Chronische fysiotherapie na de mytylschool; van revalidatiecentrum naar particuliere praktijk

Starter

Onze zoon van 20 heeft vanwege zijn meervoudige handicap al vanaf zijn geboorte fysiotherapie. Hij kreeg dit binnen revalidatiecentrum de Trappenberg, terwijl hij mytylschool de Trappenberg bezocht. Vanwege zijn leeftijd heeft hij de school onlangs verlaten en moesten wij voor hem op zoek naar een andere fysiotherapeut . Die hebben wij gevonden. Volgens deze therapeute moet mijn zoon de eerste 20 behandelingen nu zelf betalen, alvorens hij tot de chronische gebruiker gerekend kan worden. Na 20 jaar fysiotherapie vond ik dit raar en vroeg het de zorgverzekering. Het antwoord van de zorgverzekering: Het klopt dat uw zoon de eerste 20 behandelingen zelf betaalt De fysiotherapie behandelingen bij revalidatiecentrum de Trappenberg vielen onder een revalidatietraject. Hieronder vielen ook de behandelingen voor ergotherapie en hydrotherapie. Wij betaalden het revalidatietraject uit zijn basisverzekering. Chronische fysiotherapie bij een fysiotherapie praktijk betalen wij anders. Uw zoon betaalt 11 behandelingen fysiotherapie zelf De eerste 9 behandelingen betalen wij uit zijn Compactpolis. Hij betaalt geen eigen risico over deze behandelingen. Daarna betaalt hij behandeling 10 tot en met 20 zelf. Vanaf de 21e behandeling betalen wij de behandelingen uit zijn basisverzekering. Hij betaalt dan wel eerst eigen risico. Mijn zoon is niet anders geworden, de inhoud en het doel van de fysiotherapie zijn niet anders geworden. Het heet alleen anders en dat kost geld. Er is geen uitzondering mogelijk en ook geen mogelijkheid om protest aan te tekenen. Mijn tip is : Verzeker je kind uitgebreid aanvullend als hij/zij volgend jaar vanuit een revalidatiecentrum over gaat naar een particuliere fysiotherapeut/ fysiopraktijk. .

Chronische fysiotherapie na de mytylschool; van revalidatiecentrum naar particuliere praktijk

4 ANTWOORDEN

Re: Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwavev

Fanatiekeling

Ik vind dit een duidelijk verhaal. 

Ik raad u aan om de titel en ook eventueel de trefwoorden aan te passen zodat dit onderwerp beter gevonden kan worden door de doelgroep. Misschien is er ook een ander forum op internet, waarop u uw verhaal kan neerzetten. Ik denk aan een forum van ouders van gehandicapten.

PS het is trouwens een onderwerp dat ook voor andere mensen interessant is: ook het bereiken van de 18-jarige leeftijd is een belangrijk moment om de zorgverzekering naar beneden( bij goede gezondheid) of naar boven ( bij slechte gezondheid) bij te stellen. Dit kan midden in het kalenderjaar, bij de verjaardag. 

Groet, Feina.

Re: Fysiotherapeutisch onderzoek en shockwavev

Community Manager

@Sandra66 Welkom op de community. Wat @Feina aangeeft: Net voordat iemand 18 wordt is inderaad een belangrijk moment om naar het verzekeringspakket te kijken. We sturen onze verzekerden daar op dat moment ook een brief over. In het geval van jouw zoon is het helaas pas later, nu hij van school is, duidelijk geworden wat de consequenties zijn van een verkeerde pakketkeuze.

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarom hij van een revalidatietraject nu naar een fysiotherapeut verwezen wordt. Is het niet mogelijk om het traject bij een ander revalidatiecentrum voort te zetten? Heb je daar een uitleg over gekregen? 

Re: Chronische fysiotherapie wanneer iemand 18 wordt

Starter

Vanwege zijn leeftijd moest mijn zoon de mytylschool, verbonden aan het revalidatiecentrum, verlaten. Hij gaat nu naar een kleinschalige dagbesteding en kan daar ook fysiotherapie krijgen. Dat is praktisch en prettig. Helaas heet het anders, dus kost het geld..... Toen mijn zoon 18 werd, heb ik overigens met een medewerker van Zilveren kruis Achmea gekeken naar het beste pakket voor mijn zoon. Er werd mij toen aangeraden om de aanvullende verzekeringen te verlagen, omdat mijn zoon een çhronische gebruiker'was ( en is..) Ik heb toen nog specifiek naar de fysiotherapie gevraagd, niet wetend dat het buiten een revalidatiecentrum anders heet en anders vergoed wordt. Ik blijf het een bijzonder verhaal vinden.

Re: Chronische fysiotherapie wanneer iemand 18 wordt

Community Manager

@Sandra66 Zal ik even met je meekijken, dat is misschien makkelijker. Heb je in een privebericht jouw relatienummer en geboortedatum voor me?