproken met je behandelaar en arts. Maar ik zou toch wel benieuwd zijn naar zijn/haar mening en gedachten over hoe de behandeling is gegaan. Zeker vanwege de verslechteringen. 

Zijn er wel nog andere behandelingen mogelijk? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer
Na het lezen van deze discussie lijkt het me duidelijk om volgend jaar naar een andere zorgverzekeraar over te stappen.

Voor elk medicijn, behandeling of ingreep is er een risicogroep dat niet reageert of er negatieve gevolgen ondervind. Er zijn mensen die niet tegen paracetamol kunnen maar deze wordt overal verkocht. Bijna alle fysio-praktijken hebben een SW staan maar worden hier door het ZK doodleuk als " niet bewezen" bestempeld. Knap dat het NZa of wie dan ook niet onmiddellijk ingrijpt om deze levensgevaarlijke robots te verbannen.

Genoeg sarcasme: Het is gewoon een verdienmodel. Om bijvoorbeeld hielspoor te bestrijden heb je 4 a 5 sessie nodig. Met een basisverzekering zou je in dat geval gedekt zijn. Maar dat is niet wat uw zorgverzekeraar wil, die wil dat u hogere premies gaat betalen. Zie bijvoorbeeld de dekking mbt inlegzolen, deze krijgt u pas vergoed vanaf 3 sterren.

Tis duidelijk dat men u meer premie wil laten betalen dan een goedkopere alternatief waar alle fysio's achter staan.