Dit topic is gesloten. Dat betekent dat je hieronder niet meer kunt reageren.
Wil je over dit onderwerp in gesprek? Open dan een nieuw topic.

Jouw vraag over opbouw premie beantwoord in animatiefilm?

Moderator

De premie die je betaalt voor je zorgverzekering, is een optelsom van verschillende dingen. Maar weet jij welke? Veel van onze verzekerden hebben geen idee.

Over de opbouw van de premie zijn we open en eerlijk. Maar uitleg geven hierbij is niet altijd eenvoudig. Daarom willen we een animatiefilmpje maken, waarin we de grootste onduidelijkheden en misverstanden verhelderen. Dus vertel ons: welke vraag heb jij over hoe wij de zorgpremie vaststellen?

• Eigen risico en premie

Jouw vraag over opbouw premie beantwoord in animatiefilm?

10 ANTWOORDEN

Re: Jouw vraag over opbouw premie beantwoord in animatiefilm?

Stamgast

Zou er ook een indeling kunnen worden gemaakt vd opbouw naar soort ziektekosten? Bijvoorbeeld kosten voor ongelukken, kanker, hart- en vaatziekten, ouderdomsziekten?

Ik denk dat de kosten gewoonlijk worden opgebouwd via ziekenhuiskosten, geneesmiddelen, therapeutkosten, hulpmiddelen, etcetera. Lijkt me op zich ook best interessant.

Maar een indeling naar het type ziekte wat de kosten veroorzaakt geeft meer inzicht in wat het ons kost als mensen aan een bepaalde ziekte lijden.

- Frits

Moderator

Hoi Frits,

Thanx voor je input! @Jan gaat morgen naar Amsterdam om in gesprek te gaan over het filmpje. Jan heeft jouw berichtje gelezen en alle berichten (ook via social media) verzameld en neemt dit mee als input!  Zodra we meer weten delen we dat uiteraard!

Moderator
Moderator

Hallo @Muscadijn

Vandaag naar Amsterdam geweest om een begin te maken aan het filmpje. Het is zoals verwacht heel erg moeilijk om in een kort filmpje een duidelijk uitleg te geven over de opbouw van de premie. 

De suggestie die jij geeft is heel erg interessant maar voor dit filmpje nog te complex. Het is wel iets waarvan ik denk dat het voor de toekomst heel belangrijk is. Een duidelijk uitleg van de verhouding tussen de zorgkosten en de zorgpremie. Dit is voor ons dus een mooie klus voor de toekomst om de zorg(verzekering) uiteindelijk nog transparanter te maken. 

Stamgast

De Harvard Public School of Health heeft een interessant artikel over disease prevention.

Daarin noemen ze een aantal chronische ziekten (heart disease, stroke, diabetes, and cancer) en geven ze aan dat volgens het Centers for Disease Control and Prevention 75% van de ziektekosten in USA worden besteed aan de behandeling van die chronische ziekten.

- Frits

Medewerker

Goedemiddag Frits, 

Wat leuk dat je er weer bent! Dat is een tijdje geleden dat we van je gehoord hebben. Hoe gaat het met je?

Interessant uitgangspunt om de zorg in te delen op basis van ziektebeeld in plaats van zorgsoort. Vind je dat dit ook iets zou kunnen zijn voor ons zorgstelsel? En zoja, welke voordelen ten opzichte van ons huidige zorgstelsel zie je dan voor je?

Ben erg benieuwd hoe jij hierover denkt. 

Hartelijke groet, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Stamgast

Dag Judith,

Met mij gaat het prima. Dank je. Ik hoop dat het met jou ook allemaal reuze goed gaat. Smiley Vrolijk

Het gaat mij er niet zozeer om op welke manier je zorg indeelt, of dat nu naar ziektesoort of -beeld is. Ik weet trouwens niet wat voor jou het verschil is tussen die twee.
Als er zorgkosten zijn moeten die gewoon betaald worden, maakt niet uit welke soort of welk beeld dat is.

In de oorspronkelijke post geeft Rogier aan dat het niet altijd makkelijk is om uitleg te geven hoe of waarom de opbouw van de premie zo is uitgevoerd.
Jan heeft nav zijn gesprek in Amsterdam aangegeven dat het erg interessant is maar nog te complex om in een animatiefilmpje op te nemen. En dat het voor jullie een mooie klus is voor de toekomst om de zorg(verzekering) uiteindelijk nog transparanter te maken.

Ik denk dat het best goed is om de zorgkosten transparant te maken. Eerlijkheid over de besteding van de zorgpremie is heel belangrijk. Niemand wil teveel betalen.

Maar ik denk dat de kwaliteit van leven belangrijker is.
Als de kwaliteit van leven van de mensen vooruit gaat en ze daardoor minder zorg nodig hebben zal de ziektekostenpremie vanzelf naar beneden kunnen gaan.

Daarom denk ik dat het goed is om te laten zien hoeveel van de premie opgaat aan kosten die mogelijk kunnen worden voorkomen door het aanpassen van de leefstijl. De Harvard Public School of Health heeft in dat artikel over disease prevention al een paar adviezen daarvoor gegeven.

Dichter bij huis heeft de Gezondheidsraad eind vorig jaar ook een nieuw advies gegeven over goede voeding.
Dat begint met "Een verschuiving in de richting van een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon". Dat is nota bene de eerste regel van het advies.

Dus misschien is het zinnig om de focus van zo'n animatiefilmpje te verleggen van transparantie over de kosten naar kwaliteit van leven. Het is maar een suggestie, hoor.
Je zou misschien kunnen laten zien dat een groot deel van de kosten opgaat aan chronische ziekten die heel goed kunnen worden voorkomen. Daar zijn zowel Harvard als de Gezondheidsraad het over eens. Dat zijn toch niet de minsten.

Gezondere voeding leidt tot een betere gezondheid. Een betere gezondheid leidt tot een betere kwaliteit van leven. En tot minder ziektekosten. Minder ziektekosten leidt tot een lagere premie.

Dus de voordelen van gezondere voeding zijn een betere kwaliteit van leven en als gevolg daarvan een lagere ziektekostenpremie.

In Amerika heeft het CDC dus al becijferd dat 75% van de ziektekosten opgaat aan die chronische ziekten.
Dat betekent dus niet alleen een hogere premie maar vooral ook een mindere kwaliteit van leven voor een groot deel van de Amerikaanse bevolking.

Ik denk dat de situatie hier in Nederland niet heel veel anders zal zijn.

- Frits

Medewerker

Hallo Frits,

Fijn om te horen dat het goed met je gaat. Gelukkig met mij ook :-)

Dank je wel voor de uitleg die je geeft. Het voor mij nu duidelijk wat je bedoelt. Naast transparantie in de zorgkosten moet er ook aandacht zijn voor een gezonde levensstijl. Dat deel ik (en Zilveren Kruis) met je. Je geeft daarbij ook aan dat als er minder zorg nodig is dit zou leiden tot lagere zorgpremie. 

Ik vind jouw suggestie dan ook heel mooi waarin je aangeeft dat we voor onze animatiefilmpjes kwaliteit van leven zouden kunnen kiezen als thema. Deze suggestie heb ik doorgegeven! 

We zijn heel hard bezig goede artikelen te schrijven zodat we onze verzekerden en belangstellenden goed kunnen uitleggen hoe het nu precies zit met de hoogte van de premie en onze zorgkosten. Ken je dat artikel? Ik stuur je even een link: Financiëel 

Wat vind je van het artikel en het filmpje wat wij aan het artikel hebben toegevoegd? Is dit ook (ongeveer) wat je in gedachten hebt om het in een animatiefilmpje te hebben over een gezonde leefstijl?

Wij zullen een nieuwe topic openen en uitvragen bij andere communityleden wat zij van deze ideeën vinden. Het helpt ons enorm als jullie met ons meedenken. 

We blijven wat mij betreft in gesprek, Frits. Jouw input is waardevol voor ons. 

Hartelijk groet, Judith

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Moderator

Hier de link naar het nieuwe topic: Premiegeld en zorgkosten. Wat wil jij hierover zien?

Lijkt me mooi om hierover verder in gesprek te gaan! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Stamgast

Dag @Judith Vink,

Ja, dat is een interessant en verhelderend artikel. Het filmpje erbij is ook heel verduidelijkend.

Als er een dergelijk artikel over een gezonde leefstijl kan worden geschreven met een bijgaand animatiefilmpje dan zou ik dat toejuichen.

Misschien zou je kunnen laten zien wat de gevolgen zijn van een ongezonde leefstijl. Die treden vaak pas na jaren op, maar dan wordt het ook wel moeilijker om het nog terug te draaien. Suikerziekte bijvoorbeeld.

Maar het is maar de vraag of je mensen daarmee bereikt. Een hoop zullen het misschien wel toch een ver van mijn bed show blijven vinden.

Ik heb kort geleden een presentatie over veganisme gemaakt. Die is bedoeld om in buurthuizen e.d. te geven. Het is een vrij lang pdf document, dus veel te lang om in zijn geheel te behandelen. Bij zo'n presentatie zal ik er dan globaal doorheen wandelen en na afloop geef ik het adres waar ze het kunnen downloaden. Ik wil ze dan ook laten proeven van een aantal plantaardige gerechten. Ik heb van anderen gehoord dat dat erg goed schijnt te werken.

Ik heb in die presentatie bij de gezondheidseffecten een foto erbij gezet van het hart van een obese persoon. Je schrikt behoorlijk als je dat ziet. De volgende keer dat ik een dik persoon zag dacht ik meteen aan die foto.

Zulke foto's zijn natuurlijk niet prettig om te zien. Nogal confronterend. Maar het schudt je wel wakker. Het wordt je meteen duidelijk waar je het voor doet.

Het gaat erom dat je ook op de lange termijn een goede kwaliteit van leven hebt. Mensen worden steeds ouder. Daarom is het des te belangrijker om voor een goede gezondheid te zorgen. Of je nu vanaf je 50ste of 60ste loopt te kwakkelen met je gezondheid of nog fit en levenslustig door het leven gaat. Je hebt het niet allemaal in de hand, maar je kan er wel heel veel aan doen. Mits je op tijd begint met de juiste veranderingen in je leefstijl.

- Frits

Moderator

@Muscadijn Ik heb net natuurlijk even in je powerpoint presentatie gekeken. Was toch wel benieuwd naar dat plaatje van het hart van een obese persoon. Die hele laag eromheen. Dat is niet niks zeg! 

Even terug naar het kennisbank artikel waar Judith je naar doorstuurde. Fijn om te lezen dat het voor duidelijkheid zorgt! 

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.