Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Nieuwe regels incasso Europa 2014

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ter informatie voor verzekerden en verzekeraar: 
Vanaf 1 februari 2014 zijn er nieuwe Europese betalingsregels: op last van de SEPA: Single Euro Payments Area)

1. "  Machtiging wordt mandaat
Zorgverzekeraars die automatisch de zorgpremie incasseren zijn voortaan verplicht om de verzekeringnemer te informeren over de incasso die gepland staat. Je krijgt van jouw verzekeraar een mandaatformulier toegestuurd waarbij je toestemming geeft om een bedrag af te schrijven van jouw rekening. Je dient expliciet akkoord te gaan met de incasso door het formulier schriftelijk te ondertekenen en terug te sturen."

2.  Bericht afschrijvingen in termijnen
Zorgverzekeraars zijn verplicht om minimaal 14 dagen vóór de incassodatum aan te kondigen wanneer er voor de eerste maal premie van jouw rekening wordt afgeschreven.

Ik ben benieuwd of dit gaat lukken!

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Nieuwe regels incasso Europa 2014

5 ANTWOORDEN

Re: Nieuwe regels incasso Europa 2014

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Elze, wij zijn in juni al overgegaan op SEPA. Bedrijven hebben inderdaad tot in 2014 de tijd dit te regelen. Wij vinden het belangrijk dit tijdig te regelen om bij complicaties in het proces tijdige oplossingen te kunnen inregelen. De invoering is zonder noemenswaardige complicaties ingevoerd, een enkeling heeft zijn/haar IBAN door moeten geven. Daar is het wel bij gebleven.

Wat de mandaten betreft, bij de aanvraag van een polis wordt dit mandaat afgegeven. De machtigingen die we al hadden van automatische incasso's mogen volgens de regels over worden genomen naar de nieuwe mandaat.

Fanatiekeling
Ik vat de tekst van de SEPA anders op. Als kopje staat er " machtiging wordt mandaat". Dit betekent dat de machtiging verdwijnt en er een nieuw systeem komt. Wat zou anders het verschil zijn? Ik dacht dat de consument beter beschermd werd met het nieuwe systeem , maar in de uitvoering van ZK maakt het geen verschil? Mij lijkt dat er elke jaar een mandaat opgestuurd moet worden. 

Voormalig medewerker Zilveren Kruis
Elze, alle documentatie staat op de site overopiban.nl. Ik heb het document gevonden waarin staat dat er onder voorwaarden overgezet mag worden van de machtigingen. Helaas heeft het geen pagina of bladnummer. Maar het valt onder het stukje mandaat, bestaande mandaten mogen, onder voorwaarden , geconverteerd worden (2). Hierin wordt ook over AI gesproken. Lees meer hier.

Fanatiekeling
Als dat klopt vind ik het erg jammer. Ik vind vooral de zorgincasso's een bron van ergernis. Met de incasso van bijvoorbeeld een energiebedrijf kan ik wel leven. Die zijn regelmatig. Maar die van de zorgverzekeraar vind ik eigenlijk onacceptabel. Ik vind dat altijd een vooraankondiging gestuurd moet worden, en liefst een akkoordverklaring. Ik wil graag baas blijven over mijn eigen geld. 
Ik meen wel begrepen te hebben dat er extra informatie gegeven meot worden, namelijk  de incassantID en de mandaatreferentie. "Bij voorkeur debiteur op de hoogte stellen van omzetting en informeren over Incassant ID en mandaatreferentie". 

Medewerker
Hallo Elze,

van de zorgkosten sturen we een vooraankondiging, dit in de vorm van een declaratieoverzicht. Op die brief geven we aan dat het bedrag op een bepaalde datum geïncasseerd zal gaan worden. Dit is minimaal 14 dagen.

Wanneer het niet gewenst is, dat de zorgkosten automatisch geïncasseerd worden, dan kan dit om worden gezet naar acceptgiro betaling.

Vriendelijke groet,
Michiel