Chronische fysiotherapie en vergoedingen

Geregelde bezoeker

Wie oh wie kan mij iets uitleggen? Ik heb al drie jaar een chronische indicatie voor fysiotherapie en ben 3 sterren aanvullend verzekerd. Na de allereerste 20 behandelingen fysiotherapie (na ontvangst van je chronische indicatie) "betaal" je in feite zelf niet meer voor je fysio omdat deze in de basisverzekering vallen. Nu keek ik weer eens op mijn overzicht van vergoedingen en zag net zoals vorig jaar dat mijn fysiotherapie gewoon in rekening wordt gebracht en onder mijn eigen risico vallen. Volgens mij is hier dan toch iets mis en betaal je in het begin van het jaar gewoon de eerste paar behandelingen fysio zelf omdat ze in je eigen risico meegenomen worden. Wat is hier de reden van en waarom worden deze behandelingen niet uit mijn aanvullende verzekering vergoed?

Chronische fysiotherapie en vergoedingen

3 ANTWOORDEN

Re: Chronische fysiotherapie en vergoedingen

Fanatiekeling

Voorbeeld: stel je krijgt begin juni 2016 een chronische indicatie, waarvoor je twee keer per week naar defysio gaat. Dan passeer je na tien weken, dus omstreeks half augustus 2016 de eerste 20 behandelingen die niet uit de basisverzekering vergoed worden. Daarna, van half augustus tot eind december worden de volgende behandelingen uit de basisverzekeringbetaald ( waar je eigen risico over betaalt). In 2017 begint het proces niet opnieuw ( met 20 behandelingen die je zelf moet betalen), maar wordt direct alles door de basisverzekering vergoed. ( maar wel onder betaling van het eigen risico van 2017). 

Ik kan begrijpen dat dit niet duidelijk is. Op de website staat: " wat krijgt u niet vergoed? : de eerste 20 behandelingen per ziekte of klacht". Normaal werkt dit per verzekeringsjaar, hier werkt dit anders. Ik weet niet waar u hierover duidelijke uitleg kan vinden, maar ik weet wel zeker dat mijn uitleg klopt.

Groet, Feina.

Community Manager

Hoi @angelaknuchel, bijna alle vergoedingen vanuit de basisverzekering vallen onder het eigen risico. Dat iets vergoed wordt uit de basisverzekering houdt dus in de meeste gevallen in dat je nog wel rekening moet houden met het eigen risico. Dat geldt ook voor fysiotherapie met een chronische indicatie. 

Je vraagt je ook af waarom deze behandelingen dan niet uit je aanvullende verzekering worden vergoed. 
Uit de aanvullende verzekering worden de behandelingen vergoed die niet in de basisverzekering zitten. Dat zijn de niet chronische fysiotherapie behandelingen. Of de eerste 20 behandelingen bij een chronische indicatie voor fysiotherapie. Dat komt omdat de vergoeding voor chronische fysiotherapie uit de basisverzekering pas vanaf de 21ste behandeling is. De eerste 20 behandelingen betaal je dan zelf. Tenzij je een aanvullende verzekering hebt met fysiotherapie. 

In de reactie van Feina lees je ook nog handige informatie: Een chronische indicatie / behandeling kan doorlopen, over het jaar heen. De vergoeding voor chronische fysiotherapie loopt dan door na de jaarwisseling, meteen vanuit de basisverzekering. Je hebt dus niet weer eerst 20 behandelingen die niet vergoed worden uit de basisverzekering. Omdat je eigen risico wel ieder jaar opnieuw ingaat, betaal je dat dus wel jaarlijks. Of je eigen risico dan opgaat aan fysiotherapie of andere kosten is meer een kwestie van declareren. Namelijk welke rekening we als eerst binnenkrijgen en verwerken. 

Op deze pagina vind je meer informatie. Als je meer vragen hebt hoor ik het graag. 

Feina, Deze voorwaarde is waarschijnlijk door de overheid ingesteld omdat het gemiddeld genomen voordeliger is. Mensen met een chronische indicatie hebben ook vaker andere zorg nodig waar ze hun eigen risico voor betalen. Iemand hoeft, zoals het nu is ingericht, niet per se een hoge aanvullende verzekering aan te houden of kan de behandelingen vanuit de aanvullende verzekering voor niet-chronische aandoeningen inzetten. Als je het waarom precies wil weten zou ik ZiN vragen om een antwoord. 

Fanatiekeling

De onduidelijkheid ligt hierin dat bij overschrijding van het kalenderjaar de voorgeschiedenis wordt meegenomen. 

Ik haal dat ook niet uit jullie webpagina. Dit zou duidelijker moeten.

Groet, Feina.