Chronisch

Starter
Ik ben in maart en oktober 2017 geopereerd aan mijn schouder
Ben uitgebreid verzekerd maar omdat mijn behandeling chronisch is krijg ik nu opeens declaraties omdat ik de eerste 20 behandelingen in 2018 zelf moet betalen
Waarom dan uitgebreid verzekerd

Chronisch

4 ANTWOORDEN

Re: Chronisch

Webcare

Dat valt altijd tegen, een rekening die je niet had verwacht. Tijd voor uitleg hoe het nu zit met de vergoeding voor chronische fysiotherapie Wendy.

Bedoel je dat je jouw  behandelingen zelf moet betalen of bedoel je dat je eigen risico betaalt? Ik heb je polisgegevens nodig om dit voor je na te kijken, stuur me daarom svp een privébericht met je relatienummer, geboortedatum en postcode.

Ik geef je alvast hier wat algemene informatie over de vergoeding. 

Je hebt een chronische indicatie en  je kreeg fysiotherapie in 2017.

Krijg je in 2018 jaar voor dezelfde indicatie ook fysiotherapie uit de basisverzekering vergoed? Dan betaal je ook over het kalenderjaar 2018 eigen risico.

Chronische fysiotherapie wordt na de 20e behandeling vergoed uit de basisverzekering

De eerste 20 behandelingen betaal je zelf, of komen uit een aanvullende verzekering.

Het aantal behandelingen blijft per indicatie doorlopen, over kalenderjaren heen

De teller gaat dus niet op nul, en de behandelingen blijven uit de basisverzekering vergoed worden. Tenzij er sprake is van een nieuwe indicatie.

Waarom nog zo uitgebreid verzekerd zijn vraag jij je af. Terechte vraag. 

Je kunt eens goed kijken als je in 2019 je verzekering weer kunt wijzigen wat voor jou belangrijke vergoedingen zijn en hoe uitgebreid je aanvullende verzekering moet zijn.

Je fysiotherapeut weet hoe lang de indicatie geldt voor jouw aandoening

Voor een aantal behandelingen geldt een tijdslimiet van 3, 9, 12 of 24 maanden. Je krijgt dus niet altijd onbeperkt fysiotherapie vergoed uit de basisverzekering. Is er geen tijdslimiet? Dan heb je na 12 maanden een nieuwe verwijzing van je (huis)arts nodig.

Ik hoor het graag van je als ik je verder kan helpen.

groet 

Pauline

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Wendy1971

Chronische fysiotherapie loopt over de kalenderjaren heen.  In het geval dat je een indicatie zou hebben voor je hele leven, dan betaal je alleen bij de start de eerste 20 behandelingen zelf ( of uit de aanvullende verzekering). Daarna betaalt de basisverzekering alle volgende jaren. Maar voor zorg uit de basisverzekering geldt eigen risico. Met andere woorden: ik vermoed dat de rekeningen die je nu krijgt " eigen risico rekeningen" zijn. Als je goed kijkt in mijnzilverenkruis dan moet je kunnen vinden of het om een vergoeding uit de basisverzekering gaat. 

PS @Pauline zegt hetzelfde. Let ook goed op wat ze zegt over de maximale termijn. Als dat bij jou het geval is, dan stopt de chronische fysiotherapie waarschijnlijk binnenkort. (Er is ook een lijst ( zie bijlage) waarin je dat zelf kunt opzoeken). Jouw fysiotherapeut moet dat ( kunnen) vertellen. Misschien had jouw fysio al eerder in gesprek moeten gaan over jouw verzekeringssituatie. Het is vreemd dat de fysiotherapeut dergelijke kennis, ( notabene over jou!) niet deelt. Daarna heb je dus wel je aanvullende verzekering nodig. Maar zolang de chronische fysiotherapie blijft bestaan, heb je niets aan de aanvullende verzekering ( wel voor andere indicaties). 

Groet, Feina.

Starter
Ze heeft het nagekeken en eind van het jaar wordt mijn polis aan gepast ben over verzekerd

Fanatiekeling

@Wendy1971

Let op: jouw indicatie stopt misschien binnenkort. De maximale duur bij een niet-levenslange ziekte is meestal 12-24 maanden. Dus in 2019 zijn in ieder geval 24 maanden verlopen na je operatie in maart  2017.

Groet, Feina.