Gespreid betalen eigen risico

Bewerkt 
Voorbijganger

Ik heb net gezien dat mijn eigen risico voor dit jaar al op is. Maar zou ik daarvoor ook gespreid betalen kunnen aanvragen? Het zou heel fijn zijn want het in een keer betalen red ik gewoonweg niet. Dit omdat ik er ten eerste te weinig voor verdien en ten tweede hou ik per maand al niet zoveel over met al mijn vaste lasten. Vandaar mijn vraag het gespreid betalen van het eigen risico van 2015.

Alvast enorm bedankt voor antwoord terug.

Met vriendelijke groet,

Mevr. Reyhan Acikgoz

Meer onderwerpen bekijken die zijn gelabeld met:

Gespreid betalen eigen risico

17 ANTWOORDEN

Re: Gespreid betalen eigen risico

Webcare

Hallo Reyhan,

Wanneer je van ons een nota krijgt voor het eigen risico kun je daarvoor een betalingsregeling aanvragen. Voor 2015 is dit nog achteraf (na ontvangst van de nota). In 2016 wordt het mogelijk om al een deel eigen risico te betalen voordat de nota binnen is.

Een betalingsregeling kun je aanvragen via zk.nl/betalingsregeling.

Kun je hier wat mee?

Groeten, Michiel

Wil jij ook een leuke persoonlijke handtekening? Dit kun je gemakkelijk doen via de instellingen van jouw profiel.

Stamgast

Ik wil geen eigen risico vooraf in termijnen betalen omdat ik dat eigen risico  niet altijd op soupeer.

Blijft de gespreidde betaling achteraf ook mogelijk?

Mijn ervaring is dat de afrekening meestal pas in januari van het jaar erna komt en dat is nou net de duurste maand van het jaar.

Nieuwkomer

Krijgen we de opgebouwde rente ook terug?

Jullie hebben natuurlijk lekker veel rente over het bedrag zo met een paar miljoen verzekerden.

Ik vind dat we zelf moeten kunnen kiezen of we dit vooraf willen betalen.

Moderator
Moderator

@Mara je kunt nog steeds achteraf een betalingsregeling bij ons afsluiten. Dit blijft gewoon zoals het nu al is. Je kunt dit online aanvragen via MijnZilverenkruis.

@MrMarcus het is absoluut geen verplichting het eigen risico gespreid te betalen. Het is een extra optie waar veel van onze verzekerde om vragen. Je moet dit dan echt bij ons aanvragen, dit gaat dus niet automatisch. Deze regeling is vooral voor mensen die al vooraf weten dat ze het eigen risico opmaken. Wij moeten in de meeste gevallen de zorgkosten dan voorschieten aan de zorgverlener en krijgen het in de loop van het jaar terug van onze verzekerden. Dit zal uiteindelijk dus eerder geld kosten dan opleveren. Je krijgt dus geen rente terug maar er zijn ook geen kosten aan verbonden. Hier lees je meer over deze regeling. 

Nieuwkomer

In de media doet Zilveren Kruis het overkomen of jullie mensen willen helpen. Iemand heeft niet zoveel geld, zit even krap...geen probleem dan mag je bij Zilveren Kruis het eigen risico gespreid betalen. Maar dit klopt niet.

Gespreid betalen betekend dat je iets hebt ‘gekocht’ (in dit geval zorg) en dat je de kosten hiervan ACHTERAF gespreid mag betalen. Uw voorstel is dat ik maandelijks een bedrag moet betalen, ook als ik helemaal geen zorgkosten heb. Achteraf krijg ik dan het teveel betaalde eigen risico weer terug, maar pas in april 2017! Dit betekend voor u gewoon ordinair rentetrekken van het geld van uw verzekerden.

Achteraf in gedeelten betalen kan alleen weer via een aangevraagde betalingsregeling. Dit is voor mensen altijd een moeilijke stap. Contact opnemen omdat je geen geld hebt en vragen of het in gedeelten mag.

Advies; als u echt iets wilt betekenen voor uw verzekerden met wat minder geld, biedt deze regeling dan aan op het moment dat mensen ook echt eigen risico hebben gebruikt. Dus als je eigen risico moet betalen, even op de site inloggen en regelen.

Moderator
Moderator

Hallo @Renata

Wij hebben deze regeling op verzoek van onze verzekerde mogelijk gemaakt. Dit is vooral voor mensen die vooraf zeker weten dat zij het eigen risico gaan opmaken. Dit geeft ons eerder een negatief dan positief resultaat. Wij moeten de zorgkosten van deze verzekerden namelijk wel al betalen/voorschieten aan de zorgverleners maar krijgen het geld gespreid over 10 maanden terug. Het is dus niet 'ordinair rente trekken' maar voorschieten van zorgkosten. Dit is geen verplichting maar een extra optie. 

Renata schreef:

Advies; als u echt iets wilt betekenen voor uw verzekerden met wat minder geld, biedt deze regeling dan aan op het moment dat mensen ook echt eigen risico hebben gebruikt. Dus als je eigen risico moet betalen, even op de site inloggen en regelen.

Je kunt een betalingsregeling zelf online regelen via MijnZilverenkruis als je een zorgkostennota van ons ontvangt. Dit is iets waar je niet meer met ons over hoeft te bellen. Het is dus zoals je zelf zegt even 'inloggen en regelen'. Dit kan trouwens ook al in 2015. 

Nieuwkomer

@Jan,

Een beter advies aan de verzekeringnemers is: dat als ze verwachten of zeker weten dat ze hun eigen risico gaan opmaken ze dit beter maandelijks apart kunnen zetten op een bijvoorbeeld  'bankrekening' (spaarrekening) niet zijnde de betaal rekening, dan dit vooraf in beheer te geven bij de verzekeraar. 

Zoals Renata al aangeeft U de Verzekeringsmaatschappij is de partij met het voordeel en niet de verzekeringnemer.

1. U loopt minder risico (Krediet, Setllement, Liquidity) u heeft het kapitaal nl. al in onderpand(borg).
  2. U heeft minaal rente winst, een beetje slimme financiele instelling kan van al dit gratis kortlopend kapitaal iets mooiers maken dan alleen rente winst.
Ik geloof dat in onze verzekeringspremie al een opslag zit die de door u genoemde kosten afdekt. Kan onze premie verlaagd worden?

Moderator
Moderator

Hallo @KeesB1811,

Dat is ook een optie. Het lastige is alleen dat je dan bijvoorbeeld in maart al een zorgkostennota van € 385,- ontvangt terwijl je pas 3 maanden hebt kunnen sparen. Het is dan ook mogelijk een betalingsregeling af te spreken natuurlijk. 

Het is uiteindelijk afhankelijk van wanneer wij de rekeningen van zorgverleners ontvangen en wie gebruik maken van deze regeling. De eerste betaling van gespreid betalen ontvangen wij in februari. Wij verwachten dat vooral mensen die er zeker van zijn het eigen risico op te maken de regeling gaan gebruiken. In februari kan ik mij dan voorstellen dat wij een voordeel hebben. In de maanden daarna denk ik dat dit niet zo is omdat de zorgverleners dan beginnen te declareren. 

De regeling is in het leven geroepen omdat er veel vraag voor was vanuit onze klanten. Het is vrijwillig en een extra optie voor mensen die dit fijn vinden. Het is nog steeds mogelijk direct te betalen of achteraf een regeling af te sluiten.  

Eigen risico maandelijks aflossen

Bewerkt 
Nieuwkomer

Een prachtig voorstel van Z.K. U mag uw eigen risico in 10 maandelijkse termijnen betalen, als U DENKT! dat U dit in 2016 gaat gebruiken, wat U niet gebruikt krijgt U terug!! Als wij het niet helemaal gebruiken, krijgen wij dan ook het rendement wat Z.K. van dit geld binnenhaald erbij? , je mag er van uitgaan dat Z.K. met dit geld de boer op gaat, ik weet niet hoeveel mensen hier gebruik van gaan maken. Een leuke uitvinding van de slimme mensen die bij Z.K. werken.

Re: Eigen risico maandelijks aflossen

Uitblinker

@RudiRutgers

er is niemand die je verplicht om het te doen, ik heb het wel gedaan, maar dat komt doordat ik weet dat ik het eigen risico echt wel in de eerste 3 maanden verbruik en dan kan ik dus nog een paar maanden "rente trekken" van de bedragen die ik nog niet hoef te betalen.

de rest van de gezinsleden doen het niet, maar die gebruiken amper zorg, dus ook amper een eigen risico.
mocht het gebeuren dat zij wel kosten gaan maken, dan kunnen we altijd nog een betalingsregeling treffen.

ik zie dus even niet in waar jij het probleem zoekt....... ;-)

Re: Eigen risico maandelijks aflossen

Moderator

@RudiRutgers Ik heb je vraag samengevoegd bij een eerder topic. In dit topic worden een aantal vragen gesteld over het vooraf gespreid betalen van het eigen risico. Zo ook de vraag over de rente. 

Mijn collega geeft het volgende antwoord: 

Het is absoluut geen verplichting het eigen risico gespreid te betalen. Het is een extra optie waar veel van onze verzekerde om vragen. Je moet dit dan echt bij ons aanvragen, dit gaat dus niet automatisch. Deze regeling is vooral voor mensen die al vooraf weten dat ze het eigen risico opmaken. Wij moeten in de meeste gevallen de zorgkosten dan voorschieten aan de zorgverlener en krijgen het in de loop van het jaar terug van onze verzekerden. Dit zal uiteindelijk dus eerder geld kosten dan opleveren. Je krijgt dus geen rente terug maar er zijn ook geen kosten aan verbonden. Hier lees je meer over deze regeling. 

Kan je hiermee uit de voeten?
@diadino24. Leuk om te lezen welke keuzes jullie hebben gemaakt en waarom. Je hebt gelijk, deze regeling is zeker niet verplicht. Achteraf kan er ook altijd gekeken worden naar een eventuele betalingsregeling. 

Starter

Makkelijk gezegd ga sparen. Dat heb ik tig keer gehoord. Maar bij zorgkosten weet je niet wanneer je kosten krijgt. Soms gelijk al in januari en februari. Dan valt in maart een rekening van de eigen bijdrage in de bus van bijna het hele jaarbedrag. Misschien dat mensen dat hebben liggen, fijn voor hen, maar ik niet.

Daarom ben ik één van de verzekeraars die gevraagd heeft of gespreid betalen vooraf kan worden ingevoerd. Elk jaar ben ik de verplichte eigen bijdrage kwijt en dan heb ik liever 10 keer een vast bedrag dan opeens een hoge rekening van een paar honderd euro's.

Achteraf gespreid betalen kan ook, heb ik dit jaar maanden gebruik van gemaakt en ik was blij met die mogelijkheid. Maar dan zijn de maandelijkse lasten vaak hoger dan 10 maanden hetzelfde bedrag.

En als je het niet wilt, je eigen bijdrage helemaal verbruikt of het flessetrekkerij vindt van de verzekeraar, dan betaal je toch niet vooruit. Ik ben blij dat de mogelijk geboden gaat worden en heb dat inmiddels ook geregeld.

Community Manager

Hoi @AndreaJ, goed om te horen dat je blij bent met deze mogelijkheid. Als je nog andere ideeën hebt waar we iets mee kunnen hoor ik het graag. Post je ideeën vooral in ons 'Denk Mee' gedeelte op de community.

Nieuwkomer

Hey Ik heb dit zelf geannuleerd.

Waarom zou je Zilveren Kruis op je geld laten (rentenieren) ?

Dus ja dat is ook weer zo.

Community Manager

@IbrahimDurmus dat is natuurlijk geheel aan jou. Je kan het in één keer betalen, in termijnen áchteraf of in termijnen vóóraf. Qua rente zal het voor ons niet veel uitmaken denk ik.

Eigen risico

Nieuwkomer

Snap ik het nou goed. 

Het systeem van het eigen risico blijft hetzelfde. Alleen als je denkt dat je operatie hebt of een behandeling hebt is het verstnadig om het in termijnen te betalen of 1 keer.

Ik zelf heb mijn eigen risico tegen het einde van jaar op.

Wat mijn vraag is, kan ik het op dezelfde manier door laten gaan of moet ik iets alvast gaan betalen waar ik nog geen gebruik van maak.

Betekent het zo dat ik voor mijn partner dit ook moet gaan regelen, dan moet ik namelijk 2 x € 38,50 gaan betalen, boven op de hoge premie van de zorg.

Ik vind deze regeling namelijk niet erg klantvriendelijk, het voorbeeld wat mij telefonisch werd gegeven bij de klanteservice dat asl ik naar een winkel ga en ook moet betalen is eenbeetje vreemd.

Als ik iets ien een winkel koop dan heb ik het namelijk ook, bij vooruit betalen namelijk niet.

Groetjes,

Denny

Re: Eigen risico

Moderator

@Denny Nieuwlaat Welkom! Fijn dat je hier je mening deelt over het vooraf gespreid betalen van het eigen risico.  

Ik heb je post verplaatst naar dit topic. 

Hier lees je veel terug over het vooraf gespreid betalen van het eigen risico. Ik maak uit je reactie op dat je liever geen gebruikt maakt van deze regeling. Zoals mijn collega Raoul in zijn laatste post aangeeft: Je kan het in één keer betalen, in termijnen áchteraf of in termijnen vóóraf.

Je vraagt of dat deze regeling automatisch ingaat. Dit is niet het geval. Deze regeling gaat pas in wanneer je hem aanvraagt. 

Let op: sommige collectieve verzekeringen hebben een aanvullend pakket waarin deze regeling standaard is opgenomen.