Ervaringen met zorg bij knie- of heupklachten

Moderator

Een operatie voor een nieuwe heup of knie. Daar gaan soms jaren aan vooraf, met talloze bezoeken aan de fysiotherapeut en het ziekenhuis. Wat is jouw ervaring met zorg bij knie- of heupklachten?

Met jouw reactie gaan we onze dienstverlening rondom knie- en heupvervanging verbeteren.

"Ik kon niet meer pijnvrij lopen"
Anne-Marie (77) heeft een nieuwe heup. En daar kwam meer bij kijken dan je wellicht denkt. Voordat zij besloot om deze ingrijpende operatie te ondergaan, doorliep zij namelijk een langslepend, intensief voortraject van enkele jaren. Een opstapeling van ups-and-downs.

Anne-Marie: "Het begon jaren geleden met rugpijn. Later kwamen daar heupklachten bij. Het werd steeds erger en erger. Op een gegeven moment kon ik zelfs niet meer pijnvrij lopen. Mijn huisarts vermoedde dat mijn rug- en heupklachten met elkaar te maken hadden en gaf het advies om een orthopeed te bezoeken. Via Google vond ik een orthopedisch centrum in de buurt dat goed scoorde op kwaliteit en wachttijd. Ik maakte hier meteen een afspraak.

De orthopeed deed onderzoek en kwam tot een schokkende conclusie: mijn heup was totaal versleten. Als oplossing bood hij een operatie aan voor heupvervanging. Een heftige ingreep met kans op complicaties. Ik had geen idee wat te doen en vroeg om deskundige raad. Maar wie ik ook sprak, iedereen liet de keuze aan mij. Dat vond ik heel lastig! Na lang wikken en wegen besloot ik de ingrijpende operatie toch te ondergaan.

Ik ben blij dat de heupoperatie inmiddels achter de rug is. Helemaal vrij van klachten ben ik echter niet. Sinds de ingreep is mijn ene been iets langer dan het andere. Binnen de marge, vindt de orthopeed. Hij zegt dat ik mijn schoen moet laten verhogen om weer gelijk te lopen. Intussen houd ik mijn conditie op peil en beperk ik mijn pijnklachten door regelmatig een stukje te fietsen."

Klik hieronder op de paarse knop 'Reageer op dit topic' en deel ook jouw ervaring!

Ervaringen met zorg bij knie- of heupklachten

8 ANTWOORDEN

Re: Ervaringen met zorg bij knie- of heupklachten

Nieuwkomer
Goedenavond,
Mijn ervaringen zijn helaas niet zo positief ik heb een nieuwe heup maar deze operatie is niet goed gegaan waardoor ik nu al bijna 10 jaar met een kruk loop nu is mijn knie inmiddels ook al versleten en mijn ervaring in sommige ziekenhuizen is echt dat er niet naar je geluisterd word en dat het ze ook echt niets kan schelen dat ik een vrouw van 45 bent met een nieuwe heup die niet werk zoals het hoort een versleten knie waar ze niets aan willen doen en je ook nergens goed advies geven vooral de grote ziekenhuizen zoals het Erasmus mc luisteren niet naar je problemen en je krijgt ook steeds een andere arts in opleiding en moet je alles weer uitleggen zou zo graag weer een beetje pijn vrij en normaal willen lopen en vooral naar een orthopeed die echt naar je luistert en met.je meedenkt wat voor mogelijkheden er nog voor me zijn

Moderator

Wat er verhaal zeg! @Jacq7

Flinke klachten (of mag ik zeggen complicaties) na je heupoperatie. Nu ook nog je knie! Als ik dan ook lees hoe oud je bent, dan maakt het het allemaal in mijn ogen nog meer bijzonder. Goede hulp en zorg is belangrijk. Niet alleen een goed advies en goede behandeling, maar ook hoe ze met je omgaan - dat ze naar je luisteren. 

Ik heb toevallig net Zorgcoach Cindy gesproken hierover. Ze gaat je reactie even goed lezen en daarna reageren. Misschien kan ze je wel verder helpen in de zoektocht naar een nieuwe orthopeed? Of ander advies? Hoe dan ook, ze zal later deze week reageren hier in dit topic. 

In het verhaal van Anne-Marie wordt er veel gesproken over het voortraject. Met uiteindelijk de lastige beslissing: wel of niet opereren. 

Hoe is dat bij jou verlopen? Zeker omdat jij een stuk jonger bent dan de gemiddelde persoon met een heupvervanging! Wat kwam daar allemaal bij kijken? 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer

Hallo allemaal,

10 jaar geleden kreeg ik een nieuwe heup. Na een paar dagen voelde ik dat er dingen niet klopten. Ik had veel meer pijn dan voor de operatie en kon mijn been niet optillen. Fysio ging moeizaam en schoot niet op. Na 6 weken terug voor controle. Daar zagen ze ook wel dat er iets niet klopte. Enfin, om een heel erg lang verhaal wat korter te maken: ik heb 1,5 jaar ziekenhuis in en uit gelopen, maar men kon niks vinden, ondanks dat ze  wel zagen hoeveel pijn ik had en hoe slecht ik liep......Ik heb zelfs in het Radboud een neurologisch onderzoek gehad, maar dat was allemaal prima. Weer teruggestuurd naar mijn orth. En weer een scan en een echo gepland. Toen was bij mij eindelijk de maat vol en ben naar de St Maartenskliniek gegaan. En, echt waar, daar zagen ze binnen een minuut wat er aan de hand was.....Tijdens een kijkoperatie hebben ze er 2 botsplinters uitgehaald.....Die operatie bleek toch niet voldoende te zijn. Ik liep wat beter, maar de pijn bleef. Toen een revisie-operatie, en nog weer 2 botsplinters eruitgehaald. Dat was een pittige operatie,maar de pijn was weg en mijn been stond weer recht......Na 2 jaar begon de andere heup op te spelen. Met mijn voorgeschiedenis heeft mijn huisarts me direkt doorgestuurd naar De St Maartenskliniek. Bingo......Na 2 dagen zat ik alweer thuis en na 6 weken zat ik weer op de fiets en stond ik weer voor de klas......Onvoorstelbaar, wat een verschil.....Mijn andere been zal nooit meer helemaal goed worden want die pees heeft 4 jaar klemgezeten. Maar de pijn is weg.

Wat ikzelf hiervan geleerd heb is: niet te lang laten duren als ze niks kunnen vinden. Neem zelf het heft in handen en ga voor een second opinion. Ik had er een lief ding voor over gehad als ik eerder naar de St Maartenskliniek was gegaan......4 heup operaties in 6 jaar tijd is niet niks. Jammer dat artsen - als ze met een patient niet weten wat ze er mee aan moeten- niet zelf een second opinion aanraden, maar het toch zelf willen blijven proberen...

Nieuwkomer
Heb al 20 jaar een nieuwe heup en sta nog te enkelen met tennis!!
Ben trouwens 63.

Expert

Hallo allemaal,

Wat een verschillende reacties op een heup operatie.

Gelukkig positief maar ook wat negatieve ervaringen helaas!

Jeetje @Jacq7, zo lees ik jouw verhaal.

Ik begrijp dat je nu nog elke dag last hebt van de heupoperatie.Smiley Verdrietig

En dat je op zoek bent naar een orthopeed die echt naar je luistert en met je meedenkt.

Maar waar vind je die?

Als Zorgcoach hebben wij kwaliteit gegevens van verschillende ziekenhuizen en horen wij ook veel ervaringen van mensen die een operatie hebben ondergaan.

Als je er behoefte aan hebt kan ik als Zorgcoach met je meekijken naar je situatie en kijken of ik nog een idee heb.

Je kunt mij of mijn collega Zorgcoach telefonisch bereiken op 071 364 02 80 of je kunt mij een privé bericht sturen met je telefoonnummer dan bel ik of een collega je terug.

Dan kijken we samen of er nog mogelijkheden zijn voor bijvoorbeeld een second opinion.

Groetjes Cindy S

Zorgcoach

Zorgcoach

Moderator
Hoi Tineke,

Allereerst, welkom op de Community! Wat fijn dat je hier je verhaal met ons en andere forumleden wilt delen.

En wat een heftig verhaal is het, zeg. Dan denk je: die heupoperatie is achter de rug. Maar dan volgt er alsnog een lang vervolgtraject en blijvende pijn. Gelukkig ben je uiteindelijk - al kostte het veel moeite - bij een behandelaar terecht gekomen die je kon helpen. Gaat het nog steeds goed?

Waardevolle tip ook van je, aan iedereen die in een soortgelijke situatie zit, om het heft in eigen handen te nemen. Via second opinion of door ervaringen uit te wisselen met andere mensen.

Wanneer en hoe kunnen wij als zorgverzekeraar mensen in het voortraject van hun behandeling het beste helpen en op de mogelijkheden wijzen die jij nu kent? Heb je daar ideeën over?

Groet,
Rogier

Community-redacteur
Zilveren Kruis

Moderator
Hallo Petra!

Dat is dan een heel succesvolle ingreep geweest. Wat lekker dat je na de operatie gewoon weer kan tennissen en geen last hebt van je (nieuwe) heup. Houden zo!

Kun je me iets vertellen over het voortraject van je operatie destijds? Ging dat ook soepel en zonder zorgen? We onderzoeken namelijk hoe wij mensen die heup- en knieklachten hebben, beter en tijdig van dienst kunnen zijn. Jouw ervaring helpt daar zeker bij!

Groet,
Rogier

Community-redacteur
Zilveren Kruis

Expert

Hallo, mijn naam is Danielle Pijpers. Ik ben webmanager bij Zilveren Kruis. We merken dat vooral bij onze zorgcoaches er vragen binnenkomen over knie- of heupvervangingen. Zij staan jullie met raad en daad bij en kunnen jullie voorzien van een zorgrapport op maat waarin verschillende ziekenhuizen vergeleken worden. Maar er zijn meer middelen waarmee we jullie kunnen helpen. Onder andere door op onze website betere informatie te geven. We willen jullie vooral ook ‘op het juiste moment’ bereiken.

Daarom hebben we deze oproep geplaatst. Op zoek naar jullie ervaringen. Kunnen we een rode lijn ontdekken in de behandeling van knie of heup? Welke tips hebben jullie voor ons?

We hebben inmiddels veel reacties mogen ontvangen. En wat ik daarbij als eerste constateer: nee, er is geen rode lijn. Ieder verhaal is uniek. Jullie zijn allemaal uniek. Iedereen heeft een andere oorzaak, een andere behandeling en helaas een andere uitkomst.

Jullie kwamen ook met tips. Ik zie succesverhalen over België, ik zie tips over ‘het heft in eigen handen nemen’.

Ook lees ik jullie ervaringen over fysiotherapie, waarbij er soms frustratie is over de vergoeding ervan. Of de teleurstelling dat fysiotherapie niet altijd leidt tot pijnvrij kunnen lopen.

Ik ben ontzettend blij met alle reacties en ideeën die hierdoor ontstaan. Of beter nog, ideeën die we al hadden, maar nu bevestigd worden met het lezen van jullie reacties. Maar eerlijk is eerlijk, ik heb nog een puzzel te leggen in hoe wij als zorgverzekeraar jullie beter, eerder en relevanter kunnen bereiken tijdens de behandeling van jullie knie of heup.

Hebben jullie daar ideeën over, schroom dan niet deze te delen. Ook blijven we zoeken naar reacties die ons meer inzicht geven in het traject dat jullie afleggen voordat je bent geopereerd of door een andere behandeling pijnvrij bent. Deel je ervaring hieronder. Of stuur dit aan me in een privébericht (klik hierboven op mijn gebruikersnaam en dan de knop 'Een bericht verzenden'). 

In de komende tijd wil ik vooral jullie bedienen met informatie op de website rond knie- en heupvervangingen. Welke informatie dat is zal ik delen op onze facebookpagina en hier in de community. Eén van de tools die we kunnen aanbieden is het zorgrapport. Met jullie input kan ik aan de slag met een meer op maat gemaakt zorgrapport en ga ik onderzoeken of jullie dat rapport ook online kunnen invullen. Zodoende blijft er voor de zorgcoaches meer tijd over om andere vragen van jullie te beantwoorden aan de telefoon. 

Met vriendelijke groet,

Danielle Pijpers

Webmanager Zilveren Kruis