Highlighted

Vallen preferentie medicijnen onder het eigen risico bij zilveren kruis?

Bezoeker

Hallo,

Ik zit nu nog bij vgz bewuzt, maar wil voor jaar 2019 overstappen naar zilveren kruis.
Ik gebruik methylfenidaat 10mg van fabrikant milan. Zowel bij vgz als zk staat dit middel op de preferentie lijst.

Bij vgz valt dit niet onder het eigen risico en betaal ik alleen de afleverkosten van de apotheek.

Hoe zit dit bij zilveren kruis? Gaat om de basisverzekering, dus niets aanvullend.

Vallen preferentie medicijnen onder het eigen risico bij zilveren kruis?

OPGELOST
14 ANTWOORDEN

Re: vallen preferentie medicijnen onder het eigen risico bij zilveren kruis?

Fanatiekeling

Het middel zelf wordt bij Zilveren Kruis niet buiten het Eigen Risico gehouden in geval het een preferent middel betreft.

De prijs van het middel is €2,23 per 45 tabletten van 10 mg. Maar het is mogelijk dat ZK hogere kosten rekent bij apotheken met een IDEA contract. Zie de bijlage.

Groet, Feina.

Bezoeker

Bedankt. Top antwoord. Dit zocht ik! Ik ga toch bijna zeker over naar zk.

Ik kies dan voor basis budget + basis plus module + tand 2 sterren met 850 eigen risico. Ben dan met collectiviteitskorting maar 107,76 per maand kwijt.

Vooral die tand 2 sterren voorwaarden zijn beter en tegen een lagere prijs dan bij andere verzekeraars.

Met basis budget kan ik gewoon terecht met 100% vergoeding bij ziekenhuizen bij mij in de buurt mocht het nodig zijn.

Mocht ik toch vanuit die ziekenhuizen doorverwezen worden naar bijv een umc, dan wordt dat ook 100% vergoed.

Eigen risico is eigenlijk maar 260 euro per maand extra als ik het volledig ga gebruiken (Ga eigenlijk nooit naar dokter of ziekenhuis). 500 vrijwillig min korting premie (12 x 20 euro).

Maar toch nog een laatste vraag. Wat zijn nu de grote verschillen tussen zilveren kruis "normaal" en Ziezo behalve de prijs en dat alles online geregeld moet worden?

Alvast bedankt voor je antwoord. 

Fanatiekeling

Volgens mij is de polis hetzelfde, behalve de hulpmiddelen die bij Ziezo verplicht bij een online-leverancier besteld moeten worden. Dat is niet handig. 

Ziezo wil dat je van een internetapotheek gebruik maakt. In 2018 was het nog mogelijk om toch naar de gewone apotheek te gaan. In 2019 zie ik daarvoor weinig ruimte in de polisvoorwaarden. De klantenservice legt dit echter anders uit. 

Het verschil tussen Ziezo en ZK kan elk jaar groter worden. Dat is ook het nadeel aan deze Ziezo-verzekering: dat je elk jaar heel goed  moet opletten. 

Maar dit geldt ook voor de Basis Budget: de contracten kunnen elk jaar wijzigen. Als jouw ziekenhuis volgend jaar niet geselecteerd wordt voor Budget, dan ben je gedwongen de verzekering op te zeggen (en ZK waarschuwt niet!). Bijvoorbeeld is het Deventer ziekenhuis dit jaar niet meer gecontracteerd, terwijl dit ziekenhuis een regiofunctie heeft.  

PS het is €885 eigen risico.

De twee sterren tandverzekering heeft als kenmerk: 

Maximaal Netto Vergoeding: € 236 ( dit is het verschil tussen de maximale vergoeding en de betaalde premies) Break-Even: € 351( dit is het factuurbedrag, waarboven je pas voordeel krijgt van de verzekering)

Conclusie: alleen als je zeker bent dat je meer dan €350 tandartskosten krijgt, is deze verzekering interessant.

Groet, Feina.

Re: Vallen preferentie medicijnen onder het eigen risico bij zilveren kruis?

Webcare

Welkom op de community @Gargamel, allereerst ook goed te horen dat je overweegt naar ons over te stappen.

@Feina hielp je verder met je vragen, zij was al heel volledig, dank daarvoor @Feina.

Vraag even na bij je apotheek welk contract er met ons is afgesloten. 

Je kunt het ook in de Zorgzoeker nakijken, IDEA of Preferentiecontract.

Bij een IDEA contract bepaalt de apotheker welk merk methylfenidaat je krijgt, dit kan wisselen gedurende het jaar.

Bij een preferentie overeenkomst bepalen wij de fabrikant.

Je leest hier meer over ons geneesmiddelenbeleid.

Zoals Feina bevestigt, bij ons betaal je eigen risico over de kosten van geneesmiddelen waaronder het medicijn wat jij gebruikt.

Je wilt weten wat het verschil is tussen ZieZo en Zilveren Kruis. Je regelt alles online. Hierdoor is de basisverzekering van ZieZo goedkoper. Zo bestel  je bijvoorbeeld je medicijnen en een aantal hulpmiddelen online. Het online bestellen van medicijnen is geen verplichting, dit is onveranderd in 2019.  Meer informatie hierover vind je  bij de betreffende vergoedingen. 

Bij Zilveren Kruis zijn de aanvullende verzekeringen uitgebreider. Ik lees dat jij je keuze hebt gemaakt en dat met jouw zorggebruik ZieZo een prima optie is voor je.

Voel je welkom als je nog vragen hebt Gargamel, we helpen je graag verder!

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

@Pauline

Je had gelijk w.b. de verplichting online-apotheek door ZIezo. De polisvoorwaarden zijn in 2019 hetzelfde gebleven als in 2018. Doordat er " bij voorkeur" staat, kan ZK geen verplichting opleggen. Dit werd ook bevestigd door de klantenservice en dus ook op dit forum. Toch blijft het een twijfelgeval. Ik vind dat Ziezo duidelijker moet zijn: als het mag, moet je ook opschrijven dat het mag. 

https://www.zilverenkruis.nl/VergoedingenDownloads/Voorwaarden-2019-ZieZo-94400ZW.pdf

In artikel 5 op p. 28 staat onder het kopje Farmaceutische Zorg: 

Lagere vergoeding bij niet-gecontracteerde apotheek Let op! Voor het recht op farmaceutische zorg geldt dat wij speciaal voor ZieZo Basis en ZieZo Selectief een beperkt aantal internetapotheken hebben gecontracteerd. Dat betekent dat u bij voorkeur gebruik dient te maken van de door ons gecontracteerde internetapotheken. Kan deze internetapotheek de gewenste geneesmiddelen en/of dieetpreparaten niet leveren? Of er zijn andere omstandigheden waardoor u, uw geneesmiddelen en dieetpreparaten, bij een andere apotheek wilt bestellen? Dan kunt u ook gebruik maken van een andere door ons gecontracteerde apotheek. Als u gebruik maakt van een niet-gecontracteerde apotheek, dan vergoeden wij 75% van het gemiddelde tarief waarvoor wij deze zorg hebben ingekocht (bij gecontracteerde apothekers). 

In de algemene tekst op p.2, nog vóór de inhoudsopgave staat: 

Medicijnen
Medicijnen bestelt u bij voorkeur bij de internetapotheken die voor ZieZo Basis en ZieZo Selectief zijn gecontracteerd. Als deze internetapotheken de gewenste geneesmiddelen en/of dieetpreparaten niet kunnen leveren, of als u ze met spoed nodig heeft, kunt u ook naar een gecontracteerde apotheek bij u in de buurt. Bekijk www.zk.nl/zorgzoeker om te zien waar u heen kunt.

Groet, Feina.

Webcare

Dag Feina,

Het is me niet helemaal duidelijk wat je vraag is. Bedoel je dat het voor jou onduidelijk is dat er "bij voorkeur" staat? Het is juist dat we vragen bij voorkeur medicijnen online te bestellen. Het moet dus niet, maar om de premie van ZieZo zo laag mogelijk te houden, vragen we dit wel zo veel mogelijk te doen.

Ik hoor graag waar voor jou de onduidelijkheid in zit.

Groeten,

Bas

Fanatiekeling

@BasA, ik vind dat in de vetgedrukte tekst de verplichting tot gebruik van de internetapotheken ligt besloten. Er staat namelijk " voor het recht op.... ". 

Ik heb in de Zorgzoeker echter gezien dat deze internetapotheken, speciaal voor Ziezo, nog niet te vinden zijn. Dus ik krijg de indruk dat Zilveren Kruis hier op 2 gedachten hinkt.

Groet, Feina.

Webcare

Dag Feina, 

Ik begrijp je punt, de zinsnede 'recht op' geeft een begrenzing aan. Als je puur deze zin eruit pikt, zou je zeggen dat je alleen bij een beperkt aantal internetapotheken vergoeding krijgt voor medicijnen. Omdat dat niet het geval is, leggen we in de zinnen erna uit wat we hiermee bedoelen.

Hoe heb je precies in de Zorgzoeker gekeken? Als je rechtstreeks vanuit de Zorgzoeker zoekt (zorgzoeker.zilverenkruis.nl) kan je inderdaad niet direct zoeken op 'internetapotheek'. Je ziet wel bovenaan onder 'filters' dat je voor ZieZo naar een internetapotheek kan gaan. Hetzelfde geldt als je naar de vergoedingspagina van medicijnen gaat. Als je dan ZieZo selecteert en onderaan de pagina de link 'Zorgzoeker' volgt, word je onderaan de pagina naar dezelfde pagina geleid. 

Groeten,

Bas

Bezoeker

Nu heb ik net de klantenservice gebeld (optie 3). Gevraagd o.a. om het grote verschil tussen ziezo zk en gewoon zk. De medewerker gaf aan dat de klant verplicht medicijnen moet bestellen via internet apotheek, tenzij het niet anders kan.

Aangegeven dat in de voorwaarden bij voorkeur staat en niet verplicht.

Ook gewezen op dit forum. Antwoord van de medewerker was dat hij en zijn collega's dan verkeerd geinformeerd waren.

Hoezo duidelijke voorwaarden?

Heb er verder niet lastig over gedaan, want hij kan hier ook niet aan doen (ik heb vroeger ook inbound customer call center werk gedaan tijdens mijn studietijd).

Maar het lijkt me verstandig dat ZK dit wel onder de aandacht brengt bij de callcenter medewerkers.

Verder waren mijn overige vragen perfect beantwoord en ben ik zeer beleefd te woord gestaan. Smiley Vrolijk

gr.

Gargamel

Webcare

Goedenavond,

Excuses dat je verkeerd bent geinformeerd door mijn collega's en bedankt voor het melden. Het online bestellen van medicijnen is inderdaad geen verplichting met een ZieZo verzekering. Met een ZieZo verzekering kun je online medicijnen makkelijk bij één van de internetapotheken: Benu Apotheek, Efarma, Nationale apotheek en Thuisapotheek.

Als je met spoed medicijnen nodig hebt of als de internetapotheek de gewenste medicijnen niet kan leveren? Haal dan de medicijnen bij één van de gecontracteerde apotheken. Je vindt gecontracteerde apotheken in onze Zorgzoeker. Jouw huisarts kan je vertellen of er spoed is of niet.

Voor ZieZo hebben we dezelfde apotheken gecontracteerd als Zilveren Kruis.  Gecontracteerd apotheken kun je vinden in onze zorgzoeker.

https://zorgzoeker.zilverenkruis.nl/

Groeten,

Mouniim

Bezoeker

@Mouniim

Volgens mij is de zin hieronder het enige dat relevant is:

"Het online bestellen van medicijnen is inderdaad geen verplichting met een ZieZo verzekering."

Fanatiekeling
Ik vind dat de reactie van @mounim juist de vrije keuze voor de gewone apotheek tegenspreekt. Ik vind dat zijn uitspraak gelijk staat met "internetapotheek TENZIJ".

PS ik vraag me ook af of de internet-klant nog wel welkom is bij de gewone apotheek? Zo'n spoedeisende situatie is voor de apotheek ook lastiger. En de controle op het overige medicijngebruik? Hoe gaat dat in zijn werk? Rechtstreeks of via het LSP. Misschien weigert de apotheek de levering als er geen gegevens bekend zijn.
Groet, Feina.

Webcare

@Gargamel @Feina

Ik wil even alle onduidelijkheden over ZieZo en het ophalen van geneesmiddelen uit de wereld helpen. Met een ZieZo zorgverzekering zien wij graag dat geneesmiddelen besteld worden bij een online apotheek waar wij afspraken mee hebben. Dat komt omdat ZieZo een online zorgverzekering is. Mede door deze focus op online dienstverlening kunnen wij de premie van ZieZo relatief laag houden.

Het is echter geen verplichting om gebruik te maken van een online apotheek. ZieZo verzekerden zijn in alle situaties (spoedeisend of niet) welkom om naar een gecontracteerde apotheek te gaan en de geneesmiddelen daar op te halen. De apotheken die voor onze Zilveren Kruis verzekeringen gecontracteerd zijn, zijn dat ook voor ZieZo.

Oftewel, heb je een ZieZo verzekering en ga je naar een gecontracteerde apotheek? Dan werkt het exact hetzelfde als wanneer je een Zilveren Kruis verzekering zou hebben. De apotheek beoordeelt aan de hand van een recept welk geneesmiddel je mee krijgt op basis van de werkzame stof, en declareert de kosten die vergoed worden rechtstreeks bij ons. 

Sorry voor de onduidelijkheid en de informatie die je telefonisch hierover kreeg Gargamel (leuke naam trouwens). Ik ben het met je eens dat onze polisvoorwaarden over dit punt niet geheel duidelijk zijn. Ik stuur hier een signaal over door naar mijn collega's die over de voorwaarden gaan.

Groetjes,
Bart

Fanatiekeling

PS ik vraag me ook af of de internet-klant nog wel welkom is bij de gewone apotheek? Zo'n spoedeisende situatie is voor de apotheek ook lastiger. En de controle op het overige medicijngebruik? Hoe gaat dat in zijn werk? Rechtstreeks of via het LSP. Misschien weigert de apotheek de levering als er geen gegevens bekend zijn.

En het antwoord op bovenstaande andere vraag? Hebben andere forumgebruikers hier al ervaring mee? 

Groet, Feina.