Rekening van test/medicatie komt 3 - 6 maanden later

Starter

14 oktober 2016 heb ik bloedonderzoek laten doen, waarna ik voor 6 weken simpele medicatie kreeg voorgeschreven. Nu krijg ik vandaag, 9 januari 2017, de rekening hiervoor; het bedrag zal eind januari worden afgeschreven. Ik heb al eerder meegemaakt dat de rekening voor een behandeling of medicament lange tijd nadien wordt toegestuurd, soms zelfs met 6 maanden tussentijd. Wat is hier de reden voor? Waarom kan dit niet nog dezelfde maand?

Mvg 

Rekening van test/medicatie komt 3 - 6 maanden later

7 ANTWOORDEN

Re: Rekening van test/medicatie komt 3 - 6 maanden later

Uitblinker
Hoi @A-B,
Het is normaal dat, met name ziekenhuisnota's, sommige rekeningen lang op zich laten wachten.
Dat kan inderdaad maanden duren voor ze bij zilveren kruis worden ingediend.
Mijn apotheek bv is ook niet heel snel met declareren, duurt ook langer dan 1 maand voor ik het in kan zien op mijn zilveren kruis.
Ligt dus niet aan ZK dat ze zo laat zijn met het verhalen van je eigen risico

Moderator

Hoi A-B, 

Het klopt dat er nog wel eens een periode tussen de echte behandeling en het ontvangen van de rekening wil zitten. 

Diadino geeft in zijn reactie meer uitleg hierover. Bedankt daarvoor Smiley Vrolijk Dit heeft inderdaad te maken met de manier van declareren en hoe de (ziekenhuis)rekening is opgebouwd. 

Ik geef je graag dit linkje mee. Hier kan je het één en ander terug lezen over ziekenhuisrekeningen. Zo ook meer informatie over waarom het vaak even duurt voordat de nota wordt verstuurd (en je eventueel bericht van ons krijgt).

Ik lees dat het in jouw situatie ook gaat over medicatie en bloedonderzoek. Dat laatste kan ook worden uitgevoerd door een ziekenhuis. Declareren van medicijnen door een apotheker gaat vaak over een bepaalde periode. Dan sparen ze als het ware de rekeningen op en sturen dat dan in één keer naar alle zorgverzekeraars. In de praktijk gaat dit vaak wel sneller dan een ziekenhuisrekening. 

Heb je nog vragen A-B? Stel ze gerust! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Starter

Oké, dat maakt het iets duidelijker. Het enige is dat het hier niet om een ziekenhuis gaat, maar vanaf een Saltro-locatie en gewoon de plaatselijke apotheek.

Verder bedankt voor beide antwoorden!

Webcare

@A-B Dat een rekening voor het eigen risico soms lang op zich laat wachten is eigenlijk een combinatie van een aantal factoren. Eva gaf je al het voorbeeld van de manier waarop ziekenhuizen zorgkosten indienen, de DBC's. Ook voor andere zorgkosten zoals geneesmiddelen kan het wel eens voorkomen dat wij een rekening pas een aantal maanden later ontvangen.

Zorgverleners mogen in principe nog zorgkosten van het voorgaande jaar indienen. Zo lang wachten ze meestal niet maar er kan wel wat tijd tussen zitten. Voor ziekenhuiskosten is dat gebruikelijk zo vanwege de manier hoe deze gedeclareerd worden, maar voor bijvoorbeeld geneesmiddelen of een laboratoriumonderzoek kan dit ook gebeuren. Pas wanneer wij een rekening ontvangen en hebben betaald kunnen wij dit met het eigen risico gaan verrekenen.

Het verwerken van zorgkosten, het opstellen van het declaratieoverzicht en vervolgen jou tijdig informeren over de rekening, daar kan zo een maand of 2 overheen gaan. Kost dus ook weer tijd.
Daarnaast willen wij niet voor iedere kleine rekening voor het eigen risico een declaratieoverzicht toesturen. We proberen er rekening mee te houden dat er nog meer kosten aan kunnen komen die ook verrekend moeten worden met het eigen risico. Kleinere rekeningen voor het eigen risico houden wij daarom een tijdje vast, om ervoor te zorgen dat we niet onnodig veel declaratieoverzichten versturen. 

Hopelijk heb je nog wat aan deze aanvulling A-B!

Groetjes,
Bart

Uitblinker

hoi @A-B

ook de lokale apotheek doet er soms lang over,

bij mij was de laatste keer medicatie ophalen op 3 december en die kosten zijn tot nu toe ook nog niet gedeclareerd door de lokale apotheek

laatste visite bij een ZBC is ook nog altijd niet gedeclareerd.

scheelt dat bij mij het eigen risico gespreid betaald wordt, dus ik krijg geen verrassing meer qua nota.

Fanatiekeling

@BarthH " niet voor iedere kleine rekening voor het eigen risico een declaratieoverzicht toesturen."

Kan de verzekerde de rekening in de tussentijd wel in de MijnOmgeving via internet bekijken? Voor de verzekerde is de stand van het Eigen Risico belangrijk!

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Hallo Feina, zodra er bij ons is gedeclareerd door de zorgverlener, zie je dat op Mijn Zilveren Kruis staan. Het kan dan nog even duren voordat wij de rekening van het eigen risico naar de verzekerde sturen.Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.