Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Kan je het eigen risico gedurende het jaar wijzigen?

Starter

Beste,

Kan je het eigen risico ook gedurende het jaar verhogen/verlagen of moet je per 1 jan. je EG vastgezet hebben?

Groetjes

• Eigen risico en premie

Kan je het eigen risico gedurende het jaar wijzigen?

OPGELOST
4 ANTWOORDEN

Re: Kan je het eigen risico gedurende het jaar wijzigen?

Medewerker

Hey @Flo92,

Goed dat je dit op de valreep navraagt! Het eigen risico is niet tussentijds aan te passen, je hebt tot 0:00 om dit nog aan te passen.

Over 0:00 gesproken, hele fijne jaarwisseling alvast!

Starter

wow, blij dat ik het inderdaad gevraagd heb. Vervelend om te horen dat je het niet kan aanpassen gedurende het jaar....Misschien een servicetip dat het eens per jaar kan oidSmiley Vrolijk

Jij ook een mooi 2016!

JochemJ schreef:

Hey @Flo92,

Goed dat je dit op de valreep navraagt! Het eigen risico is niet tussentijds aan te passen, je hebt tot 0:00 om dit nog aan te passen.

Over 0:00 gesproken, hele fijne jaarwisseling alvast!

Fanatiekeling

Vaker per jaar van eigen risico wisselen is onmogelijk, omdat dit wettelijk bepaald is. De korting die de zorgverzekeraar verleent voor extra vrijwillig eigen risico is wel van de zorgverzekeraar afhankelijk. Wettelijk is de zorgverzekeraar verplicht om minstens twee niveaus van eigen risico aan te bieden. De meeste bieden 100,200,300,400 en 500 aan, maar er zijn er ook die alleen 100 en 500 aanbieden. Je zou verwachten dat de korting op de premie voor elke €100 hetzelfde zou zijn, bijvoorbeeld €4. Er zijn echter verzekeraars die het niet veneredig laten stijgen, nijvoorbeeld de eerste 4 stappen €4,50 en de laatste stap €7, zodat maximaal €25 korting gegeven wordt op de premie, d.i. €300 per jaar. 

Bovendien is het uit verzekeringstechnisch oogpunt niet reëel. Toen er nog particuliere zorgverzekeringen waren, kon je volgens mij een ooit gekozen eigen risico helemaal niet meer wijzigen. Ik vind het nu een luxe om te weten dat ik niet mijn hele leven aan het hoge eigen risico vastzit. Zodra ik wat ga mankeren, verlaag ik het eigen risico tot het minimum. 

Groet, Feina.

Eigen Risico

Nieuwkomer

Hoi,

ik had elk jaar mijn eigen risico op 300 euro (en nog wat) staan, maar hij staat dit jaar opeens op 885 euro. Hoe kan dit en hoe kan ik dit weer wijzigen naar die 300 euro? 

Mvg