Incassokosten

Nieuwkomer

Beste,

Ik heb vier premiezorgverzekering facturen te laat betaald, hiervoor heb ik een herinnering ontvangen. Bij deze herinnering zijn er extrakosten in rekening gebracht, te weten € 10 euro per factuur dus voor een totaal bedrag van € 40. Ik heb alle zorgverzekering facturen volledig betaald exclusief de aanmaningskosten van € 40.

Nu ontvang ik een herinnering met als omschrijving premie aanvullende zorgverzekering voor € 40. Na onderzoek ben ik er achter gekomen dat deze kosten betrekking hebben op de aanmaningskosten en dit bedrag geen betrekking heeft op de aanvullende zorgverzekering. aangezien ik alle facturen heb betaald. De omschrijving van de herinnering "premie aanvullende zorgverzekering" heeft bij mij voor verwarring gezorgd waardoor ik het bedrag van € 40 niet heb betaald.

Ik ontvang nu wederom een tweede en derde herinnering waarbij er incassokosten in rekening worden gebracht voor de incassokosten. Ik vind deze extra kosten van € 25 voor de incassokosten onredelijk, omdat in de omschrijving is aangegeven dat het premie zorgverzekering betreft. Daarnaast vind ik de extrakosten € 25 niet in verhouding tot het openstaand bedrag van € 40.

Ik heb getracht telefonisch contact met u op te nemen, maar na een wachttijd van 25 minuten heeft uw medewerker dhr. B de verbinding verbroken zonder mij te woord te staan. Over dit voorval wil ik een klacht indienen, dat uw medewerker dhr. B. mij niet te woord staat, maar de verbinding verbreekt omdat het einde werktijd is vind ik getuige van een slecht service en asociaal. Ik heb begrip voor uw openingstijden, maar de verbinding verbreken en niet aangeven om op een ander moment terug te bellen vind ik ronduit asociaal.

Ik geen bezwaar tegen het betalen van de oorspronkelijke incassokosten van € 40, met de overige kosten van € 25 ben ik het niet eens. 

Ik zie uw reactie graag schriftelijk tegemoet.

met vriendelijke groet,

• Eigen risico en premie

Incassokosten

1 ANTWOORD

Re: Incassokosten

Webcare

Goedemiddag Gorgeous.
Welkom op onze community, maar wat een vervelende situatie!

Ik denk dat ik wel weet wat er aan de hand is. Even een stukje algemene info:

Wij brengen vanaf het versturen van een 2e herinnering extra kosten in rekening. Voor een 2e herinnering is dat € 10,- en voor een 3e herinnering € 15,-.  Op elke herinnering wordt aangegeven dat er binnen 14 dagen betaald moet worden om verdere herinneringen te voorkomen. Ook staat het aanmaanproces op iedere herinnering aangegeven.

Ik begrijp uit jouw bericht dat je in de afgelopen tijd meerdere 2e en/of 3e herinnering hebt ontvangen, maar de extra kosten daarvan niet hebt betaald. Wat er dan gebeurd is het volgende:

Aanmaankosten voor herinneringen blijven staan als openstaand saldo, en moeten dus betaald worden. Wij sturen echter geen herinneringen voor deze extra kosten. Wanneer je zelf een betaling aan ons overmaakt kunnen wij een gedeelte van de betaling wel boeken op de aanmaankosten. Een gedeelte van de oorspronkelijke rekening waarvoor je de betaling hebt overgemaakt blijft dan openstaan, en het aanmaanproces loopt dan dus ook door (de rekening is dan immers niet volledig betaald). 

Als ik jouw bericht zo lees dan is dit er wat er is gebeurd. Je hebt een herinnering ontvangen, een bedrag overgemaakt die gedeeltelijk op aanmaankosten zijn geboekt. Hierdoor staat een gedeelte van de oorspronkelijk rekening nog open en heb je daar herinneringen over ontvangen, waar dan weer extra kosten aanhangen. Dan zijn dan wel terechte kosten in die situatie.

Ik wil nu graag even met jouw gegevens meekijken om te zien hoe de zaken zijn gelopen. Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat er iets mis zou zijn gegaan. Zou je mij een privéberichtje kunnen sturen met je postcode en huisnummer, relatienummer en geboortedatum? Dan hebben wij het er verder over!

Groetjes,
Bart