Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwave

Nieuwkomer

Wat wordt er vergoed bij een doorverwijzing van de huisarts voor eenmalig fysiotherapeutisch onderzoek (code 1400) en shocktherapie bij 2* aanvullend verzekering? 

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwave

13 ANTWOORDEN

Re: Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwave

Moderator

Hoi @fransinge met de aanvullende verzekering 2 sterren heb je recht op 12 behandelingen fysiotherapie. De behandeling met bijbehorende code die je aangeeft wordt vergoed vanuit jouw aanvullende verzekering met 2 sterren als vanuit de vergoeding 'Fysiotherapie' 

Mijn collega @Jan heeft eerder op de community antwoord gegeven op de vraag of shockwave therapie vergoed wordt. Hier kun je lezen dat shockwave therapie niet vergoed wordt vanuit de zorgverzekering.

Vergoeding fysiotherapie bij ***

Voorbijganger

Na al enkele maanden klachten van een achillespeesontsteking is mijn fysiotherapeut met shockwave therapie begonnen. Eerdere behandelingen en oefeningen mochten niet baten en nu, na slechts twee shockwave behandelingen is er al echt een vermindering van de klachten! Ik wist dat ik de meerprijs van de behandeling zelf zou moeten betalen, ik dacht dus 75,- euro min de vergoeding fysiotherapie.

Na declaratie blijkt dat ik niets vergoed krijg......

Dit klopt toch niet, ik ben 3 sterren verzekerd dus verwacht 27 fysiobehandelingen vergoed te krijgen en als een behandeling duurder is begrijp ik dat ik de meerprijs moet betalen. Ik begrijp dus niet dat ik niets vergoed krijg!

Daarbij heb ik al van anderen gehoord dat zij wel deze behandeling volledig vergoed krijgen. Een andere fysiotherapeut declareert dit binnen een gewoon consult of men heeft andere zorgverzekering? 

Heeft iemand hier ook ervaring mee? Ik hoop ook op een reactie van Zilveren Kruis, ik heb nog minstens twee behandelingen nodig, dure grap zo......

Bij voorbaat hartelijk dank, 

groet, Lidy

Re: Vergoeding fysiotherapie bij ***

Bekend gezicht

Hoi @Lidy1

Ik heb even bij vergoedingen gekeken en verbeter me als ik het fout heb,maar shockwave therapie word niet vergoed bij ZK!

Heeft u Dry Needling wel eens geprobeerd?

Misschien als alternatief?

Groet

Nanda

Moderator

Hoi @Lidy1 en @Nanda

Ik heb jullie berichten even samengevoegd met een ander topic, ook over shockwave therapie. 

Bedankt Nanda voor je antwoord. Leuk je weer te zien hier! Smiley Vrolijk En je hebt inderdaad gelijk. Zoals jullie ook terug kunnen lezen in de reactie van mijn collega's. Er is geen vergoeding voor een shockwave behandeling. 

Fijn dat deze behandelingen wel helpen Lidy. Maar helaas heb ik geen ander antwoord voor je. Wat ik in je reactie lees is dat anderen wel een vergoeding krijgen. Het zou nog met het volgende te maken kunnen hebben. Soms wordt shockwave ingezet als een verrichting die onderdeel uitmaakt van de reguliere behandeling en behandelplan. Dit vergoeding wij als een reguliere behandeling fysiotherapie. Het gaat dan niet om een losse of aparte shockwave behandeling. 

Voorbijganger

Beste  Nanda,

Bedankt voor je duidelijke reactie. Ik heb eea nog even met mijn fysiotherapeut besproken;, De shockwave behandelingen maken wel degelijk deel uit van de totale behandeling. Omdat alleen tapen, leefregels en oefeningen niet afdoende resultaat hadden is hij overgegaan op shockwave, tapen en leefregels. Hij zou graag dit als fysiotherapie consult in rekening brengen en de meerprijs bij mij in rekening brengen maar dit mag hij alleen doen na schriftelijke toestemming van Zilveren Kruis.

Hierbij dus mijn vraag aan jou of deze toestemming schriftelijk (per mail) gegeven kan worden?

Bij voorbaat weer hartelijk dank en met vriendelijke groet,

Lidy

Webcare

@Lidy1 goed dat je het nog even navraagt.  Het werkt niet zoals je fysiotherapeut het voorstelt. De behandeling shockwave moet als reguliere behandeling fysiotherapie worden  gedeclareerd. Shockwave is geen prestatie fysiotherapie conform de NZA prestatiebeschrijvingen. 

Het is niet mogelijk om bij ons  toestemming te vragen om bij jou een meerprijs te berekenen. Als je therapeut hier vragen over heeft kan hij met onze collega's van de zorgverlenerslijn bellen. telnr. 071 751 0099

Helpt dit jou verder? Ben benieuwd naar de ervaringen van andere forumleden met shockwavetherapie.

gr. Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Voorbijganger

Dank je Pauline,

Het is duidelijk maar ook erg jammer......Ik heb echt baat bij de behandelingen en ben zelf ook benieuwd daar de ervaringen van anderen!

mvg Lidy

Uitblinker
@Pauline,
Krijg op deze manier wel het gevoel dat je zo in een grijs gebied terecht komt qua declareren, fysio therapeut moet dus iets anders op de declaraties zetten dan de verrichtingen die hij heeft gedaan.
Gevoelsmatig ga je zo fraude in de hand werken, en dat gebeurt dan echt niet alleen op het gebied van de fysio.

Webcare

@diadino24,

Klopt. Punt is dat een shockwavebehandeling een stuk duurder is dan een reguliere behandeling fysiotherapie. De fysiotherapeut kan er voor kiezen om een behandeling te doen d.m.v. shockwavetherapie. Hij/zij zal hier wel dezelfde vergoeding voor krijgen als een reguliere behandeling. 

Eén behandeling in tweeën knippen mag niet. Frauderen in de zorg kan altijd, maar we houden hier wel scherp toezicht op. Hoe zou jij deze fraude willen (proberen) te voorkomen? Deze therapie vergoeden, omdat je anders fraude in de hand werkt?

Groet, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Uitblinker

hoi @Michiel88

of fraude uit te bannen is, is moeilijk te zeggen. ik ben bang dat er altijd frauduleuze ingangen zullen blijven bestaan.

maar wordt niet altijd gedaan om er zelf beter van te worden, maar juist om een patient wel te kunnen helpen.

vindt het alleen raar dat shockwave dan zoveel duurder kan zijn dan bv een tens behandeling.

voor beide is de aanschaf van dure apparatuur nodig en inzet van de therapeut.

Webcare

@diadino24

TENS is bedoeld voor verzekerden met chronische onbehandelbare pijnklachten. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat TENS doelmatiger en effectiever is, dan bijvoorbeeld APS-therapie.

Bij shockwavetherapie is de doelmatigheid van deze behandeling juist niet bewezen ten opzichte van een reguliere fysiotherapie behandeling. Dat is o.a. de reden dat het niet is opgenomen als vergoeding.

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Shockwave therapie

Nieuwkomer
Zou graag vernemen of shockwave therapie vergoed wordt ik heb nl in beide voeten hielspoor dit zou een juiste therapie zijn.

Moderator

@Jennie1306 Ik heb je bericht verplaatst naar dit topic, wat ook over shockwave therapie gaat.Shockwave therapie wordt niet vergoed uit de zorgverzekering. Lees gerust het topic even door voor meer informatie.