Chronische ziekte, valt dit onder chronische indicatie fysiotherapie?

Bewerkt 
Nieuwkomer

Ik heb 2 stofwisselingsziektes(aangeboren) 1)pseudohypoparathyreoide en 2) Hypothyreoide.

Vallen deze ziektes onder chronische ziektes en zo ja,kan ik in aanmerking komen voor  langdurige fysiotherapie ?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Chronische ziekte, valt dit onder chronische indicatie fysiotherapie?

7 ANTWOORDEN

Re: Chronische ziekte, valt dit onder chronische indicatie fysiotherapie?

Bewerkt 
Webcare

Hey Harma,

Allereerst welkom op het forum!

Op het moment dat je fysiotherapie nodig hebt, bepaalt jouw therapeut een indicatie op basis van de intake die je heb met je fysiotherapeut. Een chronische ziekte niet altijd te koppelen aan een chronische indicatie. Of er een verband is tussen de twee, kan jouw therapeut je vertellen.

In het algemeen vind je hier extra informatie over de vergoeding chronische indicatie bij de fysio:

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/vergoedingen/Paginas/Fysiotherapie-vanaf-18-jaar-chronisch....

Meer informatie over chronische indicaties fysio lees je hier:

https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/chronische-aandoeningen-fysiotherapie....

Mijn advies, bespreek dit met je fysiotherapeut, deze moet uit kunnen leggen of jouw traject valt onder de chronische indicatielijst

groet

Jochem

Edit: linkjes aangepast 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik wil aan de uitleg van ZK nog toevoegen dat " reuma"( arthritis) duidelijk een chronische aandoening is, maar toch niet als chronische aandoening voor vergoeding fysiotherapie vanaf de 21ste behandeling van de basisverzekering valt.

conclusie: helaas vergoedt de basisverzekering slechts in zeer beperkte mate fysiotherapie! Dit komt omdat niet wetenschappelijk kan worden aangetoond dat  fysiotherapie " helpt". 

Groet, Feina.

Bewerkt 
Fanatiekeling

@JochemJ : in polisvoorwaarde 3.1 van de basisverzekering van zilveren kruis staat dat de lijst van chronische aandoeningen op de website staat of opgevraagd kan worden bij ZK. ( "aandoening die staat op een door de minister van VWS vastgestelde lijst “Bijlage 1 bij artikel 2.6 van het Besluit zorgverzekering”. U kunt deze lijst vinden op onze website of bij ons opvragen. Op de door de minister van VWS vastgestelde lijst is voor een aantal aandoeningen ook een maximale behandelperiode opgenomen.")

Ik ben van mening dat dit bij deze vraag had moeten gebeuren, dus niet via een link naar een overheidswebsite, maar door middel van een pdfbijlage, afkomstig van de ZK website. 

Misschien kan de lijst alsnog worden toegevoegd? 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen @Feina,

Post is aangepast, de link van de overheid is ook minder duidelijk. 

Thanks,

Jochem

Fanatiekeling

Dan moet de bijbehorende tekst ook aangepast worden.

Groet, Feina.

Moderator

Hoi Feina, 

In je reactie van gisteren verwijs je naar een stuk tekst in de polisvoorwaarden. Hierin wordt aangegeven hoe we de lijst beschikbaar stellen voor klanten. 

Via onze website is de lijst beschikbaar. (Hier de link). Geen pdf zoals je ziet, maar een webpagina. 

Ik heb de post nog een keer aangepast. Alle linkjes kloppen nu en in de inleidende tekst wordt verwezen naar onze website en niet naar de overheid. 

Bedoelde je dit ook met het aanpassen van de tekst? 

Bewerkt 
Fanatiekeling

Inderdaad , de link was gewijzigd, maar de tekst die de link uitlegde klopte niet meer.

Groet, Feina.