Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Mijn zoon wordt 18 jaar, hoeveel kost de polis?

Bewerkt 
Nieuwkomer

mijn zoon wordt 18,als hij op de polis van mijn man blijft,betaalt hij dan net zoveel premie als mijn man?

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Mijn zoon wordt 18 jaar, hoeveel kost de polis?

OPGELOST
8 ANTWOORDEN

Re: Mijn zoon wordt 18 jaar, hoeveel kost de polis?

Bewerkt 
Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hallo Janet, welkom op het forum. Wij werken meestal met leeftijdsgebonden premies. Vaak betaalt uw zoon met dezelfde polis minder premie dan zijn vader. Waarom dit zo is leggen we uit in dit artikel. Ook mag u de polis van uw zoon aanpassen omdat hij 18 wordt. Dit kan weer schelen in de kosten. Wilt u van ons een advies op maat? Belt u ons dan even. Ons telefoonnummer is 071-7510025 en wij zijn tot 18:00 te bereiken.

Bekend gezicht

Is dit nu in 2016 ook nog zo ?

Mijn zoon wordt in 2017  18 jaar en ik wil dat hij de zelfde verzekering blijft houden dus ook de aanvullende ,maar wat zou je dan nu als 18 jarige voor premie moeten betalen?

Wij hebben aanvullend 3 sterren en tandarts 2 sterren dus zo 150 euro aan premie per persoon.Heb wel collectief korting.

Hoi Monique,

Je kunt de premie eenvoudig berekenen voor alle mogelijke pakketten via deze pagina Voor advies zou ik even bellen in 2017. Je zoon kan dan nog steeds elke keuze maken tegen de tijd dat hij jarig is. Lukt dat zo Monique? Omdat de premies van 2017 nog niet bekend zijn zou ik nog even wachten tot december voordat jij je hierin verdiept. De zorgverzekering van 2016 zegt namelijk niets over die van het komende jaar.

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Bewerkt 
Fanatiekeling

Ik wil hier nog graag aan toevoegen dat het in het algemeen slim is om €500 vrijwillig eigen risico te nemen voor de jongeren, aangezien ze gemiddeld nog weinig zorgkosten maken. De korting die hier tegenover staat verschilt per verzekeraar en per jaar. Dit jaar is het bij zilveren kruis €220. Er zijn zorgverzekeraars die €300 korting geven . Ik heb een schermafbeelding van de premie ( zonder extra kortingen voor een 18-jarige) bijgevoegd: €149,70. Daar kan dus nog 5-11   %  vanaf ivm collectiviteitskorting. Verder is te zien dat de kosten van de aanvullende verzekering relatief hoog zijn. Daar staat zeker voor een jongere, niet zoveel tegenover. 

Er zijn ook lijstjes waarin de toename van de premie van de aanvullende en de tandartsverzekering met de leeftijd te zien is. Dat is veel duidelijk dan een premieberekening, omdat je dan weet wat je in de toekomst kunt verwachten. De meest zorgverzekeraars werken NIET met premietoeslagen bij het ouder worden, Zilveren Kruis wel. PS ik heb nog 3 schermafbeeldingen van de prijzen van de AV's per leeftijdsgroep toegevoegd.

Zilveren Kruis, kunnen jullie een link geven naar een premietabel-pdf of webpagina? J

PS als uw zoon zijn polis zelf wil gaan betalen ( niet noodzakelijk om zorgtoeslag te krijgen overigens) heeft hij geen recht meer op collectieve korting. 

Groet, Feina.

Is het gelukt @monique1964?

Bedankt voor je uitgebreide aanvulling @Feina. Veel goede en bruikbare informatie voor monique1964. Ik wil wel kanttekeningen plaatsen bij jouw opmerkingen. 

Ik verwijs graag naar de premie berekening op de webpagina omdat veel algemene zaken die jij noemt niet opgaan in individuele gevallen. Er zijn veel jongeren die wel extra zorg nodig hebben en waarbij de premie van een aanvullende verzekering in het niet valt bij de extra vergoedingen die zij nodig hebben. Daarnaast is de premieopbouw niet altijd afhankelijk van de leeftijd. In veel collectieve afspraken is de premie gelijk voor alle leeftijden. De collectieve korting op de basisverzekering loopt van 0 procent tot 10 procent maar hoeft niet altijd in de verhouding te liggen die jij noemt. Daarnaast zijn er jongeren die geen recht hebben op een collectiviteit al komt dat weinig voor. Bovendien zijn er collectiviteiten die vergoedingen bieden en geen premiekorting.

De premietabel die je verzoekt zal dan ook sterk verschillen in elke situatie. Daarom is de tool op de webpagina zo handig. Die neemt al deze variaties mee. Premietabellen van collectieve afspraken met werkgevers plaatsen wij niet in het publieke domein. Mocht je toelichting willen Monique dan kan dat altijd!

Je weet ons nu te vinden.

Anton

Vind je een bericht leuk en wil je graag je waardering geven? Dit kan door op de Like button te klikken onderaan het bericht.

Fanatiekeling

Een premietabel is niets anders dan een kort lijstje met de premies per verzekering en per leeftijd.

Alleen de premies van aanvullende verzekeringen mogen variëren met de leeftijd, voor de basisverzekering is dit niet toegestaan. De collectieve kortingen voor de basisverzekering liggen tussen de 5 en 10 %. De korting mag wettelijk niet hoger zijn dan 10%. De korting van de aanvullende verzekeringen kan oplopen tot 15%. Hier is geen wettelijke grens aan. Bijvoorbeeld Shell heeft hele gunstige contracten. verzekerden van Shell krijgen ook betere polisvoorwaarden, bijvoorbeeld onbeperkt fysiotherapie. Bij jaarbetaling mag extra korting gegeven worden. Deze is bij de ene verzekeraar 2% , bij de andere 3%. 

In voorgaande jaren had Zilveren Kruis wel een premietabel: een A4tje met  de premies van de drie basisverzekeringen , de premies van de aanvullende verzekeringen per leeftijdsgroep en de premies van de tandartsverzekering per leeftijdsgroep. Ik begrijp dat dit tabelletjes niet meer bestaat? 

Groet, Feina.

Webcare
Webcare

Ha @Feina ik denk dat je dit tabelletje bedoelt? Daar wordt geen rekening gehouden met collectiviteitskorting, verhoogd eigen risico, etc. Het zijn de bruto premies. 
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Fanatiekeling

Kim schreef:

Ha @Feina ik denk dat je dit tabelletje bedoelt? Daar wordt geen rekening gehouden met collectiviteitskorting, verhoogd eigen risico, etc. Het zijn de bruto premies. 
Groet, Kim

Ja, dit vind ik een handig overzicht. Je kunt zelf gemakkelijk de collectviteitskortingen, jaarbetalingskorting en eigenrisico korting uitrekenen, zodat je op een totale maand-of jaarpremie uitkomt. 

Het is ook aan te bevelen om dit te doen, omdat er kans bestaat dat de zorgverzekeraar dit op een ongunstige manier berekent. 

Groet, Feina.