Medicatie eigen risico. Toch betalen?

Nieuwkomer

Hallo,

Ik snap er helemaal niets meer van. Ik ontvang net een mail dat ik een afschrijving kan verwachten van 84 euro en nog wat cent. Ik ben even gaan kijken naar het overzicht en tot mijn verbazing staat achter al mijn medicatie, verrekening met eigen risico (want het gaat hier om medicatie) . Behalve achter 'verstrekkingen apotheek'? Geen idee wat dit inhoudt maar het kost 14,80 en valt als enige niet onder eigen risico. Dus als al het andere wel daar onder valt, waarom krijg ik dan een rekening. Moet het eerst betalen en dan declareren. Waarom betaal ik anders die 385 euro per jaar? Gewoon voor de grap? Of?

Kan iemand mij hier iets over vertellen, 85 euro is voor mij namelijk behoorlijk wat geld. 

Medicatie eigen risico. Toch betalen?

2 ANTWOORDEN

Re: Medicatie eigen risico. Toch betalen?

Fanatiekeling

Hallo Deborah,

ik meen uit je verhaal te begrijpen dat je niet weet dat je de eerste €385 aan zorgkosten in een kalenderjaar zelf betaalt. Alleen de kosten van huisarts en verloskundige vallen niet onder het eigen risico. Maar als de huisarts een recept schrijft of je verwijst om een X-foto te maken, dan betaal je dat wel. Dus pas nadat je zelf die €385 betaald hebt, zijn de rest van je kosten voor rekening van de zorgverzekeraar. 

In het specifieke geval van de apotheekkosten, kan het ook zo zijn, dat die €14,80 , die NIET onder het eigen risico vallen, helemaal voor eigen rekening komen. ( dus bijvoorbeeld een pijnstiller of verbandmiddel: die moet je in ieder geval zelf betalen, ook nadat je de €385 " vol" hebt gemaakt).

Groet, Feina.

Re: medicatie eigen risico, Toch betalen?

Webcare
Webcare

Goedemorgen Deborah,
Helpt de uitleg die Feina (dankjewel!) geeft je verder?
Je kunt mij ook een privéberichtje sturen door op mijn naam te klikken. Dan pak ik jouw gegevens erbij en leg ik het aan je uit.
Groet, Kim

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.