Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Premie betaling via Finbox

Bewerkt 
Voorbijganger

Het is me al vaker opgevallen dat de bank (RABO) boekt in eigen voordeel v.w.b. rentedatum.

Afgelopen maand is het heel duidelijk, vóór het weekend oude maand en in het weekend nieuwe maand.

Ik heb betaalopdracht op 28 februari 2015 gedaan ( te betalen vóór 1-3-2015). Wat blijkt nu, de Rabobank boekt over op een boek- en valutadatum van 2-3-2015: kassa, bij alle klantbetalingen samen.

Voor mezelf heb ik het gevoel dat ik bij het ZilverenKruis als (te-)laatbetaler  te boek kom.

Nb. De hypotheekrente weet de bank wel in het weekend af te boeken (1-3-2015).

Dit probleem vraagt volgens mij een om een oplossing tussen de verzekering (ZilverenKruis) en de bank (RABO). Grootkapitaal.

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Premie betaling via Finbox

5 ANTWOORDEN

Re: Premie betaling via Finbox

Bewerkt 
Moderator

Hi Arirezka,

Vervelend dat je door de verwerkingsdata van jouw bank het gevoel heb dat je als laatbetaler te boek komt bij ons. Ik wil je daarin graag geruststellen. Wanneer jij netjes op 28 februari de betaling aan ons overmaakt maar de betaling komt, omdat de eerste van de maand in het weekend valt, op maandag bij ons binnen zien wij dit zeker niet als een te late betaling. Wij houden rekening met zon-en feestdagen m.b.t. overboekingen.

De reden waarom jouw bank op zondag bepaalde betalingen wel kan doen en deze specifieke betaling niet weet ik helaas niet. Je zou dit natuurlijk even bij de bank kunnen navragen. Ik ga er vanuit dat zij daar meer duidelijkheid over kunnen geven. Ben benieuwd naar het antwoord Arirezka.

Bewerkt 
Voorbijganger

Ik stelde juist vóór dat Zilverenkruis dit (ALGEMENE) probleem met de bank zal regelen. Alhoewel ik, de verzekerde bij U en de rekeninghouder bij de Bank, klant dus Koning ben wordt er naar mij (ons) dienaangaande niet geluisterd. Er moet iets op grote schaal geregeld worden. Ik hoor het graag van U!

Nb. Vele kleintjes maken één grote vandaar dat er zoveel winst gemaakt wordt.

Bewerkt 
Expert

Beste Arirezka,

Wat @Michelle aangeeft, klopt. Je hoeft niet het gevoel te hebben dat je als laatbetaler te boek staat vanwege een tussenliggend weekend. Hier houden we rekening mee.

Je zegt dat je op 28 februari (zaterdag) hebt betaald, maar dat het bedrag met boek- en valutadatum 2 maart (maandag) is afgeschreven van je rekening. De tussenliggende dagen zijn niet in het voordeel van Rabobank of Zilveren Kruis. Het bedrag is op 2 maart bijgeschreven op onze rekening. Tot die datum wordt het bedrag bij jouw saldo gerekend. Het kan zijn dat je na 28 februari niet meer kunt beschikken over het bedrag, maar het is dus tot 2 maart wel van jou.

De boek- en valutadatum zijn in dit geval pas op de eerste werkdag na 28 februari verwerkt. Dat komt omdat jouw bank geen betalingen naar onze bank verricht in het weekend. Dan zijn de banken gesloten.

Dat je hypotheek wel in het weekend is betaald(1 maart) kan, maar alleen als de incassant(de hypotheekverstrekker) zijn rekening bij dezelfde bank heeft als waar jouw rekening loopt.

Ik hoop je zo voldoende te hebben geinformeerd.

Vriendelijke groet,

Wouter de Ruyter

Medewerker Betalingsverkeer Achmea

Voorbijganger

Beste Wouter, Uit je antwoord begrijp ik dat ook jij het niet begrijpt. Ikzelf weet heel goed hoe het werkt met rentedatums en boekdatums. Ik heb zelf een financiële achtergrond. Deze manupilatie door de bank levert hen rentewinst op. Vele kleintjes(rente) maakt hele grote(winst).

Om aan te geven dat voor niet elke boeking het weekend geldt (telt) bij de bank (doen ze overigens allemaal!), heb ik het voorbeeld van de hypotheekrenteafschrijving vermeld.

Op het moment dat ik een betaalopdracht geef is dat geld niet meer tot mijn beschikking, maar door een latere overboeking ook nog niet bij de begunstigde. Het geld wordt op een tussenrekening gezet.

Enerzijdsligt dit monetair probleem op een hoger echalon bij de verzekering dan op haar forum-afdeling  en anderzijds bij de bank om opgelost te worden. Dit generieke probleem moet dus niet individueel aangepakt worden; het kan de verzekering (rente-)winst opleveren.

Bewerkt 
Expert

Beste Arirezka,

Bedankt voor je reactie.

Als ik je goed begrijp, gaat het je erom dat er geen settlement plaatsvindt in het weekend. Dat is zo, omdat de banken zijn gesloten in het weekend en er daarom geen betalingsverkeer mogelijk is tussen banken onderling. Je geeft aan dat de hypotheek wel met boek- en valutadatum 1 maart is afgeschreven. Dat kan, dan heeft de hypotheekverstrekker een rekening bij dezelfde bank als waar je dat bedrag van hebt betaald.

Ook geef je aan dat het bedrag dat je op 28 februari betaalde, op een tussenrekening werd gezet. Ik wil benadrukken dat het bedrag tot 2 maart tot jouw saldo wordt gerekend, en in het weekend alleen van je bestedingsruimte is gehaald. Omdat het dus tot 2 maart van jou was, heeft Rabobank het geld niet gebruikt om geld mee te verdienen. De financiele markten zijn namelijk gesloten.

Op dit moment is het zo dat alle centrale banken gesloten zijn in het weekend. Ik verwacht niet dat daar snel verandering in komt. Pas als die banken geopend zijn, is betalingsverkeer tussen banken onderling in het weekend mogelijk.

Tot slot, valutering is sinds november 2009 niet meer toegestaan voor binnenlandse (nu SEPA) transacties. De datum waarop het bedrag valutair bij jou is afgeschreven, is de datum waarop de begunstigde het geld valutair ontvangt.

Ik hoop dat ik je hiermee van dienst ben geweest. Ik wens je een prettig weekend!

Wouter de Ruyter

Medewerker Betalingsverkeer Achmea