Na hoeveel herinneringen is je betalingsregeling niet meer geldig?

Nieuwkomer

Na hoeveel herinneringen is je betalingsregeling niet meer geldig en na hoeveel dagen krijg je je eerste herinnering?

• Beleid
  • Eigen risico en premie

Na hoeveel herinneringen is je betalingsregeling niet meer geldig?

1 ANTWOORD

Re: Na hoeveel herinneringen is je betalingsregeling niet meer geldig?

Webcare

Hoi Mary123,
Allereerst welkom op onze community! Je stelt eigenlijk 2 vragen:

1. wanneer stoppen wij een betalingsregeling?
2. wanneer sturen wij herinneringen?

Ik ga het met je doornemen. Voor een betalingsregeling is een automatische incasso een voorwaarde. Met mijn antwoord ga ik dus uit van die betaalwijze.

Wij stoppen een betalingsregeling wanneer het ons niet lukt om automatisch af te schrijven. Dit geldt voor alle afschrijvingen die wij doen (premie, zorgkosten, termijnen regeling), maar de afspraken verschillen per afschrijvingen:

- bij onvoldoende saldo voor een termijn van een betalingsregeling, voeren wij binnen 7 dagen na het bericht van de bank een 2e poging uit. Dit heet ook wel de herincasso. Wij stoppen de betalingsregeling wanneer wij van de bank het bericht doorkrijgen dat de herincasso niet is gelukt. Er wordt dan ook geen herinnering toegestuurd.
- bij een andere melding van de bank (bijvoorbeeld: handmatig terugboeken afschrijving) stoppen wij de betalingsregeling direct.
- voor nieuwe premie en/of zorgkosten geldt dat wij lopende betalingsregelingen pas stoppen wanneer wij een 2e herinnering toe moeten sturen. Wij stoppen lopende betalingsregelingen op de dag dat de 2e herinnering wordt verstuurd.

Voor herinneringen in het algemeen geldt bij een automatische incasso het volgende:

- bij een automatische afschrijving voor premie en zorgkosten voeren wij bij onvoldoende saldo eerst een herincasso uit. Zoals ik aangaf vindt de herincasso binnen 7 dagen na het bericht van de bank plaats.
- lukt de herincasso niet? Dan sturen wij een 1e herinnering. De datum waarop dit gebeurt kan variëren, omdat wij afhankelijk zijn van de berichten van de bank. Over het algemeen geldt dat, bij onvoldoende saldo, een 1e herinnering binnen 3 weken na de 1e afschrijving wordt verstuurd, als wij ervan uitgaan dat de herincasso ook niet lukt.
- wij sturen een 2e herinnering wanneer de 1e herinnering niet binnen 15 dagen na de dagtekening van de brief betaald is. Wij brengen € 10,- extra kosten in rekening.
- wij sturen een 3e herinnering als de 2e herinnering niet binnen 14 dagen na dagtekening van de brief betaald is. Wij brengen € 15,- extra kosten in rekening.

Zo, dat is een hoop informatie Mary! Heb je zo een beetje antwoord op je vraag? Laat het mij weten als er nog iets onduidelijk is. Mocht je vragen hebben over betalingsregelingen die je met ons hebt afgesproken, dan raad ik je wel aan om ons te bellen of te chatten. Op de community bespreken wij vanwege de privacy wetgeving geen financiële details. 

Groetjes,
Bart