Ik heb mijn verzekering veranderd. Waarom klopt mijn premiebedrag van januari niet?

Community Manager

We krijgen op dit moment veel vragen over de premiebetaling van januari. Het nieuwe jaar is begonnen en mensen hebben hun verzekering veranderd. Soms vindt er een verrekening plaats. Dan zijn er extra bij- of afschrijvingen nodig om de situatie weer recht te trekken.

Hoe zit dit nu precies? En in welke situaties? In dit topic lees je hoe wij de nieuwe premie verrekenen.

Zo gaat het betalingsproces
Wij zetten de opdracht om de premie af te schrijven klaar in ons eigen systeem. Dit doen we halverwege de maand vóór de maand waarvoor je premie moet betalen. Daarna gaat de opdracht naar de bank. De premie wordt dan een paar dagen later pas afgeschreven. We noemen dit voor het gemak even het betaalproces. Je kunt het betaalproces volgen in Mijn Zilveren Kruis. Ga hiervoor naar ‘Financieel overzicht bekijken’. Onderaan deze pagina vind je de tabbladen ‘openstaande posten’ en ‘verwerkte posten’. Bij de openstaande posten zie je de opdrachten die klaar staan maar die nog niet door de bank zijn verwerkt. Bij de verwerkte posten zie je de opdrachten die al klaar zijn.

Er zijn 3 verschillende situaties: Je hebt je verzekering bij ons veranderd. Je hebt je verzekering opgezegd. Of je hebt een verzekering bij ons aangevraagd. Klik op de situatie die voor jou van toepassing is om meer informatie te vinden.

1. Je hebt je verzekering bij ons veranderd

Lees hier meer

Wanneer je verandering hebt doorgegeven voordat het betaalproces is begonnen, dan is er niks aan de hand. Wij schrijven het juiste bedrag af. Heb je je verandering doorgegeven tijdens het betaalproces? Dan zijn er 2 verschillende situaties.

1. Je veranderde de verzekering nadat wij in ons eigen systeem de opdracht hebben gegeven om de premie af te schrijven. Maar voordat de opdracht naar de bank is gegaan. Je kunt dit zien in Mijn Zilveren Kruis. Bij de premie staat dan ‘nog af te schrijven’ . Wat er dan gebeurt is afhankelijk van het soort wijziging:

• Zorgt de verandering voor een hogere premie? Dan doen wij 2 afschrijvingen: 1 voor de oude premie en 1 extra voor de verhoging.
  • Zorgt de verandering voor een lagere premie? Dan schrijven wij in 1 keer de lagere premie af.

2. Je veranderde de verzekering nadat wij de premie klaar gezet hebben en nadat de opdracht naar de bank is gegaan. Je kunt dit ook weer zien in Mijn Zilveren Kruis. Bij de premie staat dan ‘rekening betaald’. In deze situatie schrijven we eerst de oude premie af. Weiger deze afschrijving niet. Wij veranderen de premie binnen 2 weken. En betalen het verschil terug of schrijven het verschil af.

Bovenstaande situaties gaan over automatische incasso betalingen.

Als je met acceptgiro betaalt, sturen wij  binnen 14 dagen een brief waarin we uitleggen of je geld terugkrijgt of dat je moet betalen. Krijg je geld terug, dan kun je de brief zien wanneer wij het verschil betalen. Moet je bijbetalen? Dan kun je de brief hiervoor gebruiken.

2. Je hebt je verzekering opgezegd

Lees hier meer

Soms ontvangen wij de opzegging te laat om de afschrijving tegen te houden. Wij schrijven dan wel de premie af. Wij herstellen dit zo snel mogelijk. De volgende situaties zijn mogelijk:

1. We hebben de premie afgeschreven en je hebt deze nog niet teruggeboekt? We storten dit automatisch terug. We proberen dat binnen 5 werkdagen te doen. Meestal lukt dit. Je krijgt je geld uiterlijk binnen 2 weken terug.

2. We hebben de premie afgeschreven en je hebt deze al wel zelf teruggeboekt?

• Heb je teruggeboekt nadat wij premie al hebben teruggestort? Het kan zijn dat je de terugbetaling nog niet ziet op je rekening. Je kunt dit dan wel al zien in Mijn Zilveren Kruis. De betalingen hebben elkaar gekruist en je krijgt van ons een herinnering. Die moet je dan dus wel betalen. Gebruik hiervoor de gegevens uit de herinnering. Dan gaat het zeker goed.
  • Heb je teruggeboekt voordat wij de premie hebben teruggestort? En zie je in Mijn Zilveren Kruis ook niet dat je nog geld van ons krijgt? Dan is er niks aan de hand. Je hoeft niks te doen.

3. Je hebt een verzekering bij ons aangevraagd

Lees hier meer

De opdracht om de premie af te schrijven is vlak voor de kerst door ons naar de bank gestuurd. Heb je je dus aangemeld voor de kerstperiode? Dan is er niks bijzonders aan de hand en dan is de 1e premie nu al afgeschreven.

Heb je je aangemeld na de kerst? Dan schrijven wij de 1e premie ongeveer 14 dagen na de aanmelding af. Vaak ook eerder. Je kan in Mijn Zilveren Kruis zien wat de incassodatum wordt. Heb je gekozen om te betalen met acceptgiro? Dan krijg je de acceptgiro binnen 14 dagen na jouw aanmelding.

Let op: Stond er nog iets open en kreeg je geld van ons? Dan verrekenen we dit altijd eerst. Blijft er dan een bedrag over? Dan maken we dat bedrag naar je over.

Goed om te weten: De premie betaal je altijd vooraf. Wil je hierover meer weten, kijk dan in het topic ‘Betaalbaarheid: Premie en eigen risico’. Wil je de afschrijfdatum aanpassen? Dan kan dat.

Heb je nog vragen? Stel ze dan in een reactie onder dit topic. Wil je dat er gekeken wordt naar je eigen persoonlijke situatie, neem dan contact op met onze klantenservice. Dit kan op verschillende manieren: Contact

Ik heb mijn verzekering veranderd. Waarom klopt mijn premiebedrag van januari niet?