Nieuwe wet wantbetalers regeling

Bewerkt 
Voorbijganger

op 1 december 2015 is er een nieuwe wetvoorstel verbetering wanbetalersmaatregel aangenomen door de eerste kamer.

mijn vraag is dan ook waarom krijgen mensen geen kans de schuld bij het zilveren kruis in te lossen,

en als je dan vraagd of dat mogelijk is ,dan krijg je het antwoord het kan niet?

dit staat er op de site van de overheid.

Wet verbetering wanbetalersmaatregelen

Dinsdag 1 december 2015 is het wetsvoorstel ‘verbetering wanbetalersmaatregelen’ aangenomen door de Eerste Kamer. Het kabinet wil hiermee het aantal wanbetalers in de zorgverzekering terugdringen. Naast de verlaging van de premie, maakt de nieuwe wet het onder andere mogelijk dat een wanbetaler zonder tussenkomst van een schuldhulpverlener uit de wanbetalersregeling kan stromen als er een betalingsregeling wordt getroffen met de zorgverzekeraar.

mijn vraag is dus waarom zilveren kruis hier niet aan mee werkt? nu blijf ik boetes betalen elke maand ,dat kan toch net zo goed beter aan jullie betaald worden voor het inlopen van de achterstand?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Nieuwe wet wantbetalers regeling

4 ANTWOORDEN

Re: Nieuwe wet wantbetalers regeling

Voorbijganger
En dan zegen binnen 24 uur bericht terug DUS NIET!!

Bewerkt 
Moderator

Hoi @robert1969. Inderdaad wat langer wachten op een reactie. Excuses hiervoor! 

Ik heb het één en ander voor je na moeten vragen met betrekking tot deze regeling.

Het klopt dat de aanpassingen in art 18 van de zorgverzekeringswet (verbetering wanbetalers)  in december in de eerste kamer is aangenomen. Deze bestaat uit 7 aanpassingen, die gefaseerd ingaan.
Uiteraard werken wij daar ook aan mee, sterker nog dat zijn we wettelijk verplicht. Een aanpassing in de zorgverzekeringswet gaat altijd in per 1 januari of per 1 juli. Omdat ook de systemen bij alle verzekeraars aangepast moeten worden is deze wet niet op 1 januari ingegaan. Dit wordt, naar verwachting, 1 juli.

Ik leg je graag uit hoe de situatie nu is. Het is mogelijk om een betalingsregeling te treffen met ons of met de deurwaarder, als deze is ingeschakeld. Helaas is dat op dit moment wel naast de premie bij het Zorginstituut Nederland. Is dit wat je bedoeld met de boodschap 'het kan niet'? 

Naar verwachting is het vanaf 1 juli zo dat het een betalingsregeling een nieuwe uitstroomreden is. De bronheffing wordt dan opgeschort. 

Wil je meer weten over de verbetering van wanbetalersmaatregelen? Bekijk dan ook eens deze pagina. 

Voorbijganger

Maar als ik het goed begrijp? ik kan via zilveren kruis een betalingsregeling krijgen? halen jullie het terug bij de deurwaarden vandaan,anders blijft die boete van kracht?

Moderator

Hoi @robbert1969

Ik ga in mijn antwoord uit van de situatie zoals hij nu is. Dus nu de wet nog niet in is gegaan. 

Het is afhankelijk van je financiële situatie om te bepalen met wie je een betalingsregeling kunt afsluiten. Ik maak uit je reactie op dat de deurwaarder is ingeschakeld? Spreek dan een regeling af met de deurwaarder. Op dit moment is het wel nog in combinatie met de premie bij Zorginstituut Nederland. Naar verwachting zal de situatie dus veranderen vanaf 1 juli.