Hoe bereken je het bedrag van medicijnen die je betaald met je eigen risico?

Starter

Hoi allemaal, ik heb sinds kort medicijnen voor ADHD, de 1 word volledig vergoed en de ander moet ik iets bijbetalen in de apotheek. Daar was ik helemaal van op de hoogte en de kosten vielen wel mee. Ik was alleen niet heel erg bekend met hoe het met me eigen risico zat dus ik was een beetje verrast door de extra kosten (mijn onoplettenheid hoor). Ik heb heel veel op de site van zilveren kruis gelezen maar ik vind het niet echt duidelijk vermeld staan, want als ik lees dat iets vergoed word dan ga ik daar letterlijk van uit. Maar goed ik ben nu goed op de hoogte met dat als er staat "vergoed" dat er word bedoeld: Maak eerst uw eigen risico op, daarna word het vergoed. Dus dat is nu helder :-)

Mijn vraag is nu, hoe bereken ik het bedrag uit wat er van mijn eigen risico afgaat? Want of het nou vergoed word of niet, eigen risico moet ik betalen. Maar hoeveel is dat eigenlijk? Hoe kan ik dat berekenen?

Alvast bedankt! Groetjes Mandy

Hoe bereken je het bedrag van medicijnen die je betaald met je eigen risico?

2 ANTWOORDEN

Re: Hoe bereken je het bedrag van medicijnen die je betaald met je eigen risico?

Webcare

Hoi Mandy1402, goed dat je navraagt hoe het nu eigenlijk werkt het met het eigen risico. Krijg je zorg uit de basisverzekering, dan betaal je een deel van de zorgkosten zelf. Dit noemen we verplicht eigen risico. Het eigen risico maak je eerst op  vóórdat je een vergoeding uit de basisverzekering krijgt. Er zijn een paar uitzonderingen in vergoedingen uit de basisverzekering waarover je geen eigen risico betaalt. 

In 2018 is het verplicht eigen risico € 385. Daarnaast is het mogelijk een vrijwillig eigen risico te kiezen. 

In Mijn Zilveren Kruis kun je de stand van je eigen risico bijhouden. Wij vermelden dit ook op het declaratieoverzicht wat je ontvangt als er een verrekening is met je zorgkosten die je hebt gemaakt.

Bij vergoeding en voorwaarden op onze website lees je bij opbouw vergoeding ook of het eigen risico wordt verrekend.

Voor ADHD geneesmiddelen ben je met aanvullend 4 sterren verzekerd tot maximaal €200,- per kalenderjaar voor de wettelijke eigen bijdrage je betaalt.

Is dit het antwoord op je vraag Mandy?

Vind je het leuk om berichten te lezen maar wil je graag meer? Als je lid wordt kun je optimaal gebruik maken van de community.

Re: Hoe bereken je het bedrag van medicijnen die je betaald met je eigen risico?

Starter
Bedankt Pauline voor uw snelle reactie. Ik ga met uw tips weer verder rondneuzen en kijken wat het beste pakket bij me past. Nogmaals bedankt voor de informatie waar ik het kan vinden. Groetjes