Krijg ik mijn niet gebruikte eigen risico terug?

Nieuwkomer

Niet veel gebruikt kryg je dan de rest terug van je eigen bydrage

Krijg ik mijn niet gebruikte eigen risico terug?

8 ANTWOORDEN 8

Re: Krijg ik mijn niet gebruikte eigen risico terug?

Fanatiekeling

Hallo @GerdaOvervliet,

misschien kan ik je helpen ( ik ben niet van ZK).

Wat bedoel je precies?

Heb je niet veel zorg gebruikt dit jaar? En heb je het volledige  eigen risico in termijnen betaald? In dat geval krijg je het teveel betaalde terug. Helaas pas ca. april 2019. PS er is een verschil tussen het  woord " eigen bijdrage " en het woord "eigen risico". Ik heb aangenomen dat je "eigen risico" bedoelt, dus het bedrag van €385 , dat je eerst zelf moet betalen, voordat de rest van je kosten door de zorgverzekeraar betaald wordt. 

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb. Als je toch iets anders bedoelde, reageer dan even. 

Groet, Feina.

Re: Krijg ik mijn niet gebruikte eigen risico terug?

Community Manager

Hoi Gerda, 

Ik zie dat Feina al naar je vraag heeft gekeken. Ze heeft je al veel informatie gegeven. Kom je er zo uit?
Graag geef ik je nog wat handige linkjes, zodat je wat meer kan lezen over de verschillende onderwerpen. 
Eigen risico
Wettelijke eigen bijdrage

De eigen bijdrage is van toepassing op een aantal vergoedingen. Dan betaal je een deel zelf. Soms krijg je deze eigen bijdrage toch vergoed uit je aanvullende verzekering. 

Als het gaat over het terugbetalen bij minder gebruik, dan denk ik - net als Feina - ook aan het eigen risico. En de speciale regeling om deze vooraf in termijnen te betalen. Maak je je eigen risico uiteindelijk niet op, dan krijg je inderdaad het teveel betaalde bedrag terug. Meer informatie over deze regeling lees je hier: Vooraf gespreid betalen eigen risico

Heb je nog een vervolg vraag of meer informatie? Laat het even weten. We helpen je graag verder Gerda! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Krijg ik mijn niet gebruikte eigen bijdrage terug?

Starter
Het is nu 1mei 2019 en de niet gebruikte vooraf gespreid betaalde eigen risico is nog steeds niet uitbetaald.

Voormalig medewerker Zilveren Kruis

Hoi @NoureddineElouarti,

Welkom op ons forum, leuk dat je ons hier een berichtje stuurt. 

Wat vervelend dat je het teveel betaalde eigen risico nog niet hebt ontvangen. Graag kijk ik voor je na wat hier de reden voor is. Wil je mij een privéberichtje sturen met jouw relatienummer, postcode+huisnummer en geboortedatum?

Groeten, Sylvana

Highlighted

Starter
Hoi SylvanaB
Ik heb het antwoord al gekregen.
Mensen die collectief verzekerd zijn via de gemeente en het dus niet breed hebben,moeten tot het eind van het jaar op het eigen risico dat ze niet verbruikt hebben wachten.Lekker eerlijk he?Maar niet heus.

Webcare

Hallo Noureddine,

Ik kan me voorstellen dat het voor mensen die het niet breed hebben zo lang moeten wachten op hun geld. 

Als je een collectieve verzekering hebt via gemeente waarbij ze het eigen risico vooraf betalen in de premie is dit een voorwaarde van het gemeentepakket. Als je het niet eens bent dat ze het niet gebruikte eigen risico pas terugbetalen aan het einde van het jaar adviseer ik je hierover contact op te nemen met de gemeente. Daar kunnen wij zelf niets aan doen.

Groeten,

Mouniim

Starter

Ik gebruk mijn eigen bijdraggen nooit voledig......toch heb ik nooiet wat terug ontvangen....hou ziet het...

Community Manager

Hoi @Duska, in 2006 en 2007 was er nog sprake van een no-claim korting van 255 euro. Wanneer je minder zorg had verbruikt dan 255 euro kreeg je het resterende bedrag terug. Vanaf 2008 bestaat de eigen risico regeling wat inhoudt dat dat gedeelte door een verzekerde zelf betaalt dient te worden voordat er vergoeding plaats vindt en dat er geen teruggave is van het niet geclaimde bedrag. Dus kort gezegd is er helaas geen teruggave voor het eigen risico. Geeft dat antwoord op je vraag?