Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Waarom betaal ik eigen risico?

Bewerkt 
Medewerker

“Waarom moet ik nu zelf betalen, ik betaal toch al premie en declareer nooit wat! Hoe zit dat nou?”

Waarschijnlijk is voor veel mensen bovenstaande situatie herkenbaar. Klikt u voor een uitgebreide uitleg op eigen risico

Wat vindt u van het eigen risico? Praat mee en laat weten wat u ervan vindt.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Bijlagen

Waarom betaal ik eigen risico?

5 ANTWOORDEN

Re: Waarom betaal ik eigen risico?

Nieuwkomer
Ik vindt een eigen risico bedrag betalen niet erg, dat is bij de meeste verzekeringen zo, maar de hoogte van het bedrag is echt belachelijk!! Je betaald maandelijks veel premie en daarop nog een eigen risico van 360 euro per persoon, dat staat niet in verhouding. Wij betalen maandelijks 250 euro per maand premie, krijgen geen toeslag en daarnaast dus nog 720 euro per jaar eigen risico, dat gaat me te ver. En het lijkt er ook op dat er steeds meer medicijnen niet vergoed worden in de verzekering en volledig betaald moeten worden via eigen risico. Bij andere verzekeringen kunnen je ook kiezen voor wel eigen risico en geen eigen risico en dan is de premier hoger per maand. Waarom niet deze optie??? Voor andere verzekeringen kan ik kiezen wel of niet af te sluiten, maar voor deze verzekering zijn we verplicht. Daarnaast een zorgverzekeraar maakt winst jaarlijks, dat is niet het principe van deze verzekering.

Fanatiekeling
De regering heeft voor dit eigen risico besloten. Het is een goed besluit. Het zorggebruik is sinds vorig jaar sterk gedaald. Daardoor kon de premie dit jaar dalen. Als er geen eigen risico was geweest, of als dit lager was geweest, dan was nu de premie hoger geweest.
Juist diegenen, die geen gebruik maken van de zorg, zijn hiermee in het voordeel. Want zij betalen het eigen risico niet, maar de chronisch zieken betalen het elk jaar.

Bezoeker
Het is geen eigen risico. Voor alle chronisch zieken is het een gewone premieverhoging. Zou mooi zijn als die maandelijks betaald kan worden, in plaats van in ene keer.
Voor gezonde mensen is het ook geen eigen risico, maar een bedrag dat gegarandeert altijd betaald moet worden, zodra je ziek wordt.
Dat hiermee de ziektekosten dalen, dat is niet iets positiefs. Mensen hebben het geld niet voor behandeling. Ze gaan bv niet meer naar fysiotherapie, waardoor ze later wellicht ernstiger problemen krijgen. Er wordt wat aangerommeld met medicijnen uit het buitenland, in de hoop dat het goedkoper is dan 360 euro. Oudjes die het geld niet hebben voor hulpmiddelen, kunnen het huis niet meer uit. Gezondheid is dankzij de commercie alleen nog voor degenen die het kunnen betalen.

Bewerkt 
Nieuwkomer

Na het betalen van een zeer hoge verzekering premie er verzekerd worden gevraagd om bovenop nog een zeer hoog eigen risico te betalen en dan komt erbij een eigen bijdrage. Als dit geen gelegaliseerd diefstal tussen het overheid en de zorgverzekeraar wat Is het dan.
Waarom niemand in opstand hier komt verbijsterend. Dit gebeurt niet in veel ander EU lidstaten. Voor mensen met een chronisch ziekte opgeteld en verdeeld in maandelijks termijn komt het in sommige gevallen boven de 500 Euro per mand. Dit is extreme hoog. Het zo genaamd toeslagen is slechts een dekmantel waarvan niet iedereen in aanmerking komen. Het zogenaamd principe dat iedereen betalen hetzelfde afhankelijk van inkomen en men met een zeer lage inkomen als bedelaars toeslagen moet aanvragen is demoralising voor veel mensen.
Heeft het Regering en Zorgverleners eens hier over gedacht?
Ik wil graag u reactie hierop.
Mijn excuses voor het slecht nederlands mijn moeder taal Is engels.
Graag u reactie.

Bewerkt 
Moderator

@CMG2109 Welkom op de community! 
Het eigen risico is een veel besproken onderwerp. Daarom heb ik je vraag toegevoegd in een bestaand topic. Hier wordt er besproken waarom we het eigen risico betalen en ieder zijn mening hierover. 

Waarom betalen we het eigen risico? 
De overheid heeft bepaald dat iedereen voor de basisverzekering een eigen risico heeft. Doordat mensen zelf het eerste deel van hun zorgkosten betalen, blijft de premie lager en worden mensen bewuster gemaakt van de kosten van de zorg.

Dit antwoord en meer informatie over het eigen risico is terug te vinden in het kennisbankartikel.
Ik zie dat je het ook over de eigen bijdrage hebt. Als je hiervoor meer zou willen weten, lees dan ook eens de pagina over de eigen bijdrage.

Ook in dit topic lezen we over de hoogte van de kosten. Zeker voor chronische zieken. Zoals je al terecht aangeeft, zijn er soms toeslagen mogelijk. Zoals de zorgtoeslag, dit gaat via de belastingdienst. Je geeft aan dat het voor mensen demoralizerend kan werken. Denk je dat mensen daarom geen toeslag aanvragen? Wat zou hieraan te doen zijn? Misschien heb je nog tips voor deze mensen?