Effect op de kwaliteit van de fysiotherapeut door patiënten met chronische indicatie.

Geregelde bezoeker

Om het duidelijk te maken, Wil ik met mijn eigen beroepsgroep beginnen. Stel ik heb 4 moeilijk lerende kinderen in mijn groep, want die moet je tegenwoordig aannemen, en die scoren heel,laag op de  Cito, waardoor het niveau  van mijn groep, de school en mijzelf naar omlaag wordt getrokken, ben ik dan een slechte leerkracht.

Dus als een goede fysiotherapeut meerdere patiënten krijgt met een chronische indicatie, die hij eigenlijk niet kan genezen, maar ontzettend helpt om het lijf een beetje soepel te houden, staat er dan op zijn kwaliteitskaart dat hij een slechte therapeut is,of worden chronisch en niet chronisch niet op een hoop gegooid.

Zilveren Kruis kijkt blijkbaar erg kritisch naar het aantal behandelingen die een therapeut nodig heeft om een patiënt te genezen.  Logisch hoor, dat de kosten binnen de perken gehouden moeten worden, maar fysiopraktijken hebben misschien angst om chronische patiënten aan te nemen.

Ik zou dit graag duidelijk willen hebben.

Effect op de kwaliteit van de fysiotherapeut door patiënten met chronische indicatie.

12 ANTWOORDEN 12

Re: Effect op de kwaliteit van de fysiotherapeut door patiënten met chronische indicatie.

Medewerker

Ik begrijp dat je wat meer zou willen weten over fysiotherapie en patiënten met een chronische indicatie @Marja1

Graag wil ik eerst je vraag helemaal helder krijgen, zodat ik je daarna ook weer goed verder kan helpen.

Het maakt me eigenlijk ook wel nieuwsgierig, vanwaar deze vraag?

Volgens mij ben jij zelf geen fysiotherapeut, maar stel je de vraag als patiënt (met een chronische aandoening). Klopt dat? 

Je reactie doet me ook denken aan een wat ouder topic, uit 2016. Dat gaat over de behandelindex bij fysiotherapie: Hoeveel behandelingen mag mijn fysiotherapeut mij geven? Daar geef je aan dat jouw behandeling langer duurt. En je vraagt je af of dat de fysiotherapeut de behandeling moet stoppen vanwege de behandelindex. 

Begrijp ik het goed dat je nu een soortgelijke vraag hebt?

En wil je weten of het hebben van meer dan een gemiddeld aantal chronische patiënten een (negatieve) invloed heeft op hoe wij, Zilveren Kruis, de fysiotherapeut of praktijk zien? En nog specifieker, hoe wij deze als het ware 'scoren' of vergelijken?

Tot slot nog een laatste vraag. 

Je vergelijking, ben je zelf een leerkracht toevallig? Daardoor vroeg ik me af, komt de term 'kwaliteitskaart' enkel uit je voorbeeld? Of kom je deze term in de wereld van fysiotherapie ook tegen? 

Ik ben benieuwd naar jouw reactie!

Re: Effect op de kwaliteit van de fysiotherapeut door patiënten met chronische indicatie.

Geregelde bezoeker

Corine,

Om bij het einde van jouw  reactie te beginnen, ja ik ben een gepensioneerde leerkracht, die zich nog heel erg betrokken voelt bij zaken als afrekenen op resultaat en wat het voor scholen betekent.Dus inderdaad de term kwaliteitskaart.

Ik ben inderdaad een chronisch patiënt en tijdens de behandeling kwam het ter sprake.

Ik heb enorm veel baat bij de behandelingen, maar voel ook een soort schroom om er gebruik van te maken. Dat komt niet door de therapeut, maar dat ligt aan mezelf; geen gebroken been, dus je ziet toch niets. 

Het zou me gerust stellen als ik weet hoe het werkt bij jullie.

Mijn vraag in 2016( was ik al vergeten) kwam denk ik op het moment dat Zilveren

Kruis de behandelindex invoerde. Ik volgde toen een training met nog wat patiënten en werd er op gewezen. De tip was toen om een andere verzekeraar te gaan zoeken. 

Ik hoop dat je me duidelijkheid kan verschaffen.

alvast bedankt.

Medewerker

Bedankt voor je toelichting @Marja1. Jouw metafoor in jouw eerste bericht met het onderwijs maakt inderdaad goed duidelijk wat je bedoelt en kan ik nu nog beter plaatsen.

De vraag die je stelt is erg inhoudelijk. Daarom heb ik de hulp van mijn collega's bij Webcare ingeroepen. Mijn collega @Pauline  van Webcare komt nog terug op jouw vraag of een gemiddeld aantal chronische patiënten een (negatieve) invloed heeft op hoe wij, Zilveren Kruis, de fysiotherapeut of praktijk zien. 

Je schrijft dat je inmiddels gepensioneerd bent. Op wat voor type school heb je les gegeven? Of, als je docent op een middelbare school was, in welk vak? Ik denk dat  je onderwijscarriere vast veel veranderingen hebt meegemaakt. Over meetbaarheid  van het onderwijs bijvoorbeeld? Hoe heb je dat ervaren? 

Webcare

Dag @Marja1 allereerst dank voor je krititsche vraag, ik heb meteen mijn collega Zorginkoop fysiotherapie gemaild en jouw vraag voorgelegd

Ben zelf ook heel benieuwd! Zodra ik meer weet zoek ik je op. 

Hartelijke groet,

Pauline 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Beste Corine V,

Heel fijn, dat mijn vraag zo serieus wordt opgepakt.

IK ben zeer benieuwd naar de uitkomst.

Over mijn carrière als leerkracht: ik ben 35 jaar werkzaam geweest in het basisonderwijs. 20 jaar kleuters; ik denk dat daar de grootste veranderingen hebben plaatsgevonden, waarvan de meeste niet positief hebben uitgepakt voor het jonge kind. Inderdaad kwam daar steeds meer de meetbaarheid om de hoek kijken en mijn gevoel zegt, nadat de opleiding voor kleuterleidster werd opgeheven, de nieuwe leerkrachten zich geen raad wisten met een onderwijs zonder  methodes, dus die kwamen er langzaam ingeslopen. Waar wij vier jaar geleerd hadden hoe onderwijs te geven aan het jonge kind, de didactiek en pedagogiek, gaat de nieuwe generatie in vier jaar door acht schooljaren heen, met alles wat erbij hoort. De kleuter is daar nog steeds het ondergeschoven kindje.

Ook aan de Cito-toetsen ontkwamen we niet en die zijn er nog steed. Waarom, men moet resultaten kunnen weten anders wordt men onzeker. Vertrouwen op inzicht en intuïtie is eng. Wat wij, oude kleuterjuffen in ons hoofd opsloegen door observeren, was het juiste profiel om een kind naar groep 3 te laten gaan. Maar ja, het emotionele verhaal over dat mooie kind kon dan wel kloppen ,maar waar zag de inspectie wat je eraan gedaan had en hoe je tot dit profiel was gekomen.

In ieder geval geen prettige veranderingen,die er toe leidde dat er nu veel op papier wordt getoetst. Helaas, Fröbel en Montesori zouden zich in hun **** omkeren.

De volgende 11 jaar heb ik groep 3 gedaan. Erg fijn om een deel te mogen zijn van het leren lezenproces en heel dankbare ouders. Ja en ook daar groeide de toetsmomenten explosief,  oor veel kinderen belastend.

Vanwege gehoorproblemen en  chronische ziekte heb ik nog vier jaar remedial teaching gedaan. Daar kreeg ik te maken met handelingsplannen, gesprekken met begeleiders van buiten school en met ouders. Daar ging veel tijd in zitten.

Ik mis de kinderen heel erg, maar zou voor geen goud nu voor een groep willen staan met alles wat daarbij komt, inclusief te kritische ouders.

Ik geef nog bijles aan een Grieks jongetje en als ik met de school in gesprek ben, tellen alleen de Cito resultaten en dan zie je pas wat er verkeerd is aan al die metingen. Ik weet zeker dat hij het goed gaat doen als zijn woordenschat op peil is, maar krijgt hij die kans of moet ie vanwege de Cito een jaar overdoen ,met zijn bovengemiddeld IQ. 

Uiteindelijk wordt de school er op afgerekend. Zoveel zittenblijvers of zoveel Cito-scores in de onderste schijf,dan ben je een slechte school en dat vindt je nu op internet terug. Ik weet tegenwoordig niet hoe zorgleerlingen het algemeen resultaat van de school beïnvloeden .

Sorry voor het lange verhaal, ik hoop dat je het verhelderend vindt en ben benieuwd hoe ZK de resultaten vertaalt.

Marja1

Geregelde bezoeker

Corine,

Ik heb er een erg lang verhaal van gemaakt, terwijl er niets in staat dat relevant is voor het onderwerp.

Sorry, je mag het ook verwijderen, het maakt het onderwerp van de vraag chaotisch misschien.

Highlighted

Medewerker

Ik vind het zeker verhelderend @Marja1. Wat fijn voor jouw Griekse pupil dat je hem kan helpen. Hopelijk heeft jouw kennis en ervaring het resultaat dat hij door die Cito heenkomt!

Interessant om te lezen hoe jij met jouw staat van dienst terugkijkt op de ontwikkelingen in het onderwijs. Wachtend op de reactie van Pauline vind ik dat zeker niet vervelend om te lezen hoor! Bovendien was ik zelf erg benieuwd naar jouw visie. Dus bedankt dat je het gedeeld hebt! Mogelijk vind je op onze community informatie die voor jouw interessant is, of wil je zelf een topic openen als je relevante kennis hebt die je met ons wil delen.

Webcare

@Marja1, zoals beloofd kom ik bij je terug op je vraag of het aantal chronische indicaties negatieve invloed heeft. Ik geef je graag meer uitleg.

Het aantal behandelingen die een cliënt afneemt bij een zorgaanbieder wordt verwerkt in de behandelindex.

(Voor het gemak kort ik dit af als BI.)  Achter de BI ligt een berekening die ervoor zorgt dat alle verschillende aspecten/omstandigheden die

betrekking hebben op de patiënt worden meegenomen, maar niet op oneigenlijke wijze invloed hebben op de uiteindelijke BI score. Anders gezegd; de data wordt verdeeld over verschillende ‘mandjes’ waardoor een evenwichtig beeld ontstaat van de praktijkvariatie.

Alle declaratiedata worden meegenomen bij berekening van de behandelindex. Dus zowel chronisch als niet-chronisch. Door de wijze waarop de BI wordt berekend (hierboven beschreven) wordt voorkomen dat de ene diagnosecode veel meer invloed op het cijfer heeft dan het andere.

Overigens gebruikt Zilveren Kruis de BI niet als afrekeninstrument in de basisovereenkomst. Alle praktijken, ongeacht hun BI, kunnen een basisovereenkomst afsluiten met Zilveren Kruis.

Je vraagt je misschien af: wat is een basisovereenkomst?

We werken binnen de fysiotherapie met 2 contracttypen. De een heet een basisovereenkomst, de ander noemen we een plusovereenkomst. Om een plusovereenkomst te krijgen moet je aan een aantal extra voorwaarden voldoen, een basisovereenkomst is vrij om aan te gaan voor iedere praktijk. Dus zonder eisen op het gebied van BI of Prem o.i.d.

Vind je dit zo helder Marja? Ik lees met interesse je ervaringen in het onderwijs, ik denk dat jij wel een boek kunt schrijven! Aarzel niet als je nog vragen hebt, ben benieuwd of andere communityleden ook aanvullingen voor je hebben of hun ervaringen willen delen.

Voel je vooral welkom hier,

hartelijke groet,

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Geregelde bezoeker

Beste Pauline,

Hartelijk dank voor je uitleg. 

Wat de basisovereenkomst betreft snap ik het wel. Het lijkt me wel een administratieve klus.

Ik word behandeld bij een Pluspraktijk. Ik heb geprobeerd te lezen wat Prem inhoudt, maar dat gaat mijn pet te boven. 

Maar ik denk dat ook daar met mandjes wordt gewerkt, maar dat dan de procenten gaan tellen.

Misschien kun je dat nog nader toelichten. 

Ik wil graag snappen hoe het in elkaar steekt.

Groeten, Marja

Webcare

Goed dat je het vraagt Marja. De Prem werkt heel eenvoudig. Degene die hem invult geeft je een waarderingscijfer. Alle waarderingscijfers worden opgeteld en gedeeld door het totaal aantal. Dit geeft het waarderingscijfer op de spiegelinformatie. Moeilijker is het niet!

Geregelde bezoeker

Toch te moeilijk, Pauline.

wie geeft wie het cijfer en wat is spiegelinformatie?

Webcare

De patiënten geven het waarderingscijfer aan fysiotherapeuten en oefentherapeuten van Plus Praktijken. 

Zilveren Kruis geeft fysiotherapeuten inzicht in praktijkvoering door te laten zien hoe collega's met vergelijkbare patiëntengroepen presteren. Dit heet "spiegelinformatie".

Je weet me te vinden @Marja1, zoek je ons weer op als je iets wilt weten?