Premie voor 2 maanden in 7 dagen afgeschreven

Nieuwkomer

Ik ben sinds 1 januari verzekerd bij Zilveren Kruis.
Nu werd mijn eerste premie 20 januari afgeschreven en wordt de premie voor februari morgen (27 januari) afgeschreven.
Dit is wel erg veel geld om binnen een week af te schrijven!
Ik had het logisch gevonden als de volgende premie pas een maand later afgeschreven wordt.
Ik heb dit nog bij geen enkele zorgverzekering meegemaakt en ik ben al regelmatig gewisseld van zorgverzekering.

• Eigen risico en premie

Premie voor 2 maanden in 7 dagen afgeschreven

6 ANTWOORDEN

Re: Premie voor 2 maanden in 7 dagen afgeschreven

Starter

Ik kreeg hier ook bericht over, en kan, en wil, niet dat er in een maand tijd 2 maanden premie afgeschreven wordt. Helaas kom ik er telefonisch niet door. Het enigste wat mij rest is om het terug te boeken als er voor de 2e keer premie wordt afgeschreven. Dat doe ik niet graag, maar ik kan niet anders. Weet iemand waarom dit is eigenlijk ?

Community Manager

Hoi @JanineMich Dat is inderdaad wel erg kort op elkaar. Normaal gesproken schrijven we de premie op de 27e af voor de volgende maand. De afschrijving voor januari is doordat je over bent gestapt altijd later dan de 27e van december, maar bijna een maand later is wel erg veel. Je kan de incassodatum aanpassen in 'Mijn Zilveren Kruis' als dat je beter uitkomt. Een andere optie is om de premie van februari in termijnen te betalen, dan trek je het op die manier weer een beetje recht. 

Sorry voor het ongemak, ik hoop dat deze uitleg een beetje helpt. 

Starter

Hallo Zilveren Kruis,

Ik vind het wel heel erg vervelend dat jullie mij aanbevelen om dan maar gelijk al van start te gaan met een betalingsafspraak. Waarom hebben jullie niet gewoon in December afgeschreven ? Ik was ruim voor de 27ste aangemeld voor zilveren kruis.

Ik ben niet erg tevreden met dit antwoord.

Moderator

Hoi Marcam,

Ik begrijp je onvrede. Je bent een nieuwe klant en je krijgt nu in eens twee maandrekeningen erg snel op elkaar volgend. De informatievoorziening van onze kant is daarbij ook niet erg sterk. Vervelend en jammer dat de eerste contacten met ons zo lopen. 

Raoul geeft in zijn reactie uitleg over het systeem. Dat er, in verband met de overstap, pas in het nieuwe jaar afgeschreven kan worden. Zeker wanneer je vrij op tijd een de overstap hebt doorgegeven, kan dit dubbel overkomen.

Je vraagt je af of de betaling niet eerder kon. Om de vraag nog algemener te stellen: kan dit proces niet beter verlopen? Dat gaat over wat er mogelijk is financieel, maar ook een stukje communicatie. Weten wat je kan verwachten. Daar gaan we ook zeker mee aan de slag. Hoe kunnen we dit beter aanpakken. Dat gaat dan wel over de toekomst (volgend jaar). Op dit moment versturen we brieven naar de verzekerden waarbij dit nu speelt. Om in ieder geval uit te leggen wat er is gebeurd en waarom. 

We leren van deze signalen en willen onze processen graag verbeteren. Bedankt voor het delen!

Ook goed om te weten: er is van deze situatie ook een 'denk mee idee' gemaakt hier op de community. Lees hem gerust eens door: Geen aankondiging eerste incasso  

Heb je inmiddels al contact gehad over een eventuele regeling? Niet iedereen heeft zomaar twee maandbetalingen op de plank liggen. Wil je dit liever in termijnen splitsen, neem dan even contact op om naar de mogelijkheden te kijken. Via internet kan het ook: betalen in termijnen

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Nieuwkomer

Precies hetzelfde hier,

Op 17.02.2017 -> Afboeking voor de premie over de maand februari - maart 2017
(2 dagen te laat)
Op 20.02.2017 -> Afboeking voor de premie over de maand maart - april 2017
(24 dagen te vroeg)

Er was namelijk afgesproken dat er telkens op de 15e een automatische afboeking gedaan zou worden. Waarbij er dan gezegd werd op 15.02.2017 voor de maand februari - maart 2017 en dan op 15.03.2017 voor de maand maart - april 2017

Klantenservice was niet te bereiken op het moment dat ik het ontdekte ('s avonds)

Dus terugboeking gedaan, klachtenformulier opgestuurd incl. verhaal en aangeduid dat als men het er niet mee eens is dat men dan voor x-datum moeten reageren en wanneer dat niet het geval is dat ik er dan vanuit ga dat de premie voor de maand maart - april 2017 afgeboekt wordt volgens afspraak, namelijk op 15.03.2017.

Webcare

@WendyvanderHoorn  
Hoi Wendy,
Allereerst welkom op de community! Vervelend dat er zoveel onduidelijkheid is over de afschrijving van je premie. Zo moet het natuurlijk niet gaan. Ik raad je sowieso aan om ons even te bellen zodat wij de afschrijving van je premie, en wat er mis zou zijn gegaan, met jou kunnen bespreken. Financiële gegevens bespreken om privacy redenen niet in detail op het forum zelf.

Wat ik wel nu wil aangeven is dat wij bij de automatische incasso van de maandpremie uitgaan van een afschrijving voorafgaand van de maand zelf. Ik begrijp uit jouw bericht dat je hebt gekozen voor een betaling op de 15e van de maand. Dit houdt in: de 15e voorafgaand van de maand. Voor de premie voor maart zouden wij dus op 15 februari af hebben moeten afschrijven, en straks voor de premie van april op 15 maart.

Andere opties zijn de 21e, 24e pf 27e voorafgaand van de maand of op de 1e van de maand zelf. De automatische incasso vindt dus alleen nooit plaats tijdens de lopende maand. Dat gebeurt alleen als wij een 2e poging doen wanneer het ons de 1e keer niet is gelukt om af te schrijven.

Ik dacht ik maak dit puntje alvast duidelijk omdat je aangeeft een afschrijving terug te hebben geboekt. Niets aan de hand verder, maar wel een goed idee dus om ons even te bellen op 071 752 00 52. Je kunt ons bereiken tussen 08:00 en 18:00.

Als dat je niet lukt kan je ons ook een e-mail sturen via het contactformulier op onze website. Je krijgt dan binnen 2 dagen een reactie van ons. 

Groetjes,
Bart

https://www.zilverenkruis.nl/consumenten/contact/Paginas/e-mail.aspx?TYPE=zknl&cid=email