Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Zorgverzekeraars in Nederland

Nieuwkomer

Hallo allemaal, 

Ik zal mij allereerst even voorstellen. Ik ben een Chari, 30 jaar en kom uit Amsterdam. Ik heb een goede gezondheid (gebruik alleen de pil en ben brildrager). Waar ik tegen aan loop is dat ik 12 maanden premie betaal maar voor mijn gevoel veel dingen zelf moet betalen/eigen risico. 

Ik heb gisteren contact gehad met de klantenservice van zilveren kruis. Het was druk, welliswaar een uur moeten wachten maar ben super geholpen. Net zoals veel mensen in deze tijd moest ik bellen om wat financiële zaken te regelen. Tijdens mijn gesprek met deze dame vroeg ik haar wat voor zin het heeft om verzekerd te zijn als ik veel dingen zelf moet betalen. Je betaald je premie elke maand, zou dat niet voldoende moeten zijn om daaruit de zorg te krijgen die iemand nodig heeft?  De mevrouw van de klantenservice beaamde mijn gevoel en gaf aan dat er meer mensen klagen over het eigen risico en de hoogte ervan. Ook zij merkt dat er meer mensen in de problemen komen door het lees dat eigen risico heet.

Op advies van deze mevrouw, plaats ik hier een bericht op het forum van zilveren kruis. Hoe meer mensen er aangeven/klagen dat ze in de problemen komen door het eigen risico hoe beter. Laten we dat dan ook doen met zijn allen! Zilveren kruis KAN aan de bel trekken bij de staat om aan te geven dat het anders moet. Maar dan moeten we wel onze monden open trekken en niet meer zomaar accepteren.

Dus bij deze; het eigen risico moet naar beneden! Het kan toch niet zo zijn dat mensen in de schulden komen door het eigen risico??? Dit moet stoppen!

Blijf vooral benoemen dat dit anders moet mensen!

Met vriendelijke groet,

Chari W.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Zorgverzekeraars in Nederland

2 ANTWOORDEN

Re: Zorgverzekeraars in Nederland

Uitblinker

@Char85

ben het met je eens dat het eigen risico best hoog wordt, ik hoop echt dat de rest van het gezin hier gezond blijft, want anders vliegt het geld er te hard uit, 4x €385 voor 2016 wordt mij dan ook te veel.

want los van het eigen risico heb ik ook nog last van eigen bijdrage en niet vergoede kosten ieder jaar.

in 2015 was er bijna €850 aan eigen bijdrage/ niet vergoede kosten voor mij persoonlijk en dan komt daar nog een bedrag van +/-€1000 tot nu toe voor de freestyle libre ivm niet vergoeden.

ben ik dus al zonder de premie er bij te rekenen €2225 extra kwijt voor 2015 plus +/-€100 voor het verbruikte eigen risico van de rest van het gezin.

is wel slikken, maar lukt gelukkig wel, maar zal ook blij zijn als in 2016 de freestyle libre deels vergoed zou gaan worden.

jouw gedachtegang dat je per jaar toch voldoende premie betaald deel ik niet, verzekering is gebaseerd op solidariteit, dus samen dragen alle verzekerden de totale kosten van de zorg.

dat houdt dus in dat er altijd mensen zullen zijn die veel meer betalen dan ze verbruiken aan zorg, terwijl er anderen zijn die veel meer verbruiken dan ze betalen.

om het hier naar mijn eigen huis te vertalen, mijn vrouw en 2 dochters verbruiken veel minder dan ze betalen, terwijl ik veel meer verbruik dan ik voor mij betaal, maar totaal betaal ik uiteindelijk voor het hele gezin altijd nog meer dan wij samen verbruiken

Re: Zorgverzekeraars in Nederland

Moderator

Hoi @Char85 en @diandino24, 

Laat ik mij dan ook even kort voorstellen, ik ben Michelle, 26 jaar en werk als moderator bij Zilveren Kruis. In het 'Stel jezelf voor'' topic stel ik mij iets uitgebreider voor mocht je dat leuk vinden om te lezenSmiley Vrolijk

Top dat mijn collega je heeft verwezen naar deze plek @Char85. Inderdaad de juiste plek om je mening te delen en met ons en andere communityleden in gesprek te gaan over de zorg in Nederland. Eerder heeft onze directievoorzitter Norbert Hoogers vragen beantwoord op de community en een van deze vragen/opmerking was precies dezelfde als die van jou. Ik quote zijn reactie:

" helemaal eens en verzekeraars geven tegengas. Afgelopen jaren is het verplicht eigen risico steeds gestegen. Van eerst 150 euro stapsgewijs naar 385 euro in 2016. In de praktijk leidt het hoge eigen risico er toe dat mensen soms niet de zorg kiezen die wel nodig is bv bij een SOA test. Wat ons betreft geen goede zaak en daar geven we ook tegengas op. We zitten in overleggen. Kijk bijvoorbeeld naar Kerngezond."

Ben benieuwd wat jullie vinden van zijn reactie.