Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Waarom moet ik 1 euro extra betalen voor een acceptgiro?

Voorbijganger

waarom moet ik 1 euro extra kosten betalen voor een acceptgiro? kan iemand dat uitleggen?

• Eigen risico en premie

12 ANTWOORDEN

Re: Waarom moet ik 1 euro extra betalen voor een acceptgiro?

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Joehoe, welkom op de community! De acceptgiro is een betaalmiddel dat we het liefst zo min mogelijk gebruiken. Het brengt wegens het printen en de verzending extra kosten met zich mee. Een deel van die kosten berekenen we door. Als alternatief bieden we automatisch incasso, betaalmail en met sommige banken is er ook de mogelijkheid tot finbox betalingen. Deze vormen kennen geen €1 toelage. 

Voorbijganger

maar is het niet zo bij wet geregeld dat als er meer dan 2 "gratis" betaaldiensten worden aangeboden dat er dan geen extra kosten gerekend mogen worden voor bijv een acceptgiro?

Voorbijganger

mijn vader heeft deze betaalwijze , voor weet ik veel  hoe lang "moeten" accepteren omdat tie niet in het bezit is van een computer .. 

Voorbijganger

.. vandaar mijn vraag .. 

Moderator
Moderator

Hallo @joehoe

Wij hebben dit een aantal jaar geleden opgenomen in de polisvoorwaarden. Er staat dat je als je kiest voor een andere betaalwijze dan automatische incasso, er administratiekosten in rekening gebracht kunnen worden.

De administratiekosten geldt alleen bij de premie incasso. De toeslag geldt per acceptgiro, dus bij een jaarbetaling betaal je € 1,-. Bij een maandbetaling betaal je € 1,- per maand, dus € 12,- per jaar.

• Geen administratiekosten in geval van:
    • acceptgiro voor zorgkosten (eigen risico inningen etc.)
    • herinneringnota (na storneren automatische incasso)

8.3 Hoe u (verzekeringnemer) de premie en andere kosten betaalt

Wij hebben het liefst dat u (verzekeringnemer) de volgende bedragen via een automatische incasso betaalt:

a premie;

b verplicht en vrijwillig gekozen eigen risico;

c wettelijke eigen bijdragen;

d eigen betalingen;

e eventuele overige vorderingen.

Kiest u (verzekeringnemer) ervoor om op een andere manier te betalen dan via een automatische incasso? Dan kan het zijn dat u (verzekeringnemer) daarvoor administratiekosten moet betalen

Geeft dit je meer duidelijkheid? 

Groet,

Jan 

Fanatiekeling

Maar dit is geen antwoord op de vraag of dit wettelijk is toegestaan? Er zouden twee andere gratis betaalmogelijkheden moeten worden aangeboden. Klopt dit volgens ZK niet? 

Ik dacht dat er ook iets als Finbox was? 

Groet, Feina.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hi Feina, scherp opgemerkt. We mogen inderdaad niet zomaar een betaal toeslag rekenen. We moeten minimaal 2 alternatieven bieden die "gratis" zijn. Met betaalmail, finbox en automatisch incasso voldoend we daaraan. Het is dus precies andersom Joehoe. 

Fanatiekeling

En zò kun je betalen via betaalmail: het werkt bijna hetzelfde als via een acceptgiro, maar je hebt er wel een computer, tablet of smartphone met internettoegang voor nodig: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/service/betalen/Paginas/premie-betalen.aspx

zie bijlage.  

ps Betaling gaat via " iDEAL".  Dat kun je gewoon gebruiken zonder aanmelding vooraf. Je moet eerst jouw bank aanvinken, en daarna kom je in een betaling terecht ( na inloggen bij internetbankieren of bij de bank-App) . Dat gaat heel soepel! Je hoeft daarna alleen de betaling te verzenden. 

Groet, Feina.

Bekend gezicht

waarom wordt er bij de premie berekening  1 euro extra gerekent voor de acceptgiro  ik hoef die kaart helemaal niet, enkel de rekening is voldoende  ,  vreemd is dat bij de eigen risco rekening  GEEN extra kosten worden berekend voor de nutteloos bijgevoegde accetgiro  kaart.

Community Manager

@gijsbertus Leuk dat je je vraag stelt op de community. Wellicht dat het antwoord van @Jan duidelijk maakt waarom die 1 euro extra in rekening wordt gebracht. 

Ik hoor graag van je of het zo helder is.

Bekend gezicht

er wordt gesuggereerd  door zk  dat de acceptgiro  extra kosten met zich mee brengt  ,  die extra kosten heb je dus ook bij een acceptgiro  bij overige betalingen  ,dan premie betaling.  uw  antwoord suggereerd nu dat de 1 euro een truuk is om mensen maar te puchen om de premie maar per incasso te betalen  mbt   de  incasso van eigen risico betaling stelt  zk  dat  als er ook maar 1x  een automatische betaling mislukt  er geen afbtelings regeling meer is of kan komen,  ik kan echter niet garanderen dat dit niet eens een keertje voor kan komen  welke  afboekings datum ik ook kies,   ik vind het dan ook oneerlijk dat  er bij afbetaling geen acceptgiros  gestuurd kunnen worden. 

Bekend gezicht

waarom geen finbox    voor premie  en eigen risico,  scheelt veel kosten en wer voor jullie zoals je zelf ook schrijft