Late rekeningen, hoe kan dit?!

Geregelde bezoeker

Teleurgesteld en boos.

Ik had een betalingsregeling voor het eigen risico van mijn vrouw en mijzelf. Werd elke maand netjes betaald. Ik had aan het eind van het jaar een meevallertje waardoor ik het openstaande bedrag ineens kon inlossen. In de tweede week van januari keek ik op mijn zilveren kruis welk bedrag van de regeling nog openstond en of er nog andere kosten aankwamen. Daar stond verder niets van open. Ik betaal mijn openstaande regelingsbedrag en zeg trots en blij tegen mijn vrouw nu kunnen we hiermee met een schone lei beginnen. Wat schets mijn verbazing op 17 januari krijg een declaratie overzicht met bedragen van begin januari 2016, juni 2016 en november 2016. De bedragen van november kan ik nog begrijpen dat die nog niet verwerkt waren. Maar die andere bedragen van januari en juni vind ik persoonlijk bizar dat die nu pas komen. Alles bij elkaar opgeteld weer even een bedrag van 132 euro en weer niet fris beginnen.

Hier word ik dus erg gefrustreerd van en moest dit even kwijt

• Eigen risico en premie

Late rekeningen, hoe kan dit?!

5 ANTWOORDEN

Re: Late rekeningen, hoe kan dit?!

Webcare

Oei, wat vervelend Ron. Ik kan mij je teleurstelling heel goed voorstellen. Wat ik denk wat er aan de hand is, is dat wij de rekening van de zorgkosten waar het om gaat pas in november of december hebben ontvangen. Wij kunnen het eigen risico pas verrekenen wanneer wij de rekening voor de zorgkosten ontvangen. Zorgverleners hebben in principe een jaar de tijd om zorgkosten in te dienen. Dan kan dus voorkomen.

Wij hebben dan ook weer tijd nodig om zorgkosten te verwerkenen, en zo kan het voorkomen dat het een tijdje duurt voordat je het declaratieoverzicht ontvangt met een rekening voor het eigen risico. Het lijkt erop dat dit het geval is omdat je aangeeft dat het zou gaan om zorgkosten in onder andere januari 2016. 

De timing is natuurlijk wel heel erg vervelend, omdat je net het idee had alles afgerond te hebben voor vorig jaar. Kan je mij anders een privéberichtje sturen met je relatienummer, postcode en huisnummer en je geboortedatum? Dan kan ik de exacte reden voor je bekijken en dat met je doornemen. 

Groetjes,
Bart

Geregelde bezoeker

Dank je wel Bart voor het meedenken en de geboden opties en prettige gesprek

Webcare

Graag gedaan Ron. Goed je gesproken te hebben!

Bart

Fanatiekeling

Er zijn heel veel klachten over het late declareren van ziekenhuizen. Dit geeft de verzekerde veel hinder. En dan houdt ZK de rekeningen ook nog eens bewust enige maanden achter, om te vermijden dat er te vaak kleine posten moeten worden gefactureerd.

Is het misschien mogelijk om dit proces te verbeteren?

1. Ten eerste denk ik aan de verplichting van een ziekenhuis om binnen een maand na aloop van een dbc te factureren. Een ziekenhuis is gecontracteerd: dan kun je ook eisen stellen: dit is in het belang van de verzekerde.

2. Ten tweede moet de procedure rond het ophouden van eigen-risico-facturen verfijnd worden: bijvoorbeeld direct bij grotere bedragen  ( > €70) of bij mensen die aan het afbetalen zijn. 

3. Of er kan als alternatief een e-mail gestuurd worden zodra een factuur ontvangen wordt, met de informatie dat de factuur wel al in de mijn-omgeving te zien is, maar dat de inning pas later gebeurt.

Groet, Feina.

Moderator

Hoi Feina,

Goede tips die je schrijft. Ze komen overeen met de richting die we nu op aan het bewegen zijn. 

Punt 1: We hebben het afgelopen jaar in de contracten afspraken gemaakt over dat ze sneller moeten declareren. Om hier transparantie in te geven willen we binnenkort ook de ontvangstdatum van de declaratie door zilveren kruis aan de klanten gaan tonen.

Punt 2 en 3: We zijn nu een project aan het draaien dat o.a. als doelstelling heeft om de klant op het juiste moment te informeren. Is dat bijvoorbeeld in een maandritmiek (zodat we zorgkosten naar de voorspelbaarheid krijgen van bijvoorbeeld gas/water/licht en telefonie) of is dat direct als wij de zorgkosten weten?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.