Gespreid betalen wettelijk eigen risico en de betaalde eigen kosten.

Verwijderde account
Niet van toepassing

Beste community leden,

Voor het betalen van het wettelijk eigen risico maak ik gebruik van het gespreid betalen(10x € 38,50).  Daarbij betaal ik mijn rekeningen/declaraties tot € 385,- ook zelf. Dit is toch dubbel betalen van het wettelijk eigen risico?

Hoe krijg ik dit bedrag terug?

Groet van Jan.

Gespreid betalen wettelijk eigen risico en de betaalde eigen kosten.

4 ANTWOORDEN 4

Re: Gespreid betalen wettelijk eigen risico en de betaalde eigen kosten.

Fanatiekeling

Als dat klopt heb je gelijk. 

Is dit de situatie:? 

- je betaalt 10 maanden lang €38,50 meer dan de premies. Bijvoorbeeld de premie is €135. Dan betaal je in jan en feb €135 en van maart ™ dec betaal je €135+€38,50=€173,50. 

- als je medicijnen haalt dan krijg je het volledige bedrag van de kosten van deze medicijnen ook gefactureerd als " eigen risico"? 

PS let op: " eigen bijdrage" is niet hetzelfde als " eigen risico". Een " eigen bijdrage" is onafhankelijk van het eigen risico. Het is een deel van de prijs van het medicijn boven een bepaald niveau. Dit moet iedereen zelf betalen, aangezien de overheid van mening is dat dit niet onder de zorgverzekering valt. 

Groet, Feina.

Webcare

Goedemorgen Jan, 

Hartelijk welkom hier op de community! Fijn dat je ons hebt weten te vinden. Je hebt gespreid betalen eigen risico begrijp ik. Daarmee is je eigen risico in november voldaan. Als ik je goed begrijp ontvang je naast het gespreid betalen eigen risico ook rekeningen voor declaraties. Bedoel je dan declaraties van geneesmiddelen? Daar betaal je soms ook een eigen bijdrage voor (naast het eigen risico). Per jaar is de maximale eigen bijdrage voor geneesmiddelen € 250,-. Op deze pagina lees je meer informatie over het verschil tussen de eigen bijdrage en het eigen risico: https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Eigen-bijdrage.aspx

Ik hoop dat ik het zo een beetje heb kunnen verduidelijken voor je. Laat het gerust weten als er nog vragen zijn.

Groetjes, Kimberly 

Verwijderde account
Niet van toepassing

Dank voor jullie antwoorden.

Ik snap het nu(heldere ingeving). Ik betaal gewoon mijn verplicht eigen risico vooraf.(10x 38,50) . 

Op het declaratie overzicht staan onder  "u betaalt " opgeteld de bedragen tot die €385 . Het is dus niet  en- en  zoals ik eerst dacht.

Groet van Jan

Webcare

Dag Jan,

Fijn dat het duidelijk is geworden. Je betaalt inderdaad maximaal €385 per kalenderjaar. Dat doe jij al door het eigen risico vooraf gespreid te betalen.

Het declaratieoverzicht en het Zorggebruik in Mijn Zilveren Kruis is voor jouw overzicht. Zo weet je waarvoor je eigen risico hebt betaald.

Altijd welkom voor vragen hoor!

Groeten,

Bas